Jag tror att ena begränsningskabeln har hamnat under laddplattan när du installerade den i år. Då känner den inte av laddstationen. Kolla så att begränsningskablarna kommer in bakom laddstationen utan att dem ligger under laddplattan.
 
Tackar för tipsen, ska göra en extra koll på detta!
Ska ut och jaga ett nytt batteri till Ove nu så han får fart på hjulen igen:rofl:
Ha de gott!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hej Igen!
Lämnade Ove ensam i helgen för att han skulle träna att hitta sin laddstation igen på rätt sätt genom att backa in.
När jag kom hem upptäckte jag att han inte hade lärt sig något under helgen utan hade kört upp på sidan av laddstationen.
Attans tänkte jag efter alla justeringar jag gjorde innan efter tipsen jag fått av er här. Nu upptäckta jag dessutom att indikatorlampan på laddningsstaionen inte lös alls, när jag lämnade Ove lös den grönt. Hmmm......... delade laddningsstationen vilket har gjorts flertalet gånger nu när han inte velat backa in, men nu upptäckte jag att det "brännt" på kretskortet rejällt. Nu var mitt mått rågat, hade precis beställt nytt batteri så att Ove skulle orka mer men ack nej. Beställde en ny Gardena Sileno city 500 idag i stället. Får låta Ove gå till någon som har mer tålamod med honom nu när han är så gammal:rofl:
Stort tack för all hjälp!
Ha en skön sommar!
Närbild av skadat kretskort med brända komponenter och synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bränt kretskort med tydliga skador bredvid en del av en laddstation för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
H Hakan Persson skrev:
Hej!
Har en Gardena R40Li från 2012 som har gått gfelfritt under alla år har inte bytat batteri än men det är på gång nu.
Men nu till felet som uppkom när allt skulle startas upp i år.
Den vill inte gå tillbaka till laddstationen som den ska den följer guide kablen hela vägen men tidigare har den stannat ca 1 meter innan laddstationen och snurrat runt för att sedan backa in i stationen, men nu bara kör den rakt in i stationen och försöker flera gånger innan den ger upp.
Har varit inne i expert menyn och kollat lite.
I den ena menyn får jag att A-signal, bak saknas vad betyder detta?
I den andra menyn får jag F-Slinga: Felaktig ansl. vad betyder detta?
Tacksam för all hjälp då jag vill att "Ove" ska börja sköta sitt jobb igen.[bild] [bild]
Var hittat man den menyn
 
När du är inne i meny tryck in 7&9 sedan kommer expert menyn upp!
mvh Håkan
 
Gammal tråd men gör ett försök, samma problem som trådskaparen :)

Den följer guide kabeln hem men när den ska vända så stannar den ibland och åker åt fel håll , följer guide kabeln igen och så samma sak igen.

Kommer den till guiden väldigt närma laddstationen från ena sidan vänster så vänder den och backar in ok tex.

Försökt flytta begränsingskablarna lite längre, grävt upp guiden och bytt en bit så det ska vara fräscht.

Var på semester nu en vecka skulle det vara men med IT haveri och flygledar brist så blev det två veckor så kom hem till en jungel och fick köra trimmern på 400m2 för att maskinen skulle orka gå igen :)

Övrigt: bytte dämpare runt om förra året, enda förändringen jag kan komma på men borde ju inte påverka detta.

Funderade på A signal bak 0% om det kan göra att den har lite knas ibland att förstå vad som är fram/bak.
 
  • Närbild av Garena robotgräsklipparens display som visar texten "A signal från bak 0%" och olika värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lionkingen skrev:
Gammal tråd men gör ett försök, samma problem som trådskaparen :)

Den följer guide kabeln hem men när den ska vända så stannar den ibland och åker åt fel håll , följer guide kabeln igen och så samma sak igen.

Kommer den till guiden väldigt närma laddstationen från ena sidan vänster så vänder den och backar in ok tex.

Försökt flytta begränsingskablarna lite längre, grävt upp guiden och bytt en bit så det ska vara fräscht.

Var på semester nu en vecka skulle det vara men med IT haveri och flygledar brist så blev det två veckor så kom hem till en jungel och fick köra trimmern på 400m2 för att maskinen skulle orka gå igen :)

Övrigt: bytte dämpare runt om förra året, enda förändringen jag kan komma på men borde ju inte påverka detta.

Funderade på A signal bak 0% om det kan göra att den har lite knas ibland att förstå vad som är fram/bak.
Jag har sett samma beteende. Vet faktiskt inte vad som orsakar detta.

Var stod klipparen när du tog fram signalvärden? Flytta klipparen lite inom klippområdet och se hur värdet från de två sensorerna ändras.

A-signal är från beg.kabeln. Ju närmare klipparen befinner sig till beg.kabeln ju högre värde. Är den rakt över kabeln blir värdet 0, utanför område/beg.kabeln blir värdet negativt.
Ett nollvärde på bakre sensorn verkar skumt.

F-signalen är från laddarens antenn. Ser korrekt ut på din klippare.
 
E etompau skrev:
Jag har sett samma beteende. Vet faktiskt inte vad som orsakar detta.

Var stod klipparen när du tog fram signalvärden? Flytta klipparen lite inom klippområdet och se hur värdet från de två sensorerna ändras.

A-signal är från beg.kabeln. Ju närmare klipparen befinner sig till beg.kabeln ju högre värde. Är den rakt över kabeln blir värdet 0, utanför område/beg.kabeln blir värdet negativt.
Ett nollvärde på bakre sensorn verkar skumt.

F-signalen är från laddarens antenn. Ser korrekt ut på din klippare.
Hej!

Tog en ny bild nu 1 meter från med nosen mot laddstation, verkar som signal bak är tillbaka iallafall.

Gjorde nu oxå en fabriksåterställning, ny slingsignal i förebyggande syfte.

Testade och köra home, gick lite konstigt ett par gånger men sista så dockade den, får se hur det har gått nu i auto ett par gånger.

Klart den går på övertid tillverkad 2012 men skulle vara kul om man kunde hålla den i liv ett litet tag till.

Närbild av en display på en Gardena-robotgräsklippare som visar signalstatus och andra inställningar bredvid fyra oranga knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.