N Niq skrev:
Nu har jag inte läst vad MSB skriver men jag har uppfattningen att dom menar en mindre kris. Som att tex det kommer en omfattande cyberattack som inte slår ut hela samhället men som gör det rejält svårt att använda digitala lösningar en kortare tid. Visserligen är butiker säkert dåligt förberedda för det här också men dom har ju möjlighet att skriva allt för hand.

Eller ett område drabbas av någon naturkatastrof som slår ut stor del av elnätet.
Jag tänker att det är en för kort kris för att vi ska hinna ställa om till kontanthantering utan kassasystem.
Först ska vi inse att det kommer ta ett tag innan internet/el är tillbaka, sen ska rutiner utarbetas och skatteverket ska väl också okeja det.

Kika bara på COOP som i princip stängde helt när deras kassasystem hackades.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det handlar nog om att myndigheter och kommuner inbillar sig att de ska reda ut samtliga haverier inom ramen för en tvåveckorsperiod.
Vilket jag personligen tvivlar på.

Ungefär lika mycket som jag tvivlar på att vi kommer ha ett fungerande elnät. Det man ska ha med sig är att centrala funktioner såsom sjukhus, försvarsmakt, "civilförsvar" m.fl kommer vara prioriterade i händelse av elbrist.
För jag misstänker att du tankar som bil med el när du skriver på det sättet.
Låter ungefär som jag tänker, och med en längre horisont bör man ha mer pengar än så i reserv om man tror på dess fortsatta funktion som betalmedel, jag litar inte heller på kontanterna utan har då istället andra varor som går att byta.

Jepp, tankar bilen med el, tänker att det är enklare att få tag på vid en kris.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänker att det är en för kort kris för att vi ska hinna ställa om till kontanthantering utan kassasystem.
Först ska vi inse att det kommer ta ett tag innan internet/el är tillbaka, sen ska rutiner utarbetas och skatteverket ska väl också okeja det.

Kika bara på COOP som i princip stängde helt när deras kassasystem hackades.
Varför skulle skatteverket inte vara okej med handskrivna kvitton?
När dressman drabbades så skrev de handskrivna kvitton, det var inte så längesen.
Lilla matbutiken här fixade även handskrivet. Och tog kontanter.

Att coop förlitar sig på ett enda system kommer bli deras död om de råkar ut för en riktig attack där de inte kommer ge sig. Det gör inget då coop här är ingen normal butik, de bojkottar allt som det inte står coop på förpackningen ändå =)

Så skatteverket har inga problem med handskrivna kvitton. Det stora jobbet är att bokföra det sen, men det finns så många företag idag som klarar det galant.

Något som är bra att ha hemma är diesel/bensin. El är svårare om det slås ut. Och förvisso bör inte bränsle som ligger i mackarna vara svårt att få upp heller.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kika bara på COOP som i princip stängde helt när deras kassasystem hackades.
Det är bara för att dom är oflexibla. En skokartong duger utmärkt som kassa, det har fungerat i hundratals år. Kunden kan erbjudas ett handskrivet kvitto men i en krissituation är det nog inte många kunder som vill ha det, och skatteverket lär ge sitt godkännande efteråt.
Och har man inte bara skolungdomar i affären finns en redig chans att kassapersonalen vet på ett ungefär vad en vara kostar.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Varför skulle skatteverket inte vara okej med handskrivna kvitton?
När dressman drabbades så skrev de handskrivna kvitton, det var inte så längesen.
Lilla matbutiken här fixade även handskrivet. Och tog kontanter.

Att coop förlitar sig på ett enda system kommer bli deras död om de råkar ut för en riktig attack där de inte kommer ge sig. Det gör inget då coop här är ingen normal butik, de bojkottar allt som det inte står coop på förpackningen ändå =)

Så skatteverket har inga problem med handskrivna kvitton. Det stora jobbet är att bokföra det sen, men det finns så många företag idag som klarar det galant.

Något som är bra att ha hemma är diesel/bensin. El är svårare om det slås ut. Och förvisso bör inte bränsle som ligger i mackarna vara svårt att få upp helle
Om det nu är så enkelt varför valde Coop att stänga istället för att ta kontanter och skriva manuella kvitton? 🤔
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bara för att dom är oflexibla. En skokartong duger utmärkt som kassa, det har fungerat i hundratals år. Kunden kan erbjudas ett handskrivet kvitto men i en krissituation är det nog inte många kunder som vill ha det, och skatteverket lär ge sitt godkännande efteråt.
Och har man inte bara skolungdomar i affären finns en redig chans att kassapersonalen vet på ett ungefär vad en vara kostar.
Det är så de flesta stora matkedjor funkar, det skulle vara småbutiker utanför större tätorter som kanske har lättare att ställa om.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Varför skulle skatteverket inte vara okej med handskrivna kvitton?
När dressman drabbades så skrev de handskrivna kvitton, det var inte så längesen.
Lilla matbutiken här fixade även handskrivet. Och tog kontanter.

Att coop förlitar sig på ett enda system kommer bli deras död om de råkar ut för en riktig attack där de inte kommer ge sig. Det gör inget då coop här är ingen normal butik, de bojkottar allt som det inte står coop på förpackningen ändå =)

Så skatteverket har inga problem med handskrivna kvitton. Det stora jobbet är att bokföra det sen, men det finns så många företag idag som klarar det galant.

Något som är bra att ha hemma är diesel/bensin. El är svårare om det slås ut. Och förvisso bör inte bränsle som ligger i mackarna vara svårt att få upp heller.
Coop har tagit långsamt självmord redan innan. Tveksam till att de finns kvar i nuvarande form om 2 år.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om det nu är så enkelt varför valde Coop att stänga istället för att ta kontanter och skriva manuella kvitton? 🤔
Därför att vid ett kortare avbrott på någon dag eller hur länge var det? Så är det troligen billigare att stänga än att gå igenom allt manuellt efteråt. Det är ju inte bara kontanter och kvitton som ska gås igenom. Det är ju även lagersaldon och automatiska beställningar. Frågan är väl hur länge det behöver vara stängt innan det går för mycket minus.

Stora företag är generellt dåligt förberedda på att något slår ut deras datorsystem.
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Om det nu är så enkelt varför valde Coop att stänga istället för att ta kontanter och skriva manuella kvitton? 🤔
En av anledningarna var ju att ingen människa behövde handla på Coop just tiden för problemet. Endera hade man Ica i närheten eller i de få fall Coop var enda butiken på 10 mil så hade man garanterat mat hemma så det räckte. Problemet är när all möjlighet att betala med kort slås ut en längre tid. Då har livsmedelsbutikerna alternativet att öppna och lösa problemet eller att folk öppnar butikerna på eget bevåg.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
@Alfredo jag svarar här istället.

"Därför att om den leverantören får problem vill man inte att dessa problem ska göra att man inte kan betala med kort.

Du har ju själv beskrivit ett flertal scenarior där ett kort inte längre fungerar"



Ja. Den lösning jag föredrar är att ha kontanter tillgängliga istället. Men vilket man väljer är ju upp till var och en. Jag tycker det känns enklare att ha kontanter än att behöva ha ett kort till att hålla reda på.

Dock så fungerar ju inte ditt andra kort om kortbetalningssytemet ligger nere.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag tycker det känns enklare att ha kontanter än att behöva ha ett kort till att hålla reda på.
Man gör givetvis som man vill. Jag har ett flertal olika kort och kontanter.

N Niq skrev:
Dock så fungerar ju inte ditt andra kort om kortbetalningssytemet ligger nere.
Det beror helt på vilka delar av systemet som är nere. Är det en enskild ”bank” som har problem fungerar troligen ett kort från en annan ”bank”.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man gör givetvis som man vill. Jag har ett flertal olika kort och kontanter.


Det beror helt på vilka delar av systemet som är nere. Är det en enskild ”bank” som har problem fungerar troligen ett kort från en annan ”bank”.
Är själva betalkortssytemet nere så påverkar det inte vilken bank man har. Men är inte hela systemet nere så kan det förstås vara bankberoende .
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om det nu är så enkelt varför valde Coop att stänga istället för att ta kontanter och skriva manuella kvitton? 🤔
För dom är oflexibla och vågar inte ta egna beslut. Ungefär som snöstoppet på E22.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Därför att vid ett kortare avbrott på någon dag eller hur länge var det? Så är det troligen billigare att stänga än att gå igenom allt manuellt efteråt. Det är ju inte bara kontanter och kvitton som ska gås igenom. Det är ju även lagersaldon och automatiska beställningar. Frågan är väl hur länge det behöver vara stängt innan det går för mycket minus.

Stora företag är generellt dåligt förberedda på att något slår ut deras datorsystem.
Fredag till onsdagen där 500/800 butiker kunde öppna. Så 5dagar.
Men visst, de hade väl en plan och avgjorde att det var billigare att vänta in en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.