Diagram över rörkopplingar med en termometer, kopplingsbox och en magnetventil som normalt är stängd. Visar kallvatten in och utflöde samt varmvatten inflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter och letar efter en lösning om hur jag skulle kunna fixa så att en magnetventil öppnar, när en termometer ger ett givet värde (tex 4 grader).
Vill att magnetventilen skall tömma tanken på kallvattnet tills det kommer upp till ett värde (tex 6 grader), så det kan fyllas på nytt varmt vatten.

Diagram som visar schematisk uppkoppling av en magnetventil som öppnas vid en viss temperatur, med komponenter såsom temp-givare och kopplingsbox markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt att använda en temp-givare som öppnar magnetventilen. Här öppnas magnetventilen när temperaturen på returen är ca 4 grader. Denna lösning tror jag mer på, men hittar verkligen ingen rör-koppling med termometer. Hittade någon digital som man satte utanpå röret, och som skulle klara 0.1 graders skillnad.

Är det någon som gjort något liknande? Kan det finnas något färdigt som klarar att skicka ut 240V till magnetventilen?
 
jackt jackt skrev:
[bild]

Sitter och letar efter en lösning om hur jag skulle kunna fixa så att en magnetventil öppnar, när en termometer ger ett givet värde (tex 4 grader).
Vill att magnetventilen skall tömma tanken på kallvattnet tills det kommer upp till ett värde (tex 6 grader), så det kan fyllas på nytt varmt vatten.

[bild]
Alternativt att använda en temp-givare som öppnar magnetventilen. Här öppnas magnetventilen när temperaturen på returen är ca 4 grader. Denna lösning tror jag mer på, men hittar verkligen ingen rör-koppling med termometer. Hittade någon digital som man satte utanpå röret, och som skulle klara 0.1 graders skillnad.

Är det någon som gjort något liknande? Kan det finnas något färdigt som klarar att skicka ut 240V till magnetventilen?

Inkbird ITC-308 temperaturkontaktuttag 220V termostat med NTC-givare för växthusreptilterrarium​







  1. Inkbird ITC-308 temperaturkontaktuttag 220V termostat med NTC-givare för växthusreptilterrarium

  2. Visa bilaga 51KrdBIMHKL._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.webp

  3. Visa bilaga 61nTah4AKcL._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.webp

  4. Visa bilaga 71Tt0dyIy1L._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.webp

  5. Visa bilaga 61KB-OmsPkL._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.webp

  6. Visa bilaga 61-+mesSW4L._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.webp

  7. Visa bilaga 615Yzh+Ib+L._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.webp
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Ibygg Ibygg skrev:

Inkbird ITC-308 temperaturkontaktuttag 220V termostat med NTC-givare för växthusreptilterrariu​

  1. [bild]

  2. [bifogad fil]

  3. [bifogad fil]

  4. [bifogad fil]

  5. [bifogad fil]

  6. [bifogad fil]

  7. [bifogad fil]
Det var den sorten som jag hade hittat själv. Funkar de bra? Klarar de så små skillnader i temperaturen?
 
Dom flesta spolar till magnetventiler är 230V. Faktum är att de flesta vanliga spänningar som används finns. Danfoss och Alco har magnetventiler och spolar, rekomenderar dessa fabrikat.

Temperaturen att styra har även bl.a. Danfoss och Johnson/Alco kapillärtermostster som gör det du efterfrågar. Vill du ha en väldigt exakt temperatur är det enklare att välja en digital termostat (enklare att ställa in exakt).

Jag vet inte riktigt vad syftet är att uppnå, men det är magnetventil du vill ha och inte en motordriven kulventil?
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Dom flesta spolar till magnetventiler är 230V. Faktum är att de flesta vanliga spänningar som används finns. Danfoss och Alco har magnetventiler och spolar, rekomenderar dessa fabrikat.

Temperaturen att styra har även bl.a. Danfoss och Johnson/Alco kapillärtermostster som gör det du efterfrågar. Vill du ha en väldigt exakt temperatur är det enklare att välja en digital termostat (enklare att ställa in exakt).

Jag vet inte riktigt vad syftet är att uppnå, men det är magnetventil du vill ha och inte en motordriven kulventil?
Vill att det inte springer iväg i kostnad, och har en magnetventil (220-240V) som jag flyttar om jag hittar en lösning.

Det är en buffert lösning till grundvatten-värmepumpen . Känns dumt att pumpa iväg vatten som fortfarande håller tillräcklig temperatur, funkar detta borde jag kunna använda vattnet 2-3 gånger innan det är för kallt och jag pumpar iväg det..

Idag är det värmepumpen som öppnar magnetventilen när den startar och vattnet rinner på..
 
jackt jackt skrev:
Vill att det inte springer iväg i kostnad, och har en magnetventil (220-240V) som jag flyttar om jag hittar en lösning.

Det är en buffert lösning till grundvatten-värmepumpen . Känns dumt att pumpa iväg vatten som fortfarande håller tillräcklig temperatur, funkar detta borde jag kunna använda vattnet 2-3 gånger innan det är för kallt och jag pumpar iväg det..

Idag är det värmepumpen som öppnar magnetventilen när den startar och vattnet rinner på..
https://www.proshop.se/Vaermekontro...SZRSlMZrRFnkiZcfCF3ZpYPpqbx9Gh4hoC4goQAvD_BwE

Detta är en termostat som löser dina problem. Skottsäker, men kommer nog vara lite pyssel med att ställa in rätt temp och differential mellan start och stopp om du behöver vara väldigt noggrann. Men ställer du in den som du vill kommer den fortsätta göra det i +20 år utan du du behöver justera (om du inte får måndags-exemplar).

Vill du ha mer enklare kontroll på temperaturen (inte noggrannare) finns det smidiga digitala termostater från Danfoss/Carel/Alco osv. Används vanligast i olika kylapplikationer. Behöver kompletteras med en lämplig kapsling.

Ex: https://tostarp.se/produkt/termostat-carel-pjezs0h000/?stkn=55aa6deca774&variant=35771&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwqre1BhAqEiwA7g9QhlVWzd0XwjgnSp1OFZUl2T3GEywBCVGkXdjJ-sUkcuuBrDHqg-w_ThoC6PIQAvD_BwE

Inkbirds och liknande stickpropps-termostater fungerar också om man inte vill koppla någon el alls. Det kommer också fungera. Jag personligen hade valt en klassisk kapillärtermostat alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
R Real-House skrev:
[länk]

Detta är en termostat som löser dina problem. Skottsäker, men kommer nog vara lite pyssel med att ställa in rätt temp och differential mellan start och stopp om du behöver vara väldigt noggrann. Men ställer du in den som du vill kommer den fortsätta göra det i +20 år utan du du behöver justera (om du inte får måndags-exemplar).

Vill du ha mer enklare kontroll på temperaturen (inte noggrannare) finns det smidiga digitala termostater från Danfoss/Carel/Alco osv. Används vanligast i olika kylapplikationer. Behöver kompletteras med en lämplig kapsling.

Ex: [länk] Shopping&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwqre1BhAqEiwA7g9QhlVWzd0XwjgnSp1OFZUl2T3GEywBCVGkXdjJ-sUkcuuBrDHqg-w_ThoC6PIQAvD_BwE

Inkbirds och liknande stickpropps-termostater fungerar också om man inte vill koppla någon el alls. Det kommer också fungera. Jag personligen hade valt en klassisk kapillärtermostat alla dagar i veckan.
TS vill ha mer exakt reglering och en kapillärtermostat har en hysteri på många grader, kan vara 1 - 6 C och kan diffa mellan till/från rätt markant.
 
J jonaserik skrev:
TS vill ha mer exakt reglering
så är det, inkommande är 10-13 grader, och varje varv plockar ca 5 grader, så det behöver vara Max 3-5 grader på givaren. Helst 3-4 grader..
 
Använder själv en digital kontroller till diverse applikationer som kan hittas under namnet "STC 100" eller "STC 1000" på Google. Finns nästa gratis o ställbar från/till temp inkl givare. Reläutgång.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Använder själv en digital kontroller till diverse applikationer som kan hittas under namnet "STC 100" eller "STC 1000" på Google. Finns nästa gratis o ställbar från/till temp inkl givare. Reläutgång.
Den såg jag också tidigare. Undrar om jag behöver två givare, en som är före magnetventilen och en som är efter, vill ju att den skall stänga av när vattnet stiger i temp.

Diagram av ett vattenflödessystem med en kopplingsbox, två temperaturgivare och en normalt stängd magnetventil, både före och efter ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De är ju billiga så två kontroller plus lite planering kring relä koppling skulle nog fixa det
 
Hittade även flera med två utgångar, och med två givare. Så det går säkert att lösa.

Tack alla för input. Återkommer garanterat med fler frågor. Men det ser görbart ut..

Digitalt temperaturkontrollinstrument STC-3008 med två displayer, knappar och två givare kablar. Temperaturerna visar 22,3 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Använder själv en digital kontroller till diverse applikationer som kan hittas under namnet "STC 100" eller "STC 1000" på Google. Finns nästa gratis o ställbar från/till temp inkl givare. Reläutgång.
Håller med, enkel att använda, tillräckligt precis och skitbillig.
Används mycket inom bryggeri/jäsning/ destillering.
 
  • Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.