Har byggt ett mindre fritidshus på öppen plingrund. Kommunen vill att radonmätning görs.
var i bbr står detta? Borde väl kunna kringgås om det inte är uppenbarligen obehövligt vilket det borde vara eftersom markradon inte kan träna in då grunden ör helt öppen.
 
C calvin82 skrev:
Har byggt ett mindre fritidshus på öppen plingrund. Kommunen vill att radonmätning görs.
var i bbr står detta? Borde väl kunna kringgås om det inte är uppenbarligen obehövligt vilket det borde vara eftersom markradon inte kan träna in då grunden ör helt öppen.
Vilket regelverk refererade kommunen till i beslutet?
 
K Kane skrev:
Vilket regelverk refererade kommunen till i beslutet?
Jag fick det bara muntligt tror jag. Ska dubbelkolla om det står i beslutet
 
Ta en burk stäng den med lock sätt en frystejp på locket och skriv ”Eventuellt radondöttrar” och skicka den till din handläggare på kommunen.
 
Huset är inte byggt av lättbetongs?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Huset är inte byggt av lättbetongs?
Helt i trä
 
R
Dom har rätt o kräva det du kan hyra/köpa en mätpucj och mäta vart du vill så du styr om du vill visa ärliga resultat eller placera den där absolut det inte finns höga värden..
 
R Rejäl skrev:
Dom har rätt o kräva det du kan hyra/köpa en mätpucj och mäta vart du vill så du styr om du vill visa ärliga resultat eller placera den där absolut det inte finns höga värden..
Ok, men var finns lagtext som styr detta och vad står det där?
 
R
C calvin82 skrev:
Ok, men var finns lagtext som styr detta och vad står det där?
Vet inte exakt men vi bygger villor till vardags och de flesta av våra kunder åker på detta..
 
Redigerat:
Ok, jag får söka lite o se var det står. Sen är det ju en fråga hur lagen tolkas också.
 
C calvin82 skrev:
Ok, jag får söka lite o se var det står. Sen är det ju en fråga hur lagen tolkas också.
Det ska stå i bygglovet och Kontrollplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.