Som rubriken lyder, gamla Bettan (2006) har blivit en riktig giljotin på sistone, går inte att ställa upp bakluckan alls utan den åker ner direkt.
Någon här som råkat ut för samma och bytt och har lite tips?
Min Haynes verkar inte täcka just den här grejen och pappa är 60 mil bort (ja, man får säga pappa fast han är 87 & jag 50+ 😄)
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Fairlane
Jag bytte förra året på en kombi.
Beställde delar från autodoc och det fungerade helt ok.
Jag har inte gjort det innan och det var rätt enkelt. Man får plocka ner delar av inredningen, försiktigt då det är en del plastclips som gärna går sönder.
Se till att ha ett bra stöd som håller upp luckan, för är den tung med dåliga dämpare så blir det inte bättre utan.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
C
Vet inte just Saab, men kolla på gasfjädrarna så står förhoppningsvis namnet på originaltillverkaren där (t.ex. Stabilus) och förhoppningsvis även ett OE-artikelnummer. Annars får du söka på regnummer/bilmodell på någon reservdelssajt. Sen bara att beställa nya och byta. De är inte särskilt dyra, finns lite varstans och enkla att byta ut. Men notera att de är särskilt anpassade till luckans vikt, så det är inte bara att slänga dit vad som helst.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag bytte förra året på en kombi.
Beställde delar från autodoc och det fungerade helt ok.
Jag har inte gjort det innan och det var rätt enkelt. Man får plocka ner delar av inredningen, försiktigt då det är en del plastclips som gärna går sönder.
Se till att ha ett bra stöd som håller upp luckan, för är den tung med dåliga dämpare så blir det inte bättre utan.
Tackar för svar! Var in där och kollade runt men hittade inte, har du kvar nån länk, produkt-id eller liknande?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…

Bästa svaret

Fairlane
Jag tror det var Ridex gasdämpare för baklucka med artikelnummer: 219G0129.

Den borde fungera på din också, om du har en kombi, men det bör du kolla.

Jag kollade några filmer på Youtube, sen var det bara att ge sig på det.

Mina dämpare var inte helt slut som dina. Jag hade problem när det var kallt ute, minus 5 eller kallare, att den inte riktigt höll upp luckan. Nu är det inga problem alls, snarare lite tungt att stänga.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror det var Ridex gasdämpare för baklucka med artikelnummer: 219G0129.

Den borde fungera på din också, om du har en kombi, men det bör du kolla.

Jag kollade några filmer på Youtube, sen var det bara att ge sig på det.

Mina dämpare var inte helt slut som dina. Jag hade problem när det var kallt ute, minus 5 eller kallare, att den inte riktigt höll upp luckan. Nu är det inga problem alls, snarare lite tungt att stänga.
Sweet! Min är kombi också så beställde precis.
Får se om det går bra eller om jag återkommer i GAAAH-tråden om en vecka… 😄
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
En bils bagageutrymme med borttagna paneler, två skruvmejslar ligger på golvet, fästen synliga i panelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, nu är panelerna borta och jag kan glänta under innertaket o se fästena för dämparna iaf.
Tänker att det är bäst/enklast att börja utifrån men hur får jag loss dem? Ska jag bända med en smal skruvmejsel i den lilla skåran på något sätt?
Närbild på fästen för dämpare som är synliga under ett innertak efter att panelerna tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Närbild på en person som använder ett verktyg för att trycka ner en metallflärp inuti en mekanisk anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man petar loss metallflärpen från andra hållet sas o trycker den neråt som på bilden
 
Närbild på infästningen av en dämpare med en ring som tryckts fram, liggande på ett träunderlag med en gul bakgrundsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den främre infästningen gör man samma sak - trycker fram ringen m en flat mejsel.
Närbild på den främre infästningen på en ny dämpare, fotograferad bredvid en träram och en annan svart komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De nya dämparna har dock en annan variant men det är ett problem för morgondagen

Dokumenterar mest för att det kanske hjälper nån annan nån gång 😊
 
Fairlane
Bra jobbat. Om jag inte minns fel så var det en liten svart fjäder som skulle träs genom ett hål som en sprint på den nya. Lite annorlunda, men inget problem, förutom att det är lite pilligt. Sen är den lilla fjädern liten och svart så tappar man den kan den vara svår att hitta... (fråga inte hur jag vet det).

Och se till att verkligen ha ett bra stöd under luckan så den inte kan ramla ner, för man inser hur tung den är när man håller på med det här.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Dämparna var lätta att få dit med lite kärleksfullt våld.
Fjädrarna eller vad f-n ska kalla dem går bara inte. Jag kommer strax börja nagelfara Internetz efter konstruktörens namn - hen bör sitta i fängelse på livstid för sadistisk konstruktion… 😄
 
S
Fjädrarna ska ju sitta monterade, när du monterar de.
 
Fairlane
S Sernando skrev:
Fjädrarna ska ju sitta monterade, när du monterar de.
Nja, jag tror dilemma syftar på den lilla fjädern som fungerar som sprint så inte dämparen kan hoppa av kulan.
Man måste dra ut den, annars får man inte dämparfästet över kulan. Sen ska den lilla fjädern (sprinten) tillbaks i ett litet hål och jag håller med dilemma att just den biten var ett helvete...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.