Hej,

Vi har vid garagenedfarten en putsad stödmur som jag funderar på att klä in med tryckimpregnerad panel för matcha altanen som ligger ovanför. Muren ser också tråkig ut då färgen har flagnat en del och den har blivit missfärgad men annars i bra skick.

Om jag fäster tunn läkt vertikal på muren med syllpapp bakom och sedan skruvar fast panelen horisontellt i läkten med några millimeters mellanrum. Kommer det påverka murens hållbarheten eller ha någon annan negativ effekt?

Som jag ser det kommer muren matcha altanen på ett mycket bättre sätt och jag slipper dessutom underhålla målningen av putsen.

tacksam för svar!
 
J
C Cgrem skrev:
Hej,

Vi har vid garagenedfarten en putsad stödmur som jag funderar på att klä in med tryckimpregnerad panel för matcha altanen som ligger ovanför. Muren ser också tråkig ut då färgen har flagnat en del och den har blivit missfärgad men annars i bra skick.

Om jag fäster tunn läkt vertikal på muren med syllpapp bakom och sedan skruvar fast panelen horisontellt i läkten med några millimeters mellanrum. Kommer det påverka murens hållbarheten eller ha någon annan negativ effekt?

Som jag ser det kommer muren matcha altanen på ett mycket bättre sätt och jag slipper dessutom underhålla målningen av putsen.

tacksam för svar!
Har jag mycket svårt att se. Inte riktigt jämförbart, men murade en större kompost och fäste en lodrät bräda i för att kunna sätta avdelare i. Satte en distans med en mutter mellan brädan o putsen så att det kom luft bakom, kanske kan vara en idé även för dig för att slippa putsras!
 
Ingen annan som har haft samma ide?
 
Stödmuren genererar fukt från baksidan, så en form av fuktskydd behövs, eftersom du vill ha fronten horrisental så blir det en luftspalt bakom, se till att det inte är tätt mot marken bara. Det med murens hållfasthet påverkas inte.
 
Hur gick det med detta?
 
Också intresserad av eventuellt resultat!
 
Gjordes under förra våren och ser fortfarande bra ut, hittills väldigt nöjd!
 
Bild?
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Ser gärna också en bild för inspiration!
 
Här kommer de bilder jag har.
 
  • Trätrappa med räcke utomhus vid en husvägg och en gul förlängningssladd på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träkant vid garageuppfart med grus och buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träblomlåda framför husvägg med stort grönt buskage, på grusad mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersF87 och 4 till
  • Laddar…
Blev ju bra! Har du några distanser till muren eller hur har du löst det?
 
Satte vertikala distanser som jag sen skruvade i. Så bakom trät är det en luftspalt på 2 cm.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
C Cgrem skrev:
Hej,

Vi har vid garagenedfarten en putsad stödmur som jag funderar på att klä in med tryckimpregnerad panel för matcha altanen som ligger ovanför. Muren ser också tråkig ut då färgen har flagnat en del och den har blivit missfärgad men annars i bra skick.

Om jag fäster tunn läkt vertikal på muren med syllpapp bakom och sedan skruvar fast panelen horisontellt i läkten med några millimeters mellanrum. Kommer det påverka murens hållbarheten eller ha någon annan negativ effekt?

Som jag ser det kommer muren matcha altanen på ett mycket bättre sätt och jag slipper dessutom underhålla målningen av putsen.

tacksam för svar!
Hej! Hur fäste du läkten? Vi har ett liknande projekt och vill lägga en regel ovanpå muren (murad blomrabatt). För att fästa regeln tänkte vi dra i några plugg och skruva fast den. Vi har dock svårt att få pluggen att fästa då betongen är porös.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
K
T Tesan skrev:
Hej! Hur fäste du läkten? Vi har ett liknande projekt och vill lägga en regel ovanpå muren (murad blomrabatt). För att fästa regeln tänkte vi dra i några plugg och skruva fast den. Vi har dock svårt att få pluggen att fästa då betongen är porös.
Då har du fel plugg. Ankarmassa kan vara ett alternativ annars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.