Hej,
Gjort en utbyggnad, men tänkte inte till före och kommit på nu när skalet är klart att vi skulle vilja ha det öppet upp till nock, en takstol kommer då tyvärr bli synlig.

Någon som har tips på bästa sätt få det snyggt? Antar att ta bort den blir svårt/dyrt.
 
  • Inuti en utbyggnad under konstruktion med synliga takstolar. En blå pil pekar på en specifik takstol nära taknocken, en stege står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går ju att ha nockbalk och göra om takkonstruktionen men det lär nog bli svårt och dyrt.
 
Är det ett väldigt litet hus eller är det bara en del som ska ha öppet till nock?
Jag tänker att det annars borde vara fler takstolar som blir synliga.
Visst borde det gå att lösa att få bort en takstol genom en nockbalk och en del andra modifiktioner.
Vilken isoleringsmetod har ni tänkt använda?
 
S Stubai skrev:
Är det ett väldigt litet hus eller är det bara en del som ska ha öppet till nock?
Jag tänker att det annars borde vara fler takstolar som blir synliga.
Visst borde det gå att lösa att få bort en takstol genom en nockbalk och en del andra modifiktioner.
Vilken isoleringsmetod har ni tänkt använda?
Är bara i denna utbyggnad vi vill ha öppet och blir bara en takstol som syns.

Luftspalt och sedan isolering, finns det andra sätt?
 
ranzor ranzor skrev:
Är bara i denna utbyggnad vi vill ha öppet och blir bara en takstol som syns.

Luftspalt och sedan isolering, finns det andra sätt?
Jag misstänker att det i startskedet var tänkt att det ska vara en kallvind med lösull och att luftningen sker ovanför den.
Men nu tänker ni er masonit mella takstolarna för luftning och sedan någon isolering som monteras underifrån? Eller ska det göras "lådor" som fylls med lösull?
Ska det isoleras underifrån hade jag valt att göra luftning med vindduk innan jag monterade råsponten men nu behöver det lösas på annat sätt.
 
Är det bara 1st takstol som ska bort? Hur ser det ut på den andra änden som du ansluter emot?
Det skull kanske gå att sätta reglar på den andra ledden från ytterväggen till den tredje takstolen under din takstol. Då kan du såga bort alla strävor och underram.
 
  • Gilla
ranzor
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag misstänker att det i startskedet var tänkt att det ska vara en kallvind med lösull och att luftningen sker ovanför den.
Men nu tänker ni er masonit mella takstolarna för luftning och sedan någon isolering som monteras underifrån? Eller ska det göras "lådor" som fylls med lösull?
Ska det isoleras underifrån hade jag valt att göra luftning med vindduk innan jag monterade råsponten men nu behöver det lösas på annat sätt.
Finns inget i bygglovet om insidans uppbyggnad alls. Det är byggt med luftning i takfot och ventileradnock.
 
Redigerat:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det bara 1st takstol som ska bort? Hur ser det ut på den andra änden som du ansluter emot?
Det skull kanske gå att sätta reglar på den andra ledden från ytterväggen till den tredje takstolen under din takstol. Då kan du såga bort alla strävor och underram.
Ja, en takstol. Bifogar bilder hur det ser ut. Skissen visar hur utbyggnaden är gjord, ansluten mot ett mansard (gult till vänster) tak 3 takstolar i utbyggnaden (blå) och den mittersta är det som skulle behöva bort (helst) den gamla ytterväggen som nu är en innervägg ska förlängas upp till taket (grön) är 60 cm från den väggen ut till takstolen.
 
  • Trätakstolar under ett mansardtak i ett byggprojekt. En del av en takstol som ska tas bort för utbyggnaden kan ses i bildens mitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träkonstruktion visar takstolar och innerväggar i en utbyggnad, med ett rör som sticker ut från väggen och olika material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss som visar utbyggnad med mansardtak (gult), tre takstolar (blå), och en vägg som ska förlängas (grön) upp till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det ju inga problem med att göra som i mitt förra inlägg. Du har ju vägg i båda ändar att föra ner krafterna från reglarna.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Då är det ju inga problem med att göra som i mitt förra inlägg. Du har ju vägg i båda ändar att föra ner krafterna från reglarna.
Har du nå tips vad man behöver för reglar? Antal och hur de ska sättas?
 
Jag skulle sätta dom på 1200mm c/c och tjocklek beroende på önskad isoleringstjocklek.
45x195/220 skulle jag satsa på
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag skulle sätta dom på 1200mm c/c och tjocklek beroende på önskad isoleringstjocklek.
45x195/220 skulle jag satsa på
Okej, bygga upp nya innerväggen på gamla ytterväggen, sen sätta balkskor på varannan väggregel där och på nya ytterväggen och sedan reglar mellan dessa och efter det går det att ta bort strävor och underarm?
 
Ja men jag skulle sätta reglarna i väggen under takreglarna för att det ska bära bra
 
R
Det börjar o bli lite förvirrat:
Om du vill ta bort underramen i dina självbärande takstolar så behöver du en balk i nocken och bredare överramar du kan bygga på dom befintliga överarmarna nedåt dels för bärigheten och för att få erforderlig isoleringstjocklek i dom..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det börjar o bli lite förvirrat:
Om du vill ta bort underramen i dina självbärande takstolar så behöver du en balk i nocken och bredare överramar du kan bygga på dom befintliga överarmarna nedåt dels för bärigheten och för att få erforderlig isoleringstjocklek i dom..
Jag håller med, väldigt förvirrat.
Det verkar inte finnas någon utarbetad plan för utförandet öht varken när det gäller isolering eller bärande konstruktioner.
Att bara försöka växla av för att få bort en takstol och inte ha någon tanke på utförandet av isolering tror jag kan bli onödigt krångligt.
Dessutom ser avloppsavluftnigen ut att gå ut väldigt nära takfoten vilket jag tycker är lite oroväckande i snözon 2,5.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.