R
13th Marine 13th Marine skrev:
MSB rekommenderar 2000kr i 20-lappar.
Men än har ingen lyckats förklara för mig vad som skulle hända som gör att den mängden kontanter spelar någon roll.
Man klarar sig minst en vecka som normalfamilj med det nödvändigaste..
 
R Rejäl skrev:
Man klarar sig minst en vecka som normalfamilj med det nödvändigaste..
En kris som gör att vi inte kan betala med kort, samtidigt är den bara en vecka lång och allt ska hinna ställa om till att bara ta kontanter under den veckan.

Samtidigt rekommenderar de att man har mat för en vecka hemma.

Jag skulle gärna vilja veta mer om den krisen.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
MSB rekommenderar 2000kr i 20-lappar.
Rekommenderar de även en metod för att komma över dessa sedlar?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
En kris som gör att vi inte kan betala med kort, samtidigt är den bara en vecka lång och allt ska hinna ställa om till att bara ta kontanter under den veckan.

Samtidigt rekommenderar de att man har mat för en vecka hemma.

Jag skulle gärna vilja veta mer om den krisen.
Du får inte se det som en lösning långsiktigt utan bara kortsiktigt, det är så att myndigheter mm. hinner reagera alltså var och en ska kunna klara sig i någon eller några veckor tills samhället hinner ställa om sig till krisen/kriget eller vad som ställer till att inte det vanliga fungerar..
Vi är någ landet som har dragit detta med kontantlöst längs vad jag vet om..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Rekommenderar de även en metod för att komma över dessa sedlar?
Det vore väl för enkelt?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Rekommenderar de även en metod för att komma över dessa sedlar?
Hur mycket behöver du?
 
R Rejäl skrev:
Du får inte se det som en lösning långsiktigt utan bara kortsiktigt, det är så att myndigheter mm. hinner reagera alltså var och en ska kunna klara sig i någon eller några veckor tills samhället hinner ställa om sig till krisen/kriget eller vad som ställer till att inte det vanliga fungerar..
Vi är någ landet som har dragit detta med kontantlöst längs vad jag vet om..
Nej, men jag försöker förstå vilken kris det är man förbereder sig för.
För om det verkligen är kris, då räcker 2000kr inte långt, om papperspengar ens är värda nått.
 
R Rejäl skrev:
Hur mycket behöver du?
Jag är alltså helt allvarlig. Om man ska ha 100 stycken 20 kronors sedlar hemma, hur får man tag i dessa? Bankerna har oftast inga kontanter och bankomaterna har såvitt jag vet inte så små valörer. Tvivlar även på att en vanlig butik skulle vara sugen på att växla.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är alltså helt allvarlig. Om man ska ha 100 stycken 20 kronors sedlar hemma, hur får man tag i dessa? Bankerna har oftast inga kontanter och bankomaterna har såvitt jag vet inte så små valörer. Tvivlar även på att en vanlig butik skulle vara sugen på att växla.
https://sverigesradio.se/artikel/sa-tar-du-ut-2-000-kronor-i-tjugolappar
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, men jag försöker förstå vilken kris det är man förbereder sig för.
För om det verkligen är kris, då räcker 2000kr inte långt, om papperspengar ens är värda nått.
Förstår att du inte förstår😉 man kan aldrig veta vad som väntar bakom hörnet i framtiden..
Pengar och annan hårdvara är det enda som kommer att fungera vid en större kris om internet släcks tex..
För mig är detta solklart precis som att äta varje dag men ser att du inte ser det behovet..
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är alltså helt allvarlig. Om man ska ha 100 stycken 20 kronors sedlar hemma, hur får man tag i dessa? Bankerna har oftast inga kontanter och bankomaterna har såvitt jag vet inte så små valörer. Tvivlar även på att en vanlig butik skulle vara sugen på att växla.
Nu vet jag inte just om 20kr sedeln men jag har alltid ett antal tusen kr i olika valörer hemma och i plånboken..
Men jag använder även dom digitala alternativen varje vecka, lika kul varje år vid det årliga bankmötet där som förundrat frågat varför jag tar ut kontanter😉
 
R Rejäl skrev:
det årliga bankmötet
Det här förvånar mig ärligt talat mer än att någon använder kontanter.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Förstår att du inte förstår😉 man kan aldrig veta vad som väntar bakom hörnet i framtiden..
Pengar och annan hårdvara är det enda som kommer att fungera vid en större kris om internet släcks tex..
För mig är detta solklart precis som att äta varje dag men ser att du inte ser det behovet..
Nu vet jag att förklara och diskutera inte är din starka sida men bra, internet släcks då har vi nått att utgå från.

Hur länge kommer internet vara nere? En vecka? För evigt?
Hur många kassasystem idag går utan koppling till internet?
Hur många dagar tar det innan någon inser att "shit, detta är inte en fluga, vi behöver ställa om till lokal drift"
Hur många dagar tar det att ställa om till detta?

Jag ser bara på COOPs IT-haveri, där stängde man helt sonika butikerna.
När en liten matbutik i närheten hade strömavbrott en vecka stängde man butiken och kastade alla kylvaror.

Då förlitar jag mig hellre på eget varulager av riktig hårdvara och inte papperslappar med siffror på.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här förvånar mig ärligt talat mer än att någon använder kontanter.
Ja det låter lite sällan. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.