Vad skiljer sig dessa färger åt. Det är för fasad bägge, olika glanshalter.

Den ena står det tydligt på att det är för att måla över annan färg med akryl.

Mitt hus är typ målad ca 2018 av tidigare ägare. Solen har blekt mitt hus mycket, i alla fall på framsidan. Ej så mycket på gavlarna. Jag fick ett ryck att börja måla, tog av den färgen som det stod ommålning/akrylfärg, där hade jag mest färg. Om tidigare ägare har köpt in denna färg så måste de ju ha använt sig av den på huset tänker jag.

Här på bilden där jag har målat kan man ju se skillnad på glansen. Men det kan ju oxå vara då att det är samma färg men solen har bleknat den.

Ser det tokigt ut att det är glansig svart? Ska jag bara köra på med samma färg runt hela huset som jag gör nu.
 
  • En burk fasadfärg från märket Front Helmat med etiketten "Facade-/Fasadfärg" stående på en trähylla. Färgen är svart, 10 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart hink med färg för ommålning av redan målade träfaser, märkt "Front" och "10L", står på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad målad med glansig svart färg, synlig skillnad mellan ny och blekt färg. En vägglampa är monterad på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se... men det är inte samma kulör under utsprånget...
Jag gissar att den är matt från början..
Pröva måla lite från den andre hinken
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Svårt att se... men det är inte samma kulör under utsprånget...
Jag gissar att den är matt från början..
Pröva måla lite från den andre hinken
Jag förstår att det ej är glans på dom. Men svart. Gör det något? Kan jag ha denna glansiga färgen på fasaden? Gillar den att vara ovanpå den andra färgen om det är så att det är den som är målad tidigare?
 
Ingen aning, får du fråga i färgbutiken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.