Hej!

Gräver för plint till skärmtak. Stötte på isoleringen till avloppsröret 35 cm ned! Röret går 40 cm under marken. Jag hade räknat med att den låg lägre.

Problemet är att jag måste ha stödpunkt här för en stolpe (av totalt tre stolpar, resten är fäst i förråd). Skärmtaket blir 3.60x360 meter med plåt på. Snözon 2,5

Jag hade köpt färdiga 500mm plint för detta men det går ju såklart inte nu. Då tänkte jag gjuta, men är det hållbart…? Isoleringen är ju inte direkt ”fast underlag”. Jag skulle kanske behöva gräva ut så gropen blir bredare och gjuta en ”platta” kanske? Marken i sig är rejält hård med cementliknande gojs och stenar. Fick hacka mig fram med kofot

Tackar för tips!
 
  • Grop fylld med grus och synlig gul isolering på botten, avsedd för en plint som ska stödja en stolpe för ett skärmtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte ha en plint på ett så grunt liggande avloppsrör. Kan du inte flytta plinten åt något håll så du kommer på sidan om?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan inte ha en plint på ett så grunt liggande avloppsrör. Kan du inte flytta plinten åt något håll så du kommer på sidan om?
Jo då får jag dock inte stöd i ytterkanten där bärregeln kommer. :( Det andra jag funderat på är att ha stenplatta med stolpe just här och plintar på de andra stolparna. Det blir dock inte så snyggt
 
Gör en enkel skiss på ditt skärmtak så är det lättare att hjälpa dig.
Förstår inte varför du behöver 3 plintar på 3,6m
 
Tack

Bredd 3600 mm
Längd 1800+1800 mm

Vill inte ha limträ. Har köpt 45x220 för bärlina+takbalkar

Stolpe blir skruvlimmad 45x95

Mitt problem är stolpen vid det stora T alltså närmast utåt

Kan det funka att köra två stolpar cirka 30-40 cm in från varje sida
 
  • 3D-modell av terrassbyggande med angivna mått. Dimensionerna för bredd, längd och stolphöjd markeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du kan flytta in stolpen
 
Det är tyvärr mer avloppsrör. Jag skulle få en spännvid på en halv meter mellan plint och bärlinans ytterpunkt. Jag måste nog ställa en stolpe på ett stenfundament på marknivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.