Hej,

Jag har lagt flexslang med brun+blå+gulgrön ledare på kallvinden i sommarstugan. Fint klamrat hela vägen fram till kopplingsdosor fastsatt på bjälklaget. Från kopplingsdosorna har jag tänkt wagoklämmor på EKLK eller EKRK upp några decimeter på väggen för uttag. Flexslangarnas andra ände ligger ickeikopplade i ett bjälklagsfack som har en kopplingsdosa som används till två sovrum under. Min plan är att koppla på mig på denna existerande dosa.

Som jag förstår det så behöver man elbehörighet för detta. Stugan ligger en bit avsides och det känns onödigt och dyrt att försöka få hit en elektriker för vad som tycks vara några minuters jobb.

Tycker ni att det är en dålig idé att koppla på sig på dosan själv? Jag är väldigt noga med att få snygga kopplingar i dosan och självklart bryter jag strömmen i centralen först. Har även en vägguttagsprovare för att testa jord/jfb efter det är kopplat.

En gubbe i släkten sa att "nej, det ska man inte göra för att det kommer börja brinna" - vilket jag har lite svårt att förstå. Ledarna i flexslangen är precis lika tjocka som resten av de redan strömförande dragningarna och vi snackar ju inte någon maskinpark, det ska upp lite belysning och kanske en TV.

Vad är risken här egentligen?
 
Eftersom det är lika olagligt att dra slangen/tråden/kabeln/sätta uttag som att koppla in trådarna så kan du lika gärna löpa linan ut och även koppla in trådarna i den befintliga dosan.
 
  • Gilla
  • Älska
datja och 8 till
  • Laddar…
Risken beror på vilka kunskaper och färdigheter du har, så det är främst du som kan svara på det.

En Wago 221 är svår att misslyckas med, men det finns folk som lyckas med att misslyckas, t.ex genom att skala ledaren för kort.

Vad finns för slags toppklämmor i takdosan? "Tomtehattar" bör du byta till Wago vilket innebär att alla ledare behöver klippas och skalas om.

Ledningen ska dimensioneras? Vad är uttagena avsedda för? Klarar gruppen denna extra belastning?

Finns det kondensrisk? Om takdosan ligger under isoleringen (på den varma sidan) så finns en sådan risk i och med slangen som går uppåt mot kallt område.

Vad är anledningen till slangen? Är det för att enklare kunna ansluta till takdosan? En kabel vore bättre då slang egentligen ska vara infälld. En aluminiummantlad kabel är också mer motståndskraftig, t.ex mot möss.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
De laster som beskrivs låter riskfria att koppla in om man bibehåller samma kabelarea som tidigare.

Säkerställ att slutresultatet uppfyller gällande regler och praxis så är allt ok förutom att själva elinstallationsjobbet är olagligt.
 
  • Gilla
aelgn och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, uppskattas stort!
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Risken beror på vilka kunskaper och färdigheter du har, så det är främst du som kan svara på det.

En Wago 221 är svår att misslyckas med, men det finns folk som lyckas med att misslyckas, t.ex genom att skala ledaren för kort.

Vad finns för slags toppklämmor i takdosan? "Tomtehattar" bör du byta till Wago vilket innebär att alla ledare behöver klippas och skalas om.
I den existerande strömförande kopplingsdosan är det Wagoklämmor.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ledningen ska dimensioneras? Vad är uttagena avsedda för? Klarar gruppen denna extra belastning?
Existerande dosa går till två sovrum med minimal last. Vinden ska inte dra särskilt mycket. Spridda LED-lampor... Om man skulle dra för mycket el på en grupp så borde väl brytaren i centralen slå ifrån?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Finns det kondensrisk? Om takdosan ligger under isoleringen (på den varma sidan) så finns en sådan risk i och med slangen som går uppåt mot kallt område.
Den strömförande takdosan ligger under isolering på varma sidan, men den har redan slang kopplat som går på samma sätt som den extra slang jag dragit...
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är anledningen till slangen? Är det för att enklare kunna ansluta till takdosan? En kabel vore bättre då slang egentligen ska vara infälld. En aluminiummantlad kabel är också mer motståndskraftig, t.ex mot möss.
Jag använde flexslang för att det redan går en massa sådan i bjälklaget, så jag tänkte att jag fortsätter på samma vis som redan dragits. Jag har klamrat den längsmed bjälkarna under vindsgolvet, är den inte "infälld" då? Från kopplingsdosorna tänkte jag EKLK eller EKRK till uttagen, är det någon av dem som är mer mussäker än den andra?
 
EKRK "Kulo" ska/får inte dras i rör/slang, så vill du ha mantlad ska du använda EKLK/EQLQ.
Problemet med möss och avgnagda ledningar är ofta lite överdrivet, jag har under alla år och i alla tänkbara miljöer bara råkat ut för "gnagda" kablar 1 gång. Det var en "styrkabel" i ett markrör mellan en bensinpump och in i stationsbyggnaden röret användes av mössen som en väg in i huset.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
EKRK "Kulo" ska/får inte dras i rör/slang, så vill du ha mantlad ska du använda EKLK/EQLQ.
Problemet med möss och avgnagda ledningar är ofta lite överdrivet, jag har under alla år och i alla tänkbara miljöer bara råkat ut för "gnagda" kablar 1 gång. Det var en "styrkabel" i ett markrör mellan en bensinpump och in i stationsbyggnaden röret användes av mössen som en väg in i huset.
Bra att veta att mössen inte är så elhungriga!

I rören går det tre "fria" trådar (isolerade). Jag tänkte EKLK/EKRK från kopplingsdosan under vindsgolvet upp några decimeter till uttag. Jag tycker att det verkar som att EKLK och EKRK är väldigt lika varandra. Finns det något man ska tänka på när man väljer mellan dem?
 
EKRK är en "finrummskabel" och EKLK lite "grövre arbetskabel" Ekrk är lite begränsad i användningsområdet medans Eklk räcker och blir över i nästan alla miljöer.alla
 
  • Gilla
aelgn
  • Laddar…
A aelgn skrev:
Den strömförande takdosan ligger under isolering på varma sidan, men den har redan slang kopplat som går på samma sätt som den extra slang jag dragit...
Det är inget skäl till att dra den nya på samma sätt. Du kanske istället behöver åtgärda den befintliga?
A aelgn skrev:
Jag använde flexslang för att det redan går en massa sådan i bjälklaget, så jag tänkte att jag fortsätter på samma vis som redan dragits. Jag har klamrat den längsmed bjälkarna under vindsgolvet, är den inte "infälld" då?
Jag ser inte din vind framför mig. Kanske är det ok. Kanske går slangarna från varm till kallt vilket inte är ok utan att täta rören på något sätt så att varm luft inte kan stiga upp mot kallt område.
A aelgn skrev:
Från kopplingsdosorna tänkte jag EKLK eller EKRK till uttagen, är det någon av dem som är mer mussäker än den andra?
EKLK, EQLQ eller EXLQ kan du använda, det är bra och robusta kablar.
I andra hand EKK, EQQ, EXQ.
EKRK eller EQRQ är gränsfall då de bara får användas synligt i torra rum. Ska du ha TV på kallvinden så kanske det räknas som torrt och delvis uppvärmt?
 
  • Gilla
aelgn
  • Laddar…
En vind kall eller varm brukar alltid räknas som torr, är den inte torr så får man stora problem med rötskador.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tack igen för alla bra svar. Nu känner jag mig tryggare med att jag kan göra det på ett tillräckligt bra sätt själv 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.