Sök på ordet i detta forum så slipper jag förklara för dig. Kolla din energiberäkning som du fick när du byggde huset (för det fick du väl?)
Vårt hus har enligt beräkningen ett toppeffektbehov av 7,05 kW, och det är bara huset.
 
Frågan är hur många dagar per år du behöver toppeffekten. Om det går åt toppeffekt för 10 dagar per år så kostar det:

Antag toppeffekt 8 kW

El-490 = 6 kW
El-495 = 4 kW
dvs 2 kW extra för 490

0,8 kr/kWh
24 h
10 dygn

= 2*0,8*24*10 = 384 kr /år (32 kr/mån) extra för en 490 jmfrt med en 495 vilket inte är mycket.

Jag ligger som sagt nu på ca 50 kWh per dygn eller 2,1 kW i snittförbrukning med 21 grader på nedervåningen och 20 grader på övervåningen. Helt kass är inte installationen...

Jag är fortfarande intresserad av att vet hur mycket dyrare en 495 + slang/hål är jämfört med en 490, vet du det?
 
Vad jag vet så har Eksjöhus 495 som standard nu. Det är väl bra!!!?....
 
marre493 skrev:
Jag är fortfarande intresserad av att vet hur mycket dyrare en 495 + slang/hål är jämfört med en 490, vet du det?
Är detta verkligen rätt tråd att diskutera det i? :rolleyes:
 
marre493 skrev:
Jag är fortfarande intresserad av att vet hur mycket dyrare en 495 + slang/hål är jämfört med en 490, vet du det?
Vi gav ca 23000 extra för 495:an och då ingick slangen, alla kopplingar, och driftsättning. Nedgrävningen kostade också några tusenlappar med en grävare.
 
jessan skrev:
Vad jag vet så har Eksjöhus 495 som standard nu. Det är väl bra!!!?....
Mycket bra, då slippar man välja. Anledningen till detta är sannolikt att de inte skulle klara energideklarationen med 490.
 
mspnse skrev:
Är detta verkligen rätt tråd att diskutera det i? :rolleyes:
Absolut inte, så nu lägger vi ner!
 
Grattis M&M för skrivet kontrakt.
Låter skönt att ha bestämt sig för husleverantör, vi längtar också tills vi gjort det!
Det lutar åt Östgötahus för vår del. Inväntar lite ändringar i ritningarna, redigerad produktdeklaration och slutlig kalkyl. Det känns bra, så vi hoppas att det går att få ihop.

Ni andra då som ska bygga i Östra Olofstorp, har ni bestämt er för huslevernatör? Hustyp?
Ska bli kul att följa utvecklingen i området.

Tina & Stefan
 
Pratade med byggnadskontoret idag och passade på att beställa nybyggnadskartan, den är inte klar ännu men det gick att beställa.

Gatuadressen blir: Hästskovägen och vår tomt skulle heter Hästskon 4 om jag minns rätt.

Nu måste vi bara bestämma oss för något hus också.

// Joachim
 
Är det någon som har tips om någon kvalitetsanvarig, som ni hört något gott om?
 
Idag fick vi fastighetsbeteckningen på vår tomt. Håll i er nu.. den heter Stallskriket 6, vem på kommunen sätter dessa namn.
Vi passade även på att beställa nybyggnadskarta, tar ca 14 dagar att få den eftersom den inte riktigt är färdig.

Någon KA känner vi tyvärr inte till, vi kommer i första läget nöja oss med den som Myresjöhus tillhandahåller. Vi vet att det kanske inte är optimalt att låta husbolaget agera KA, men faller det inte väl ut får vi anlita en annan.

I helgen var vi ut på domänerna och tittade, hade hoppats få se lite tomtpinnar, men icke. Däremot såg vi att "vår" tomt får agera avlastningsplats till alla rör som ska ner i marken. De får gärna använda hela tomten då de plattat till marken ordentligt.
 
Stallskriket 6 (M&M)och Hästskon 4(Joachim)? På samma gata?
Hur fick ni reda på vad er tomt hette?
Behöver man veta det när man beställer nybyggnadskartan?

Vi har också varit ute och vandrat lite i leran. På vår tomt är det mest jord, lera och sand + en stor jordhög.

Har i helgen varit och kollat lite vitvaror på Coldman och kök på HTH.

Inväntar redigering av planlösning, produktionsbeskrivning och kalkyl. Det börjar närma sig ett beslut av hus, vilket känns underbart.
Att jobba med Östgötahus har varit jobbigare än att välja ett typhus hos annan leverantör. Har haft enormt mycket hjälp av en syster(byggnadsingenjör) och hennes kollegor för att få koll på alla byggnadstekniska saker.
Sen återstår alla miljoner "mindre viktiga", men fullt lika svåra inredningsval.

Hörs!
 
Stefan & Tina skrev:
Stallskriket 6 (M&M)och Hästskon 4(Joachim)? På samma gata?
Hur fick ni reda på vad er tomt hette?
Behöver man veta det när man beställer nybyggnadskartan?

Vi har också varit ute och vandrat lite i leran. På vår tomt är det mest jord, lera och sand + en stor jordhög.

Har i helgen varit och kollat lite vitvaror på Coldman och kök på HTH.

Inväntar redigering av planlösning, produktionsbeskrivning och kalkyl. Det börjar närma sig ett beslut av hus, vilket känns underbart.
Att jobba med Östgötahus har varit jobbigare än att välja ett typhus hos annan leverantör. Har haft enormt mycket hjälp av en syster(byggnadsingenjör) och hennes kollegor för att få koll på alla byggnadstekniska saker.
Sen återstår alla miljoner "mindre viktiga", men fullt lika svåra inredningsval.

Hörs!
Jag pratade med byggandskontoret och hon frågade vilket tomtnummer. Hon skulle skicka kartan när den blev klar.

// Joachim:)
 
Var på banken i tisdags. Det kändes riktigt bra. Inga problem där inte. Nu ska vi bara fatta ett beslut. Har bestämt att under helgen måste vi bestämma oss. Kan inte vela längre nu.
Så vi får se hur det blir.
//Jessica
 
HEj

har ni fått era inbetalningskort från kommunen för de 10% av köpeskillingen för tomten ännu? Vi har inte fått det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.