Idag hittade jag detta, det är en jordkällare under mangårdsbyggnaden som jag inte har varit nere i på 15 år.🥴

Fukt- och mögelangrepp på trä i en jordkällare med hussvamp och vita tussar, sannolikt ej spindelkokonger, på tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en murad vägg i en jordkällare med hussvamp i olika färger och vita fluffiga tussar på träet bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunröd och vit svampväxt på vägg i jordkällare, antagligen hussvamp. Det finns även vita fluffiga tussar på trä bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liknar hussvamp, ellle hur? Finnns även lite fluffiga vita tussar - inte spindelkokongerna alltså - på trä bredvid.

Jag har med största sannolikhet ingen försäkring på detta, så får se vad man kan göra. Idéer?
 
R
Det behöver saneras bort med all svamp om det nu är hussvamp. Sedan behövs all angripen trä tas bort och allt helst sprutas med Boracol som tar död på alla påväxter som kan tänkas finnas kvar..
 
Ser tråkigt ut. Jag har varit med och sanerat hussvamp en gång.

Börja med att skicka in prov och kolla om det är hussvamp. Ser dock väldigt mycket ut som det.

Vi tog bort allt angripet material + lite marginal. Vi såg till att vädra och ha det så luftigt som möjligt under tiden. Sen skrapade vi bort all svamp och gröpde ur fogarna på murverk. Eldade allt rivningsmaterial och svamp utanför på en gång efter rivning.

Brände även murverk och betong med gasolbrännare och grävde bort jord tills man inte kunde hitta några fler vita ”strängar”.
Sprutade sedan på boracol på både trä och betong. Sen lät vi det stå öppet i ett år för att se så att svampen inte växte vidare.

Sen gäller det att göra åtgärder för minska fuktmängden. Samt undvika att ha trä i direkt anslutning mot betong. Hussvamp behöver fukt, trä och kalk för att kunna växa tar man bort en av dessa så dör den.

Behöver inte bli alltför kostsamt om svampen inte har växt vidare i resten av trossbotten.
 
Redigerat:
det är nog ganska säkerhet hussvamp då alla förutsättningar finns - dvs. det viktigaste att det fins kalk (och helt klart växer ut över dem form av cement som den kan dumpa av sina organiska syror som bildas när det bryter ned träd) för att just denna typ av svamp skall kunna etablera sig och 'vinna' över andra svamparter i området.

De vita strängarna i jord som det talas om är viktiga att både hitta dem och få bort då de kan gå väldigt djupt ned i jorden och om svampen är väletablerad så kan det hitta ned till grundvattennivå och den vägen säkra sin vattenförsörjning även om miljön i angripna källaren/utrymmet skulle bli torrare.

Detta måste du göra nu - inte om ett år då äkta hussvamp kan växa väldigt fort när de har kalk att avsätta sin avfall på och det är gynnsamt i övrigt.
 
Är det lönt att ta dit Anticimex för att göra en bedömning om hur långt det har gått och hur mycket som behöver göras?
 
R
M -MH- skrev:
Är det lönt att ta dit Anticimex för att göra en bedömning om hur långt det har gått och hur mycket som behöver göras?
Nej det skulle jag inte göra, vi har hållt i ett antal större Hussvamps angrepp och ingen vanlig saneringsfirma har godkänts av konsulterna som har vart upphandlade till att hålla i dessa jobb utan vi som byggbolag har fått ansvaret och vi har sanerat med egen personal, murare, snickare mm. Då det gäller att ha koll på vad som rivs och hur det ska återställas..
 
Ta en bit på svampen och skicka på analys och ta det sen efter vad du får för svar.
 
Kollade igenom försäkringspappren, och det visade sig att hussvamp ingick. Prov togs av försäkringsbolaget, och idag fick jag beskedet att det är äkta hussvamp.

Självrisk 1500 plus åldersavdrag på max 100.000:-. Tjo! Nu skall de komma och se vad som behöver göras.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.