Jag vill ju inte vara sämre jag. Nu var jag ju inte alls lika seriös som du, utan jag köpte mig ett växthus. Men det kan väl vara trivsamt ändå😄.
Jag bestämde mig iallafall för att gjuta grunden, vilket gjordes redan förra sommaren. Tyvärr har jag glömt att dokumentera den färdiga grunden. Men i övrigt förstår ni säkert principen.
Tanken har från början varit att det ska vara något av ett orangeri. Dvs hälften uterum, och hälften odling. Har dock haft lite "ångest" då jag inte fått/ork att få upp det. Men, så för 3 veckor sedan snickrade jag iallafall ihop några lådor som jag fyllde med jord. Sen var det bara 3 dagar sedan, som jag öppnade lådan med alla delar. Jag började sedan lite försiktigt. Men sen kom även min ena son och hjälpte till. Så igår stod det äntligen färdigt. Nu återstår bara inredningen. Kanske hinner jag med lite sallad redan i år också

Nygrävd grund och grusad yta för växthus, beläget på en gräsmatta med träd och trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt växthusområde med markberedning för en gjuten grund, omgiven av grönska, trädetaljer och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för växthus i trädgård, med vit gjutform och högar av sand innanför ramen, omgiven av grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grunden till ett växthus under uppbyggnad med träformar och uppbyggda jordhögar på en grusig yta. Omgivningen visar en grön trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygget av en växthusgrund med träformar, grus och en hög med sand i mitten, omgivande grönområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt växthus av glas i en trädgård, med solnedgång i bakgrunden och träd samt trädgårdsredskap runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen färdigbyggt växthus i glas står på en grund med stenplattor. Inuti finns trälådor fyllda med jord. Växthuset ligger vid ett grönt och soligt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus med tre jordfyllda odlingslådor och två sittstolar med ett litet bord placerade längst bak. Ljusa grusgångar syns under lådorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flafleor och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vill ju inte vara sämre jag. Nu var jag ju inte alls lika seriös som du, utan jag köpte mig ett växthus. Men det kan väl vara trivsamt ändå😄.
Jag bestämde mig iallafall för att gjuta grunden, vilket gjordes redan förra sommaren. Tyvärr har jag glömt att dokumentera den färdiga grunden. Men i övrigt förstår ni säkert principen.
Tanken har från början varit att det ska vara något av ett orangeri. Dvs hälften uterum, och hälften odling. Har dock haft lite "ångest" då jag inte fått/ork att få upp det. Men, så för 3 veckor sedan snickrade jag iallafall ihop några lådor som jag fyllde med jord. Sen var det bara 3 dagar sedan, som jag öppnade lådan med alla delar. Jag började sedan lite försiktigt. Men sen kom även min ena son och hjälpte till. Så igår stod det äntligen färdigt. Nu återstår bara inredningen. Kanske hinner jag med lite sallad redan i år också

[bild][bild][bild]
Snyggt! Och seriöst med isolerad gjutning, kommer hålla bra 👍 Mina föräldrar har ett liknande och de är mycket nöjda med sitt.

Det enda jag egentligen saknar på mitt ”hemmabygge” är självventilerande takfönster. De är guld värda i såna där färdiga kit 🤓Alla insekter (och ibland även småfåglar) som hittar in i vårt växthus söker sig mot himlen för att komma ut, men där är det tyvärr helt stäng hos oss 😄
 
  • Gilla
asaleo
  • Laddar…
H HansGreger skrev:
Hej, det har jag absolut! Det slutade på ca 45.000kr. Men tänk på att jag köpte alla materialen för mer än 4 år sedan och att jag gjorde en del fynd. Gissar att det är dyrare idag!

Underifrån och upp:

- Grund med markduk, makadam, formvirke, betong (på säck) och armering: 4000kr

- Lecablock och bruk till murning och puts: 5700kr

- Virke (obehandlat), beslag och skruv/ankarspik: 10500kr

- Golv, begagnade betongplattor och stenmjöl: 750kr

- Planglasen på långsidorna (köpt av nedmonterad handelsträdgård via blocket): 1000kr

- Måttbeställda glas till gavelspetsar samt stor ruta i bakkant: 2500kr

- 4x Öppningsbara fönster,60-tal: 300kr

- Pardörrar skänktes(!) pga avsaknad av karm, men jag behövde byta till härdat glas pga regler vid nybyggnad för glas under 60cm ovan mark: 2000kr

- Kanalplast komplett med profiler: 8000kr

- Färg (Täcklasyr, grundfärg och grundolja från Flügger): 5000kr

- Plåt (nockplåt, vindskiveplåt, hängrännor, stuprör etc, fönsterbleck: 4200kr

Plus diverse såsom markrör för el, PEM-slang etc.

Hoppas det hjälper för uppskattning av kostnad!
Tack, väldigt bra specat.

Hur upplevs klimatet med klart glas i taket? blir det extremt varmt soliga dagar och hur vädrar du då, tvärdrag med öppning i gavlarna?
 
S skogsliden skrev:
Tack, väldigt bra specat.

Hur upplevs klimatet med klart glas i taket? blir det extremt varmt soliga dagar och hur vädrar du då, tvärdrag med öppning i gavlarna?
Det är klar kanalplast, inte glas, den diffunderar ljuset lite ändå, klart bättre än klarglas på den fronten. Dock som du säger blir det varmt och vi får ha dörr öppen soliga dagar redan från april typ. Ja, tvärdrag för mesta under sommartid!

Edit: Med det sagt skulle jag inte vilja byta till opal eller rökfärgat. Det är en härlig känsla att se himlens färg etc.

Det är det enda jag skulle göra om med bygget, att ha ventilation i taket!
 
  • Gilla
skogsliden
  • Laddar…
H HansGreger skrev:
Snyggt! Och seriöst med isolerad gjutning, kommer hålla bra 👍 Mina föräldrar har ett liknande och de är mycket nöjda med sitt.

Det enda jag egentligen saknar på mitt ”hemmabygge” är självventilerande takfönster. De är guld värda i såna där färdiga kit 🤓Alla insekter (och ibland även småfåglar) som hittar in i vårt växthus söker sig mot himlen för att komma ut, men där är det tyvärr helt stäng hos oss 😄
Haha, lyckades du se att jag monterat självventilerade takfönster😄. Det var grymt skarpögt. Men jag som har dem kan inte förstå hur man klarar sig utan. Det ska sägas att jag inte visste hur effektivt ett växthus är. Jag blev därför nästan chockad när jag gick ut morgonen efter att det var klart. Värmen var ju rent brännande redan tidigt på morgonen. Om växterna ska klara sig, måste man annars ut tidigt varje morgon och öppna själv, tänker jag. Det var faktiskt först igår kväll som jag monterade dem, och de fungerar väldigt bra.
Men, om du har ett/två öppningsbara fönster i taket, så borde även du kunna montera sådana.
 
A AG A skrev:
Haha, lyckades du se att jag monterat självventilerade takfönster😄. Det var grymt skarpögt. Men jag som har dem kan inte förstå hur man klarar sig utan. Det ska sägas att jag inte visste hur effektivt ett växthus är. Jag blev därför nästan chockad när jag gick ut morgonen efter att det var klart. Värmen var ju rent brännande redan tidigt på morgonen. Om växterna ska klara sig, måste man annars ut tidigt varje morgon och öppna själv, tänker jag. Det var faktiskt först igår kväll som jag monterade dem, och de fungerar väldigt bra.
Men, om du har ett/två öppningsbara fönster i taket, så borde även du kunna montera sådana.
Vi byggde ett litet 5 kvm växthus i våras efter att ha varit utan i tre somrar. Jag har haft växthus förr och var ”beredd” på att det skulle bli varmt därinne. Ändå var jag inte tillräckligt förberedd. När jag ställde ut tomaterna i växthuset var det nollgradigt som kallast på nätterna, men efter en vecka slog vädret om och det blev plötsligt bråttom att sätta upp gardiner. 36 grader varmt i växthuset från 10-tiden när solen når det 😄

Många tror att man vill ha växthus i full sol, men det är bättre att ha lite vandrande skugga. Tunna vita gardiner på den sidan där solen ligger kl 12-15 gör annars stor skillnad.
 
M mrsnhp skrev:
Vi byggde ett litet 5 kvm växthus i våras efter att ha varit utan i tre somrar. Jag har haft växthus förr och var ”beredd” på att det skulle bli varmt därinne. Ändå var jag inte tillräckligt förberedd. När jag ställde ut tomaterna i växthuset var det nollgradigt som kallast på nätterna, men efter en vecka slog vädret om och det blev plötsligt bråttom att sätta upp gardiner. 36 grader varmt i växthuset från 10-tiden när solen når det 😄

Många tror att man vill ha växthus i full sol, men det är bättre att ha lite vandrande skugga. Tunna vita gardiner på den sidan där solen ligger kl 12-15 gör annars stor skillnad.
Vi har placerat vårat så att vi får vandrande skugga från lövträd på sommarförmiddagar, men tidigt på våren innan knoppsprickning är det soligare.
Små växthus är lite notoriska för att inte hålla jämn temperatur. Vi har ett på 10kvm som blir 30+ grader vanliga, soliga sommardagar, trots skuggväv i hela taket och långsidan, dubbeldörr som står öppen, fyra fönster i taket och ett på kortsidan, ventiler i muren...
 
Därför är det bra med höga växthus. Minst 3 m i nock (och stora självöppnande takfönster). Det är stor skillnad i temp mellan marknivå och nock i ett växthus.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi byggde ett litet 5 kvm växthus i våras efter att ha varit utan i tre somrar. Jag har haft växthus förr och var ”beredd” på att det skulle bli varmt därinne. Ändå var jag inte tillräckligt förberedd. När jag ställde ut tomaterna i växthuset var det nollgradigt som kallast på nätterna, men efter en vecka slog vädret om och det blev plötsligt bråttom att sätta upp gardiner. 36 grader varmt i växthuset från 10-tiden när solen når det 😄

Många tror att man vill ha växthus i full sol, men det är bättre att ha lite vandrande skugga. Tunna vita gardiner på den sidan där solen ligger kl 12-15 gör annars stor skillnad.
Ja, jag hade några tomatplantor som jag har haft i kruka. Men nu när växthuset kom upp, så planterade jag dem där. Men när jag kom ut följande morgon höll jag, som sagt, på att få en chock. Det var så varm så jag trodde plantorna skulle dö direkt😄. Men lika förvånande var även hur otroligt fort, och mycket temperaturen sjönk när man öppnade takfönstrena.
Jag förstår att du har rätt i att det är bättre att placera växtuset i lagom skugga. Mitt står i solen från kl. 7 på morgonen till 22 på kvällen.
Dock ska det bli intressant att se hur temperaturen håller sig senare på hösten.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, jag hade några tomatplantor som jag har haft i kruka. Men nu när växthuset kom upp, så planterade jag dem där. Men när jag kom ut följande morgon höll jag, som sagt, på att få en chock. Det var så varm så jag trodde plantorna skulle dö direkt😄. Men lika förvånande var även hur otroligt fort, och mycket temperaturen sjönk när man öppnade takfönstrena.
Jag förstår att du har rätt i att det är bättre att placera växtuset i lagom skugga. Mitt står i solen från kl. 7 på morgonen till 22 på kvällen.
Dock ska det bli intressant att se hur temperaturen håller sig senare på hösten.
Ja tidigt på våren och sent på hösten kan det vara en fördel att växthuset har mycket sol 🙂 Men växthuset svalnar fort efter solnedgången när nätterna börjar bli kallare, så tomater och sånt mognar inte så bra ändå.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D
H HansGreger skrev:
Passar på att lägga in lite bilder på växthuset och bilder på de olika stegen när det byggdes, om någon mer hittar tråden och är nyfiken på processen och resultatet :)

Vi är i alla fall väldigt nöjda och använder det mycket, både till odling såväl som till middagar och fikor.

1. Grävning. Grävde ned ca 50 cm under marknivå. La duk i botten för att separera materialen och fyllde sedan med lite dräneringsgrus som bas för gjutning.
[bild]

2. Formning inför gjutning. Med 2x 10mm armering i centrum av gjutningen. Gjorde formen inte mycket bredare än tänkt mursten, tror det var ca 18 cm brett (murstenen 15 cm) och 10-12 cm hög.
[bild]

3. Gjutning. Standard grovbetong
[bild]

4. Mur av lecablock 15x19x59 cm. Murat med bistål i vartannat skift. Puts-och murbruk B.
[bild]

5. Färdigmurat! 4 skift i höjd, med det första skiftet under marknivå.
[bild]

6. Putning. Slammade/grundade först lecan dagen innan putsning. Putsade sedan med ca 8mm tjock puts, Puts- och Murbruk B. Har fungerat kanon, inget släpp eller liknande nu snart 4 år efter att det byggdes.
[bild]

7. Färdigputsat. På insidan minns jag att jag körde utan "grundning" för att jag började bli i tidsnöd. Den skillnad jag märkte (innan växthuset blev fyllt med krukor och inredning) var att fogarna från murningen syntes mer på insidan, vilket troligen då har med att göra att jag skippade grundningen där.
[bild]

8. Golv. Röda betongplattor.
[bild]

9. Resning av stommen, allt färdigmålat.
[bild]

10. Kanalplast 10 mm.
[bild]

11. Glasning/limning av glas enligt föregående inlägg i tråden.
[bild]

12. Sista pusselbitarna på plats - Pardörrar och fönster, återbrukade 60-tal som målats i samma färg som övriga delar.
[bild]


Så några bilder från olika säsonger:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Fasiken så fint! Har du möjligen ritningar att dela? Ska inte göra en kopia men vill bygga ett växthus till min fru i present när vi kommit like längre med befintliga byggnader, tänkte börja skissa på detta på kvällarna när hon lagt sig.
 
  • Älska
AG A
  • Laddar…
Jag måste bara få lägga till en sak, som egentligen inte har med tråden att göra. Men jag är så nöjd att jag jag gör det ändå.
Jag gjorde en otrolig chansning när jag köpte mitt växthus. Det är på ganska precis 10m2, och kostade 10.900kr. Dessutom köpt hos Hemfint. Ett företag med sämre omdöme får man leta efter. Risken att det bara var skräp, eller att det skulle fattas delar, eller inte komma något kändes därför stor. Men efter bara en vecka kom det. Alla härdade glas var hela. Samt hela konstruktionen var otroligt stabil, och kvalitativ. Det enda möjliga felet/problemet kan ha varit bruksanvisningen. Man var nog tvungen att bygga i en annan ordning, om man inte var fyra stycken som hjälptes åt😄.
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.