Hej. Sitter här och planerar lite inför en badrumsrenovering. Badrummet är belägen på övervåningen i ett äldre hus med trästomme. Funderar på att lägga in en (ny) plastmatta. Vad jag förstår så kan plastmattan fungera som både tätskikt och ytskikt samtidigt. Stämmer det eller har jag fel?

Det finns också ett litet fönster "längst in" i badrummet. Om man bygger in en dusch där så ligger fönstret i våtzon 1. Är det möjligt att bygga så om man skyddar fönstret med t.ex. ett duschdraperi?

Om alla försäkringar ska gälla måste GVK branschreglerna vara uppfyllda.
 
Ja plastmatta kan vara både ytskikt och fuktspärr. Så har vi.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Ja plastmatta kan vara både ytskikt och fuktspärr. Så har vi.
Har ni renoverat? Hur är uppbyggnaden då? Om man har en äldre golvbrunn ska den ju bytas ut. Sen ska man sätta en ny och ha rätt fall mot golvbrunnen. Så då blir det lite arbete med spacklingen.
 
Undrar hur man ska göra med fönstret vid ombyggnationen. Om man skulle ha en duschvägg mot fönstret så skulle väggen med fönstret räknas som våtzon 2 vad jag förstår. Men det är lite trångt och snedtak under större delen av badrummet ...
 
BirgitS
E Ewald skrev:
Det finns också ett litet fönster "längst in" i badrummet. Om man bygger in en dusch där så ligger fönstret i våtzon 1. Är det möjligt att bygga så om man skyddar fönstret med t.ex. ett duschdraperi?
Det tror jag inte räcker eftersom det har hänt för mycket vattenskador när folk har duschat vid fönster. Kanske en U-dusch räcker, du får kolla vad det står exakt i branschreglerna från GVK och prata med ditt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag inte räcker eftersom det har hänt för mycket vattenskador när folk har duschat vid fönster. Kanske en U-dusch räcker, du får kolla vad det står exakt i branschreglerna från GVK och prata med ditt försäkringsbolag.
Ja, hade också sådana funderingar, men det är komplicerat. När badrummet byggdes/renoverades (troligtvis i början på 70-talet) hade man väl en badkar inne och ett tvättställ under fönstret. Problemet är som sagt att det finns ett snedtak och att man inte riktigt får plats med en vanlig duschkabin.
 
BirgitS
Jag förstår att det kan vara svårt att få till en godkänd och fungerande lösning. Om du lägger upp en ritning över rummet och några bilder där det framgår hur snedtaket går kanske någon kan komma på ett bra sätt.
 
Bra att kolla, vi behöll fönster i våtzon vid renovering enligt branschregler 2013. Det var vårt försäkringsbolag som fixade med renoveringen. Det var ingen diskussion om fönster då….och 11 år senare nu är det fint fortfarande. Jag är som sagt inte 100, men tror att det är en rekommendation att inte ha fönster i vårkonsert och min gissning är att man inte bygger så idag. Men…Är det gammalt o man renoverar kan man göra avsteg.

Hur ser ditt badrum ut? Skiss/bild?

Går det att lätt göra om planlösningen?
 
R
Jo man bygger in fönster i våtzon 1 än idag blir bara en avvikelse för de flesta kunder vill ha fönster..
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Bra att kolla, vi behöll fönster i våtzon vid renovering enligt branschregler 2013. Det var vårt försäkringsbolag som fixade med renoveringen. Det var ingen diskussion om fönster då….och 11 år senare nu är det fint fortfarande. Jag är som sagt inte 100, men tror att det är en rekommendation att inte ha fönster i vårkonsert och min gissning är att man inte bygger så idag. Men…Är det gammalt o man renoverar kan man göra avsteg.

Hur ser ditt badrum ut? Skiss/bild?

Går det att lätt göra om planlösningen?
Jag har för mig att det är lite olika regler kring fönster för folietätskikt och våtrumstapet, kanske för att det går att vika in folien i fönstret med det fungerar inte så bra med stel tapet, men jag kan minnas fel.

Avsteg kan man ju alltid göra men nu lät det som att Ewald ville att branschreglerna skulle vara uppfyllda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Avsteg kan man ju alltid göra men nu lät det som att Ewald ville att branschreglerna skulle vara uppfyllda.
Ja, ibland är det väldigt dyrt och om man ska göra om gammalt till nya regler. Det innebär ju inte att det blir ”oförsäkringsbart” väl?
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, ibland är det väldigt dyrt och om man ska göra om gammalt till nya regler. Det innebär ju inte att det blir ”oförsäkringsbart” väl?
Jag har uppfattat det som att ett avsteg leder till att om det blir en vattenskada pga. avsteget så får man ingen ersättning från försäkringsbolaget. I det här fallet då om duschvatten lyckas ta sig in i ytterväggen vid fönstret så får man stå för kostnaden att riva, torka och bygga upp väggen osv. själv. Däremot är ju andra delar av badrummet fortfarande försäkrade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att ett avsteg leder till att om det blir en vattenskada pga. avsteget så får man ingen ersättning från försäkringsbolaget. I det här fallet då om duschvatten lyckas ta sig in i ytterväggen vid fönstret så får man stå för kostnaden att riva, torka och bygga upp väggen osv. själv. Däremot är ju andra delar av badrummet fortfarande försäkrade.
Jasså. Ja, du kan ha rätt i.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att ett avsteg leder till att om det blir en vattenskada pga. avsteget så får man ingen ersättning från försäkringsbolaget. I det här fallet då om duschvatten lyckas ta sig in i ytterväggen vid fönstret så får man stå för kostnaden att riva, torka och bygga upp väggen osv. själv. Däremot är ju andra delar av badrummet fortfarande försäkrade.
Ingen ersättning eller nedsatt ersättning kan det bli. Det är inte speciellt svårt att vattentäta runt rönsterkarmen. Det gäller dock att hålla koll på lister och själva fönstret så det inte skadas eftersom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Ewald skrev:
Har ni renoverat? Hur är uppbyggnaden då? Om man har en äldre golvbrunn ska den ju bytas ut. Sen ska man sätta en ny och ha rätt fall mot golvbrunnen. Så då blir det lite arbete med spacklingen.
Ja vi gjorde om en toalett + garderob till ett badrum med dusch. Golvbrunn fanns inte innan eftersom det bara var toalett så vi fick dra om avloppen och göra nytt till duschen.
Golvet är flytspacklat med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.