Behöver stödhylsa till gamla 21mm (ja, måttet stämmer) mjuka kopparrör men hittar bara för 22mm. Ska alltså ha på en klämringskoppling... Hur hade ni gjort? Skippat stödhylsa? Slipat ner en hylsa för 22mm?
 
Man kanske kan se om 18mm cu rör går att använda. Det beror ju lite också på godstjocklek...
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
B
Går det att löda istället?
 
Är det verkligen mjuka rör då? Gamla prisol typ då eller?
 
Krilleman
Stödhylsa för 21mm har jag aldrig sett.
Dimensionen är dessutom oerhört ovanlig, men den finns. Godset brukar vara lite tjockare än normalt dock.

Och om någon annan undrar hur man enklast går vidare med dessa 21mm rör är att använda 21x22 förminskning från Vatette med RSK: 1934337. Passa i valfri ände med en 22mm Vatette-koppling.

Jag har ett jobb sm ligger och väntar med just 21mm kopparrör.
Men där är planen att hårdlöda muffar och gå vidare med 22mm kopparör.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Går det att löda istället?
Hade helst undvikit, för nära bjälklag och isolering
S Stefan1972 skrev:
Är det verkligen mjuka rör då? Gamla prisol typ då eller?
Nä, det är vanliga kopparör men som har blivit glödgade av lödning väldigt nära där jag vill skarva. Kopparören kanske även var mjuka från början, vet ej säkert.
Krilleman Krilleman skrev:
Stödhylsa för 21mm har jag aldrig sett.
Dimensionen är dessutom oerhört ovanlig, men den finns. Godset brukar vara lite tjockare än normalt dock.

Och om någon annan undrar hur man enklast går vidare med dessa 21mm rör är att använda 21x22 förminskning från Vatette med RSK: 1934337. Passa i valfri ände med en 22mm Vatette-koppling.

Jag har ett jobb sm ligger och väntar med just 21mm kopparrör.
Men där är planen att hårdlöda muffar och gå vidare med 22mm kopparör.
Okej, yes, det är en sådan övergång mha förminskning jag beställt. Ska nog prova att försiktigt dra dit kopplingen utan stödhylsa och se om det håller tätt, vill verkligen inte löda pga brännbart runt omkring
 
Redigerat:
MultiMan
Det finns mattor som t ex bilmekaniker använder när de svetsar i bilar för att inredningen inte ska ta eld. Tror de är gjorda av glasfiberväv men kan vara något annat också. Funkar mycket bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.