B BigNorrey skrev:
Inget fel med trådat men jag har 7st sånna där i hela lägenheten, dom sitter på dåliga ställen. Wifi med 5ghz på tv och laptop fungerar fint utan en massa kablar som syns. Sparar nån ifall man ångrar sig är tanken.
Vet inte vad du har för stil i övrigt men jag skulle gömma koaxen och sen sätta ett dubbeluttag typ detta (eller annan apparatserie) istället. Det fungerar så otroligt mycket bättre med trådat nät än trådlöst så för grejer man inte bär omkring så väljer jag tråd alla dagar i veckan.

Vitt runt dubbeluttag för nätverkskablar med två RJ45-portar från Schneider Electric, monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Du kan inte ta bort uttagen och lämna kablarna i väggen och sätta gipsskiva för.
Tänkte du sätta glapskiva över hela väggen eller bara över hålet ovan på?
För bakomuttaget är det dosor.
Du får så fall sätta dit doslock eller nått som du målar/tapetserar över så dom syns mindre.
Nej fick ändra planer när dosorna va tvunga att sitta kvar
Demmpa Demmpa skrev:
Gällande Coax-nätet:
Om du får röra kabeltvnätet:

Skaffa 6 st ändmotstånd med F-kontakt, [länk]
Skruva bort kablarna på utgångarna på splittern och skruva dit slutmotstånden.
Skruva bort uttagen och låt kabeln ligga i dosan.
Har endast en kabel från väggen och ett sånt slutmotstånd satt på redan.

Såhär ser det ut, vad behöver jag göra då?
 
  • Eluttag med två skruvar på trägolv, ett slutmotstånd och en konnektor ligger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit kabel som sticker ut ur ett hål i en vägg med synliga gröna dosor i bakgrunden. Kabeln har exponerade ledningar i änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
B BigNorrey skrev:
Inget fel med trådat men jag har 7st sånna där i hela lägenheten, dom sitter på dåliga ställen. Wifi med 5ghz på tv och laptop fungerar fint utan en massa kablar som syns. Sparar nån ifall man ångrar sig är tanken.
Det är wifi på många ställen som gäller.
Hemma finns ingen anlesning att köra trådat , möjligtvis på tvn, routern.
Men är det draget behåll ett uttag eler två tex vid tvn.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det är wifi på många ställen som gäller.
Hemma finns ingen anlesning att köra trådat , möjligtvis på tvn, routern.
Men är det draget behåll ett uttag eler två tex vid tvn.
Jag kör trådat på laptopen därför att min WifI ger inte högre fart än 100 MBit men med kabel får jag 500 Mbit.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag kör trådat på laptopen därför att min WifI ger inte högre fart än 100 MBit men med kabel får jag 500 Mbit.
Jag kör trådat på ena laptopen tå jag har upp til 54mbit på det trådlösa nätverkskortet.
Trådat ger 100 mbit.

Tvn kör jag trådat på oxå kom jag på.

Har 16 uttag i en tre rums lägenhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Hemma finns ingen anledning att köra trådat
A A-Man_08 skrev:
Jag kör trådat på ena laptopen
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen tycker. 😉🤔
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen tycker. 😉🤔
Vad jag tycker spelar ju inte så stor roll.
Men föredrar trådlöst.
 
P
B BigNorrey skrev:
Tack det ska jag göra. Har kikat in i uttaget och går endast en kabel ut och ingen vidare, borde tyda att det inte är seriekopplat va?
Ditt uttag kan ju vara det sista uttaget i slingan, så klipper du kabeln får någon granne myrornas krig på TVn...
 
P Peter787 skrev:
Ditt uttag kan ju vara det sista uttaget i slingan, så klipper du kabeln får någon granne myrornas krig på TVn...
Skulle inte tro det eftersom det sitter en 7-vägs splitter i TS mediaskåp, alltså en ingång och sex utgångar.

TS har även konstaterat att uttagen bara har en kabel till sig plus att det sitter slutmotstånd.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle inte tro det eftersom det sitter en 7-vägs splitter i TS mediaskåp, alltså en ingång och sex utgångar.

TS har även konstaterat att uttagen bara har en kabel till sig plus att det sitter slutmotstånd.
Sista uttaget i en slinga har EN kabel och ett slutmotstånd, det kan vara flera uttag i en sådan slinga, så att det enbart är en kabel till uttaget innebär inget.

Däremot borde 7-vägs splittern innebära att det är ett lokalt stjärnnät i lägenheten.

Räkna uttagen, finns det 7 uttag är det enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.