Jag behöver en lösning för att hålla badrumsdörren på glänt. Så att katterna kan komma åt sin låda. Jag tänker mig att det finns något men att mina google-försök misslyckas.

Den här "Slam Stoppern" ser mest lovande ut hittills. Frågan är bara om det går att få svar på om den fjädrar ut hårt nog för att öppna en dörr som är stängd såpass att fallregeln bara ligger emot slutblecket?

https://www.bygghemma.se/inredning-...dd-leif-arvidsson-door-slam-stopper/p-1841234

Annars kanske det finns någon annan sorts gasfjäder-lösning som fungerar? Eller en variant på en vanlig dörrstängare där "neutralläget" är några grader öppet?
 
Sätta en kattlucka i dörren < 200 kronor?
 
Dörr med en hake, monterad högt upp, placerad mellan dörrkarmen och dörren som en säkerhetsanordning. Haken är fäst i dörrkarmen och kroken i dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär har vi löst det hemma. Kan ju sättas längre ned om man vill att barn ska kunna öppna med.
 
En vanlig dörrbroms funkar.
 
D Dilato skrev:
Sätta en kattlucka i dörren < 200 kronor?
Du förutsätter att katterna har hjärna nog att förstå det... Tror inte det är ett alternativ som går hem hos kattmamman heller =D
 
maah maah skrev:
[bild]

Såhär har vi löst det hemma. Kan ju sättas längre ned om man vill att barn ska kunna öppna med.
Jag letar efter något mer automatiskt. Tankspridda barn, vuxna, vinddrag osv...
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
En vanlig dörrbroms funkar.
Det är ett enkelt alternativ. Och tekniskt sett svar på hur en dörr hålls på glänt. Men helst skulle det vara något som återför dörren till ett lagom öppet läge.
 
Dörrfjäder/spiraldörrstängare som du justerar på ”halvfjong”
 
Då är det en dörrstängare med ställbar arm som du får justera in och sedan justera längden på armen så den inte går igen helt
 
Kravspecifikation är uppenbarligen en svår uppgift =D

1. Dörren ska gå att använda som vanligt.
2. Med undantag ett litet extra motstånd att stänga sista biten.
3. Det ska fungera automatiskt utan någon manuell intervention som kan glömmas bort.

Såg framför mig en lösning med typ en sån här porthållare. Fast med "omvänd" funktion. Man låter den löpa fritt i sitt spår förutom i ändläget där den fjädrar tillbaka dörren till en aning öppet läge. Tror dock att det skulle bli irriterande mycket friktion och oljud.
https://www.laskompaniet.se/product/porthallare-assa-271-3

Så jag har istället beställt den kortaste och svagaste gasfjädern som gick att hitta (billigt) på amazon. Ska se om jag får till en enkel lösning genom att montera den i en kloss att skruva fast i dörrkarmen.
 
D
Ta en stålremsa, böj den lite, skruva fast i karmen mellan dörr och karm, företrädelsevis nära gångjärnssidan.
 
Borrade in gasfjädern i karmen på gångjärnssidan. Kapade ner pistongen till lagom längd. Hade egentligen hoppats på något lite svagare att sätta längre bort och med mindre brytkraft mot gångjärnen. Men fungerar gör det definitivt.
 
  • Gasfjäder monterad i dörrkarm på gångjärnssidan med kapad pistong för att passa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gasfjäder monterad i dörrkarmen på gångjärnssidan med kapad pistong för justerad längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.