Hej,

hoppas att jag kan få några tips från någon som faktiskt kan tätskikt.

Jag hade en trasig kakelplatta i badrummet (sprucken). Efter att ha läst lite på olika forum så fick jag rådet att byta plattan. Det skulle då "bara" vara att borra i plattan, slå sönder plattan och lägga nytt fix bakom samt ny fog. Nu uppstod ett antal problem...

1. Jag var ett jävla klantarsel och borrade det första hålet genom plattan och folien. Ändå det mindre problemet.

2. Folien, som är fäst i boarden med primer, har på visa ställen släppt. Att lägga

Systemet är Kiiltos Kerasafe.

Min egen förslag till lösning.

A. Hålet åtgärdas med att fylla i silikon och lägga klinker över. Borde funka om den är åldersbeständig. Så lagas hål i klinker idag....

B. Folien försöker fästas genom att med en tunn spruta spruta in primer bakom folien igen. Som sedan får torka och ev. så lägger man på lite av rollbart Kiilto K2. För att sedan sätta platta över.


Jag vet att det finns risker men att göra om ett helt badrum för 200 KSEK är uteslutet. Förslag? Är jag fel/rätt ute?
 
  • Bild på en badrumsvägg med trasig kakelplatta borttagen, avslöjande skadad folie och fuktpåverkade ytor. Kakelplattan behöver bytas och tätskiktet repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket kakel i ett badrum med synlig skadad tätskiktsfolie och skadat material bakom plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
H human highlight film skrev:
Hej,

hoppas att jag kan få några tips från någon som faktiskt kan tätskikt.

Jag hade en trasig kakelplatta i badrummet (sprucken). Efter att ha läst lite på olika forum så fick jag rådet att byta plattan. Det skulle då "bara" vara att borra i plattan, slå sönder plattan och lägga nytt fix bakom samt ny fog. Nu uppstod ett antal problem...

1. Jag var ett jävla klantarsel och borrade det första hålet genom plattan och folien. Ändå det mindre problemet.

2. Folien, som är fäst i boarden med primer, har på visa ställen släppt. Att lägga

Systemet är Kiiltos Kerasafe.

Min egen förslag till lösning.

A. Hålet åtgärdas med att fylla i silikon och lägga klinker över. Borde funka om den är åldersbeständig. Så lagas hål i klinker idag....

B. Folien försöker fästas genom att med en tunn spruta spruta in primer bakom folien igen. Som sedan får torka och ev. så lägger man på lite av rollbart Kiilto K2. För att sedan sätta platta över.


Jag vet att det finns risker men att göra om ett helt badrum för 200 KSEK är uteslutet. Förslag? Är jag fel/rätt ute?
Jag kan inte ge dig bra svar men jag misstänker att de som kan skulle vilja veta en sak till: sker denna lagning i duschhörnet eller i en relativt torr del av badrummet?
 
Tillverkaren har i monteringsanvisningen angett hur lagning ska utföras, ring och kolla vad de säger om din idé.
Text om reparation från Kiilto med instruktioner för delreparationer, kontakt med Kiilto för godkännande, och dokumentationskrav samt teknisk support information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag kan inte ge dig bra svar men jag misstänker att de som kan skulle vilja veta en sak till: sker denna lagning i duschhörnet eller i en relativt torr del av badrummet?
Det sker tyvärr i duschhörnet. Det var anledningen till att jag öht gav mig på att byta den trasiga plattan (vilket var ett misstag...)
 
Centano Centano skrev:
Tillverkaren har i monteringsanvisningen angett hur lagning ska utföras, ring och kolla vad de säger om din idé.
[bild]
Tyvärr verkar de ha gått på semester.....har redan ringt flertalet gånger...
 
Vem har byggt badrummet, samt när är det gjort? Orsaken till att jag frågar, är att det tyvärr inte ser bra ut. Förhoppningsvis är det inte så illa som det ser ut på bild/film. Men det ser ju ut som att det helt saknas lim/tätmassa bakom den lösa folien. Hur ser det då ut i övrigt? Det finns ingen garanti kvar?
Jag förstå att rivning, nybygge inte är ett alternativ. Därför finns det inte så många alternativ, till ditt egna förslag, att försöka spruta in lim bakom. Vad gäller hålet så är det så pass litet, att det bör fungera med silikon.
 

Bästa svaret

Att få svar direkt från Kiilto hade nog varit bäst men spontant hade jag lagat det genom att skära bort folien som är är lös. Lämna säg 5cm från kakelkant till där du skär ut en rektangel. Skär absolut inte i vägg/golv vinkel.

Skrapa rent väggen och rensa gamla kvarvarande folien från fix.

Sätt sedan Kiilto K2 på den bara väggen och Keraseal lim på 5cm kanten du har kvar av gamla tätskiktet. Sen trycker du dit en ny folie över hela det öppna området.

Du kan även pröva att ringa till kakelplattan.se. De kan Kiilto och jag tror de säljer mindre bitar folie så du slipper köpa en hel rulle.
 
A AG A skrev:
Vem har byggt badrummet, samt när är det gjort? Orsaken till att jag frågar, är att det tyvärr inte ser bra ut. Förhoppningsvis är det inte så illa som det ser ut på bild/film. Men det ser ju ut som att det helt saknas lim/tätmassa bakom den lösa folien. Hur ser det då ut i övrigt? Det finns ingen garanti kvar?
Jag förstå att rivning, nybygge inte är ett alternativ. Därför finns det inte så många alternativ, till ditt egna förslag, att försöka spruta in lim bakom. Vad gäller hålet så är det så pass litet, att det bör fungera med silikon.
Gjordes för 10 år sedan. 2013. Sökte på namnet på Firman men finns inte kvar.

Har för mig att det rollades på KeraGreen innan folien applicerades. Tog foton, så kan nog verifieras.

Frågan är väl kanske om det är bättre att spruta in KeraGreen än Primer?
 
A abygg skrev:
Att få svar direkt från Kiilto hade nog varit bäst men spontant hade jag lagat det genom att skära bort folien som är är lös. Lämna säg 5cm från kakelkant till där du skär ut en rektangel. Skär absolut inte i vägg/golv vinkel.

Skrapa rent väggen och rensa gamla kvarvarande folien från fix.

Sätt sedan Kiilto K2 på den bara väggen och Keraseal lim på 5cm kanten du har kvar av gamla tätskiktet. Sen trycker du dit en ny folie över hela det öppna området.

Du kan även pröva att ringa till kakelplattan.se. De kan Kiilto och jag tror de säljer mindre bitar folie så du slipper köpa en hel rulle.
Problemet med detta är att det är löst ända upp till kakelplattorna ovanför....
 
Jag hade inte ens kommit på tanken att laga det med mindre än att ha varit i kontakt med Kiilto för att vara säker på att göra det så bra det går. Särskilt med tanke på att det är i duschutrymmet.

Konsekvenserna av en felaktig lagning är ju just det du vill undvika, att du behöver göra om hela badrummet.

Du kan såklart chansa att kontakta direkt men du ska troligen gå vi ÅF till att börja med.
 
A AG A skrev:
Vem har byggt badrummet, samt när är det gjort? Orsaken till att jag frågar, är att det tyvärr inte ser bra ut. Förhoppningsvis är det inte så illa som det ser ut på bild/film. Men det ser ju ut som att det helt saknas lim/tätmassa bakom den lösa folien. Hur ser det då ut i övrigt? Det finns ingen garanti kvar?
Jag förstå att rivning, nybygge inte är ett alternativ. Därför finns det inte så många alternativ, till ditt egna förslag, att försöka spruta in lim bakom. Vad gäller hålet så är det så pass litet, att det bör fungera med silikon.
Hur kan du döma ut badrummet enbart pga troligen en luftbubbla? Allt kakel sitter ju fast och anledningen att TS tog bort denna var en spricka i ett kakel. Knappast plattsättarens fel för ca 10 år sedan!?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan du döma ut badrummet enbart pga troligen en luftbubbla? Allt kakel sitter ju fast och anledningen att TS tog bort denna var en spricka i ett kakel. Knappast plattsättarens fel för ca 10 år sedan!?
Oj, då måste jag verkligen be om ursäkt. Det var inte alls sä jag menade. Jag menade bara att det det helt enkelt inte såg bra ut. Om det finns en så stor bubbla där, så är risken stor att det finns fler.
Men inte ens jag hade någonsin ens tänkt tanken på att riva badrummet, om det var mitt. Jag hade helt enkelt försökt med någon form av nödlösning som TS planerar.

Jag vill ändå tacka för att du påvisade hur mitt inlägg kunde tolkas.
 
  • Gilla
robert_m och 3 till
  • Laddar…
Förmodligen så har tätskiktet släppt från underlaget pga rivningen, att en platta spricker betyder inte det att tätskiktet spricker. Skär bort blåsan spara så mkt du kan för överlapp. Täta med ny duk och ett tvåkomponentslim eller med deras skarvlim på tub. Va noggrann för det är väl precis i hörnet i duschen?
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
H human highlight film skrev:
Gjordes för 10 år sedan. 2013. Sökte på namnet på Firman men finns inte kvar.

Har för mig att det rollades på KeraGreen innan folien applicerades. Tog foton, så kan nog verifieras.

Frågan är väl kanske om det är bättre att spruta in KeraGreen än Primer?
Så synd att du redan har problem. Det borde inte spruckit heller kan jag tycka. Var du beställare? Kolla om banken kan spåra faktura. Om det är icke fackmässigt så borde företaget åtminstone bli kontaktade. Kanske inte rimligt antagande att de finns kvar dock

Om du fick ett våtrumscert (kvalitet dokument) så står det på det.
 
Redigerat:
F Fjonken skrev:
Förmodligen så har tätskiktet släppt från underlaget pga rivningen, att en platta spricker betyder inte det att tätskiktet spricker. Skär bort blåsan spara så mkt du kan för överlapp. Täta med ny duk och ett tvåkomponentslim eller med deras skarvlim på tub. Va noggrann för det är väl precis i hörnet i duschen?
Ja, det är korrekt att släppet från underlaget med folien hände i samband med rivningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.