Undrar om det går att måla med den blanka hamrade varianten av Hammarlack Hammerite på ytor som man redan målat med hammarlack men då med den typen som kallas smooth?
Båda är lösningsmedelsbaserade men smooth blir mattare och jag vill ha så blankt som möjligt.
 
Enligt min erfarenhet går det att blanda, måla på en liten yta och testa…har bara bättrat ett släp….
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Man brukar väl säga att den enda färgen man kan måla över Hammarlack med är just Hammarlack, då den innehåller silicon. Annan färg biter inte då.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Tyckte att färgen var lite trög i en gammal burk så spädde med lite thinner/cellulosaförtunning.
Funkar det att göra så eller blev färgen förstörd av det medlet?
 
MultiMan
Jag brukar späda hammarlack med förtunning (typen som man köper i plåtflaska, brukat vara toluen/xylen). Aldrig haft problem med det. Antingen så står det så på Hammarlackburken eller så har jag läst på annat håll vad som är lämpligt. Jag chansar i princip aldrig.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag brukar späda hammarlack med förtunning (typen som man köper i plåtflaska, brukat vara toluen/xylen). Aldrig haft problem med det. Antingen så står det så på Hammarlackburken eller så har jag läst på annat håll vad som är lämpligt. Jag chansar i princip aldrig.
Ja har det funkat för dig med den typen av förtunning som är starkare än lacknafta så bör det fungera för mig också då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.