Hej,
Har en massa grönmärkt pem slang som blev kvar efter dragning av fiber. Nu bygger jag utekök och undrar om jag kan använda slangen till vatten. Jag vet att slang till vatten ska vara blåmärkt men frågan är alltså om den grönmärkta är samma som den blåmärkta och det bara är färgkodningen som skiljer dem åt?
Slangen ska inte grävas ner utan bara dras från vattenutkastare till blandare så ingen risk för avgrävning av fel kabel kan ske. Känns onödigt att kasta slangen jag redan har och köpa ny om nu pemslang är pemslang och bara färgen avgör.
Någon som vet?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det ska gå utmärkt att använda den slangen, iaf vad ag hittat efter en googling
[länk]
[bild]
Tack för hjälp! Jag uppfattade det så efter googling också, men var lite osäker.
 
Krilleman
S StudioSis skrev:
Någon som vet?
Vilket SDR-nummer efter har den varianten du har?
Finns den infon att läsa på slangen?

SDR11 är normalt för PEM med blå stripe.

Både kollektorslangen och den varianten med brun stripe är av klenare typ (PN6)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilket SDR-nummer efter har den varianten du har?
Finns den infon att läsa på slangen?

SDR11 är normalt för PEM med blå stripe.

Både kollektorslangen och den varianten med brun stripe är av klenare typ (PN6)
Vet faktiskt inte. Är i München just nu men ska kolla om det finns någon info på slang eller trumman den sitter på så fort jag kommit hem. Tror du den klenare varianten inte klarar trycket? Det lär jag iofs märka😬
 
Krilleman
S StudioSis skrev:
Vet faktiskt inte. Är i München just nu men ska kolla om det finns någon info på slang eller trumman den sitter på så fort jag kommit hem. Tror du den klenare varianten inte klarar trycket? Det lär jag iofs märka😬
Den klenare varianten är inte godkänd för tappvatten.

Men det går med största sannolikhet att utläsa på slangens info!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Den klenare varianten är inte godkänd för tappvatten.

Men det går med största sannolikhet att utläsa på slangens info!
Tack snälla för hjälp/ info! Ska kika och håller tummarna att det inte är klen-varianten för jag har typ 200m slang😅
 
S StudioSis skrev:
Tack snälla för hjälp/ info! Ska kika och håller tummarna att det inte är klen-varianten för jag har typ 200m slang😅
Samtidigt kan man fundera över värdet av ett godkännande i sammanhanget.
Om du ska dra slang utomhus till ett utekök och inte riskerar vattenläckor dolt i väggen så är det kanske en risk man kan vara beredd att ta.

Den lär ju vara betydligt bättre än en gardenaslang oavsett och de brukar ju ligga trycksatta lite här och där på landets gräsmattor. Visst, ibland blir det ett läckage, men konsekvenserna blir ju generellt inte så stora.
(Om du dessutom har vattenfelsbrytare som stänger av vattnet om något springer läck så är det ju än mindre risk)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Samtidigt kan man fundera över värdet av ett godkännande i sammanhanget.
Om du ska dra slang utomhus till ett utekök och inte riskerar vattenläckor dolt i väggen så är det kanske en risk man kan vara beredd att ta.

Den lär ju vara betydligt bättre än en gardenaslang oavsett och de brukar ju ligga trycksatta lite här och där på landets gräsmattor. Visst, ibland blir det ett läckage, men konsekvenserna blir ju generellt inte så stora.
(Om du dessutom har vattenfelsbrytare som stänger av vattnet om något springer läck så är det ju än mindre risk)
Helt rätt, visst kan man acceptera en klenare slang utomhus där det inte gör någon skada om det blir någon enstaka läcka...!

Men ibland är det även bekvämt att sova säker så att säga. 😆😉
 
  • Gilla
StudioSis
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Helt rätt, visst kan man acceptera en klenare slang utomhus där det inte gör någon skada om det blir någon enstaka läcka...!

Men ibland är det även bekvämt att sova säker så att säga. 😆😉
Tack båda, och sant. Inga större problem att chansa iom att det möjligen blir träskigt i gräsmattan utanför😊 uppskattar all hjälp/ input!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Helt rätt, visst kan man acceptera en klenare slang utomhus där det inte gör någon skada om det blir någon enstaka läcka...!

Men ibland är det även bekvämt att sova säker så att säga. 😆😉
Absolut!
Men har man redan några hundra meter slang liggande så känns det ju inte orimligt att chansa. :)
Dvs, om worst-case är att det blir en svampig gräsmatta ett tag, har man någon annan konstruktion som innebär att man riskerar allvarligare skador eller tömd brunn så skulle jag nog ta kostnaden för att köpa ny slang från början.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte längden den ska dras eller dimensionen på röret du har men man ska ju ha klart för sig att ex köpa prk kopplingar till 32mm pemslang skiljer sig lite i pris jämnfört med ex 16mm. 16 mm pemslang godkänd för vatten kostar typ 10-12 kr/ m
 
  • Gilla
StudioSis
  • Laddar…
Krilleman
Fick vi fram vad den hade för tryckklass eller SDR?

Står ju allt för ofta tryckt på slangen i sig, och det kostar ju inget att konstollera ockulärt. 👍👍🙄
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nu vet jag inte längden den ska dras eller dimensionen på röret du har men man ska ju ha klart för sig att ex köpa prk kopplingar till 32mm pemslang skiljer sig lite i pris jämnfört med ex 16mm. 16 mm pemslang godkänd för vatten kostar typ 10-12 kr/ m
Inte kostnaden som är grejen, mer att jag har en massa slang som bara ligger och skräpar. Funkar den inte att använda lägger jag upp en skänkes annons och köper rätt sort. Men tack! All input välkomnas:)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fick vi fram vad den hade för tryckklass eller SDR?

Står ju allt för ofta tryckt på slangen i sig, och det kostar ju inget att konstollera ockulärt. 👍👍🙄
Precis hunnit hem från München och har precis varit ute med ficklampa och pannlampa och letat SDR eller PN nummer utan framgång. Men jag ska kika om jag hittar info när det är lite ljusare🤪 Supertacksam för hjälp och info!!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.