Vi har funderingar på att bygga ut vårt hus då vi behöver mer bostadsyta. I samband med det kommer vi behöva planera om resten av huset en hel del... bland annat köket som vi kommer byta ut. I alla fall så förstår vi att det kostar pengar.
Min fråga är nu, Vad är det som kostar mycket pengar vid nybygge, köksbygge, toalettbygge? Arbetstimmarna, materialen (vilka material i så fall?) eller vad???

Kan man tjäna på att försöka skaffa produker från utlandet?
 
Arbetstiden för inhyrda hantverkare är klart dyrast. Allt med badrum och kök är dyrt. El och VA är inte heller billigt.

Reglar, isolering och gipsskivor är nog den billigaste posten i en budget, även om virkespriserna blivit smått horribla på sistone.

Man kan spara en del på att handla utomlands, det finns många tidigare inlägg om det på forumet. Tänk bara på att det försvinner en hel del på transporter, och att det inte alltid är samma standarder man använder där som här. Reklamationer och liknande blir också besvärligt, och fattas det något är det inte bara att sätta sig i bilen och åka och hämta.
 
Tack för svaret.
Jag grubblar dessutom på vad som kan vara värt att försöka göra själv... vet att man inte får göra vissa saker men att man t.ex. kan förbereda för en elektriker o.s.v... någon erfarenhet av det? Brukar det ställa till med mer oreda än om fackmannen gör allt själv?
 
Det där är väldigt individuellt. Om el skall göras helt enligt reglerna så får du inte göra något alls, men det finns en del elektriker som tycker att det är OK att man sätter upp VP-rör själv t.ex. Känner man att man kan göra saker själv yrkesmässigt så finns det ingenting som hindrar att man frågar.
 
Mikael_L
Välkommen till forumet!

Vill du göra en del av elektrikerjobbet själv, tex dra rör och montera dosor, ev dra kablar så bör du snacka med den elektriker som sen ska färdigställa. Han kan nämligen tvärvägra att "ta över". Och han har all rätt till det... ska han följa det riktiga regelverket så får ni inte göra på det viset.
Men snacka med han, jag tror att många elkillar inte är så omöjliga. Han kanske också vill ha ett ord med laget om hur och var du drar rören.

Men detta gäller allt som du funderar på att göra delvis själv. Vill du förbereda för rörisen, kolla om han tycker det går bra, om han har speciella krav/önskemål. Vill du regla innerväggar själv, kolla med snickarn innan.
Framförallt ska du väl försöka kolla så det verkligen blir billigare för att du gör en del arbete själv. Risken finns att du jobbar på men i slutänden ändå inte tjänar några pengar på det.

Har du tänkt ta fastpris kan du först be om priset, sen fråga vad reduktionen blir om du gör det eller det själv.

Har du löpande räkning borde det bli förtjänst per automatik när dom slipper något moment.

Saker som är lämpligt att göra själv är först och främst sådana enkla saker som att städa och plocka fram material och täcka för med pressenning vid dagens slut osv. Du städar lika effektivt som dom, men tjänar 300:-/timme på det ....

Isolera tycker jag också är en sådan där lämplig sak att göra själv. Ingen är mer intresserad av att göra ett bra jobb än den som sen ska betala för uppvärmningen. Dessutom misstänker jag att isolera är ett sånt jobb som dom gärna slipper, så det finns chans att förhandla priset hyfsat bra där.

Detta var lite amatöråsikter, så du får ta det för vad det är.

Lycka till.
 
Swetrot skrev:
Arbetstiden för inhyrda hantverkare är klart dyrast. Allt med badrum och kök är dyrt. El och VA är inte heller billigt.

Reglar, isolering och gipsskivor är nog den billigaste posten i en budget, även om virkespriserna blivit smått horribla på sistone.

Man kan spara en del på att handla utomlands, det finns många tidigare inlägg om det på forumet. Tänk bara på att det försvinner en hel del på transporter, och att det inte alltid är samma standarder man använder där som här. Reklamationer och liknande blir också besvärligt, och fattas det något är det inte bara att sätta sig i bilen och åka och hämta.
Du säger att reglar, isolering samt gipsskivor är den billigaste posten i en budget. Men vad skulle budgeten ligga på för isolering, istället för reglar plywood och sen gipsskivor för 180 kvm tak/vägg yta med ett djup på 300mm?

Kan tänka mig att ett sådant arbete utfört av hantverkare inte är billigt :confused:.. Har du kanske nån anning om hur mycket det skulle landa på?
 
Jag har ingen koll på materialåtgång eller exakta priser, utan blott en del erfarenhet av att det brukar kosta mer pengar att få standardmatriel monterat, än vad själva matrielet kostar.
 
Anders_79 skrev:
Du säger att reglar, isolering samt gipsskivor är den billigaste posten i en budget. Men vad skulle budgeten ligga på för isolering, istället för reglar plywood och sen gipsskivor för 180 kvm tak/vägg yta med ett djup på 300mm?

Kan tänka mig att ett sådant arbete utfört av hantverkare inte är billigt :confused:.. Har du kanske nån anning om hur mycket det skulle landa på?
Räkna med ca 200-500 kr/h + moms för en hantverkare/byggare.
Att isolera ett förberett hus tar kanske 1 timme per 20-30 kvm vägg (max) så säg 180 kv (10x18 m vägg = 56 x 2.5 m2 = 140 m2 vägg) ger ca 5-7 timmar - med andra ord ca 1000 - 3500 kr + moms (mycket grovt uppskattat)

Men om du själv kan göra detta på samma tid (och att skära till och stoppa in isolerin i en förberedd stomme är inte svårt) så har du ju sparat dom tusenlapparna iaf :)

Sen skall det ju plastas, sättas tvärreglar, dras el och isolers igen (45mm) - lite beroende på konstruktion förstås - men det är en annan sak...
Kolla på lösvirkesforumet där torde det finnas trådar om kostnader för olika moment också, liksom om du söker här under priser och kalkyler förstås...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.