ska renovera mitt badrum på 4,5 kvadrat och funderar lite kring uppvärming. Kommer nya handukstorken på el räcka för att värma på vinterhalvåret? Badrummet veter ut mot fasaden. Ska ja kombinera med golvvärme? Sitter ett element som kommer rivas men som ja förstått måste rören pluggas eftersom dom ej är synliga och ej tillåtet vid nybyggnation? Vill ha en bra lösning utan att ha dyra elräkningar.
 
  • Vitt element på badrumsvägg med mörkblå kakelplattor, golv i grått, en vit hink bredvid, synliga rör som leder till elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En elektrisk handdukstork kan ju vara på bara 80 W. För värmen kan ofta räkna med (minst) 70 W/m2 i badrum, dvs över 300 W när det är kallt ute.
 
Det räcker inte med enbart en elektrisk handdukstork.

Oftast måste ändå golvet flytspacklas och då kostar en elektrisk golvvärme typ 5000 att lägga in vilket jag hade gjort alla dagar i veckan.

Försök även hugga upp så ni kan dölja pluggarna på rören till elementet så ni slipper ha dem synliga.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du riva radiatorn?

Det är en sak med nybyggnation att man inte tillåter rör att komma upp från golv, men vid renovering är det inte ovanligt.

Om inte radiatorn direkt sitter bredvid duschen (utsatt område) är genomföringar via golv inte ett verkligt problem.

Är värmesystemet 1- eller 2-rör? Om det är 1-rörsystem så kan du inte alltid bara plugga rören.

Inte direkt svar på din fråga, men tyckte det var viktigt att flika in detta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Varför ska du riva radiatorn?

Det är en sak med nybyggnation att man inte tillåter rör att komma upp från golv, men vid renovering är det inte ovanligt.

Om inte radiatorn direkt sitter bredvid duschen (utsatt område) är genomföringar via golv inte ett verkligt problem.

Är värmesystemet 1- eller 2-rör? Om det är 1-rörsystem så kan du inte alltid bara plugga rören.

Inte direkt svar på din fråga, men tyckte det var viktigt att flika in detta.
För den sakens skull är det inte godkänt med rör upp ur golv ändå. ;)

Sen kan man göra som man vill för det finns inga lagar som säger att inte rören får komma ur golv men vill man ha det fackmässigt utfört och slippa eventuella problem med t.ex försäkringsbolagen så är det skönt att inte ha avvikelser i protokollet.

För att slippa en utdragen diskussion är det bara att läsa innantill för de som har intresse. :)

Tabell över godkända rörgenomföringar i golv för olika utrymmen och typer av rör, inklusive alternativen avlopp, rör till vattenvärmare och tappvatten med eller utan rörgenomföringshylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J Josth skrev:
En elektrisk handdukstork kan ju vara på bara 80 W. För värmen kan ofta räkna med (minst) 70 W/m2 i badrum, dvs över 300 W när det är kallt ute.
Det finns elektriska handdukstorkar på minst 600 W för det har den här i största storleken: https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/borgholm/BKE1775
Finns även för anslutning till radiatorvattnet med ungefär samma värmeeffekt (beroende på vattentemperatur förstås).

Så nog går det att ersätta en radiator med en handdukstork om man vill.
 
Ja det där en riktigt stor modell av handdukstork. Sedan beror det ju på hur man vill ha det med komfort för fötterna och hur snabbt man vill golvet ska torka upp.
 
Har du vattenburet så hade jag alla dagar försökt lösa det först.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det där en riktigt stor modell av handdukstork. Sedan beror det ju på hur man vill ha det med komfort för fötterna och hur snabbt man vill golvet ska torka week
R Real-House skrev:
Varför ska du riva radiatorn?

Det är en sak med nybyggnation att man inte tillåter rör att komma upp från golv, men vid renovering är det inte ovanligt.

Om inte radiatorn direkt sitter bredvid duschen (utsatt område) är genomföringar via golv inte ett verkligt problem.

Är värmesystemet 1- eller 2-rör? Om det är 1-rörsystem så kan du inte alltid bara plugga rören.

Inte direkt svar på din fråga, men tyckte det var viktigt att flika in detta.
Vad tror ni om lösningen att sätta in en lite mindre radiator 400x500 och ha en handdukstork på el ovanför som är på 500x1000
 
larskarlsson larskarlsson skrev:
Vad tror ni om lösningen att sätta in en lite mindre radiator 400x500 och ha en handdukstork på el ovanför som är på 500x1000
Jag säger golvvärme (vattenburen om ni har en värmepump som inte går enbart på el) samt vanlig handdukstork/ställning utan elvärme.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
För den sakens skull är det inte godkänt med rör upp ur golv ändå. ;)

Sen kan man göra som man vill för det finns inga lagar som säger att inte rören får komma ur golv
När golvvärmen gick sönder i mitt badrum gav FB två alternativ: a) renovera men behålla anslutning mot golv eller b) göra om med vägganslutning enl dagens bestämmelser. Alternativ b) innebar att jag själv fick bekosta nya anslutningen. Bägge alternativen godkända men a) med lägre försäkringsskydd.

Jag avråder från att ha elektrisk golvvärme - jag har det men snålar pga dyr elkostnad - och då faller ju iden med varmt badrum 😉.

Personligen skulle jag behålla TS' effektiva väggelement. Min standardhanddukstork gör dessutom varken till eller från i mitt badrum (i Skåne).

Sedan beror det naturligtvis på hur många slantar TS vill lägga ner på renoveringen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nu gav mig fastighetsskötaren en mindre radiator, men är det lönt sätta i ett gammalt rostigt (som går att måla förvisso) fördelen är att anslutningarna är på samma plats. Eller ska ja satsa på ett nytt.
 
  • En mindre vit radiator med rostskador placerad på en blå plastduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en vit standard vattenburen radiator från Bygghemma med dimensionerna 400x400x70 mm, inklusive anslutningar och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för fel på det befintliga?
 
yonna yonna skrev:
Vad är det för fel på det befintliga?
den går att använda. Skulle ja vilja ha en hög handdukstorks kan de bli lite trångt.
 
larskarlsson larskarlsson skrev:
Nu gav mig fastighetsskötaren en mindre radiator, men är det lönt sätta i ett gammalt rostigt (som går att måla förvisso) fördelen är att anslutningarna är på samma plats. Eller ska ja satsa på ett nytt.
Fastighetsskötaren? Är det en hyresrätt? Renoverar man dessa själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.