Hej!

När det regnar ser jag lodräta ränder av vatten på fasaden. Det rinner från taket ner på fasaden och istället för att hamna i hängrännan. Mycket hamnar i hängrännan men inte allt. Någon duktig som kan se vad det kan bero på?
Bild på röd husfasad med grå takränna. Vattenränder syns på fasaden under taket, där vatten rinner ner istället för att bara hamna i rännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad husfasad med lodräta vattenränder under hängrännan visar tecken på att regnvatten rinner ner på fasaden istället för att hamna helt i hängrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske en dum fråga men är hängrännan fri från skräp?
 
  • Gilla
danielu och 1 till
  • Laddar…
R
D danielu skrev:
Hej!

När det regnar ser jag lodräta ränder av vatten på fasaden. Det rinner från taket ner på fasaden och istället för att hamna i hängrännan. Mycket hamnar i hängrännan men inte allt. Någon duktig som kan se vad det kan bero på?
[bild][bild]
Jag tycker att rännan sitter på tok för långt ned ifrån takplåten sedan har du ju en vägg som sticker upp i vädret med en plåtbeslagning på som låter vattnet rinna rakt ned på fasaden..
Det blir såhär tyvärr när arkitekter och utseendet får styra..
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske en dum fråga men är hängrännan fri från skräp?
Yes jag var upp och kollade, inget skräp
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Håller med ovan, hängrännan är alldeles för långt ner. Ska man följa AMA så måste fotplåten överlappa hängrännan även på lägsta punkten.

[länk]
[länk]
Låter som en väldigt vettig synpunkt. Behöver nog ta hit en plåtslagare som fixar. Hängrännan är cirka 10m lång och har stuprör på ena sidan. Någon som vet om det behövs stuprör på vardera sida för att det ska bli rätt och följa standard?
 
D danielu skrev:
Låter som en väldigt vettig synpunkt. Behöver nog ta hit en plåtslagare som fixar. Hängrännan är cirka 10m lång och har stuprör på ena sidan. Någon som vet om det behövs stuprör på vardera sida för att det ska bli rätt och följa standard?
Jag har ca 15meter hus och bara stuprör på ena sidan och det sväljer allt vatten som kommer, men under ett skyfall är det just att det hinns med nere i lövfällan innan det försvinner ner i dagvattensröret.
Igår kom det 20mm på någon timme och det gick fint.
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Rickard.
10m är inga problem.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det verkar som att hängrännan är monterad efter att taket är lagt och då är det svårt att få upp rännan dit den ska eftersom fotplåten blir ivägen.
Är det ett klicktak?
 
  • Gilla
danielu och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Det verkar som att hängrännan är monterad efter att taket är lagt och då är det svårt att få upp rännan dit den ska eftersom fotplåten blir ivägen.
Är det ett klicktak?
Nej inte klicktak. Du har rätt, hängrännan är monterad efter taket är lagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.