Hej
Jag har en byggnad som består av garage/förråd. Skulle vilja ta bort innerväggarna o ha helt öppet. Men gissar att jag behöver sätta en balk för att hålla takstolarna. Jag har rensat hela vinden så där är ingen vikt mer än själva taket med pannor o ”sticke tak”
Längden är ca 7 meter.
Vad tror ni krävs för balk dimension? Och krävs det en balk?
 
Vad är det för typ av takstolar?
 
Du får nog ta en bild på vinden. Ingen kan nog ge dig en exakt siffra men beroende på typ av takstolar kan det ju vara så att största delen av vikten ligger över ytterväggarna.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Du får nog ta en bild på vinden. Ingen kan nog ge dig en exakt siffra men beroende på typ av takstolar kan det ju vara så att största delen av vikten ligger över ytterväggarna.
Vet inte om dessa hjälper dig. Jag har byggt igen så kommer inte upp på vinden.
 
  • Grått uthus med tegeltak och vit dörr, omgiven av trädgård med gräs och stora träd i bakgrunden, fotboll på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal farstu med träväggar och synligt takbjälke över en dörröppning. Röd pil pekar uppåt. Hylla med burkar syns i rummet bortom dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Johannes Karlsson 1985 Johannes Karlsson 1985 skrev:
Vet inte om dessa hjälper dig. Jag har byggt igen så kommer inte upp på vinden.
Tror en HEB 450 stålbalk där innerväggarna stod löser detta. Du kan låta den vila på pelare av samma balk. Se till att pelarna står på fast underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.