Ska försöka laga slang till skottkärrans hjul, med lapp från gammal cykelslang, vilket lim ska jag använda?

(Mest går det är kul).

Vilket lim funkar generellt när man vill första gummi/gummi liknande material?

Vilka lim är det bra att ha hemma generellt?
 
Något annat lim än för ändamålet anpassat vulkande lim har jag svårt att se att det skulle fungera med.
Alltså sånt lim som följer med reperationssatser för cykelpunka lagningssatser.
Det går att köpa limmet löst i välsorterade cykelbutiker.

Förstår jag dig rätt att du försöker laga punkteringen med en liten urklippt laglapp från en gammal cykelslang?
Återbruk i all ära men återbruka en begagnad lagningslapp från en cykelslang?

Personligen tycker jag det är så omständigt att laga punkteringar och det sker så sällan så jag köper alltid en ny slang. Kostar inte heller speciellt mycket mer än en reperationssats som man aldrig hittar igen när den behövs 😉
En ny slang till skottkärran hittar du på Biltema, Jula och andra liknande butiker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Något annat lim än för ändamålet anpassat vulkande lim har jag svårt att se att det skulle fungera med.
Alltså sånt lim som följer med reperationssatser för cykelpunka lagningssatser.
Det går att köpa limmet löst i välsorterade cykelbutiker.
Är det just vulkande lim man ska leta efter och just cykelbutiker man ska köpa det från? Samma lim finns inte i byggvaruhandeln under något annat namn?


S SirKnasen skrev:
Förstår jag dig rätt att du försöker laga punkteringen med en liten urklippt laglapp från en gammal cykelslang?
Japp, bara för att det var lite kul, egentligen skulle slangen bytas p g a ålder.

S SirKnasen skrev:
Personligen tycker jag det är så omständigt att laga punkteringar och det sker så sällan så jag köper alltid en ny slang. Kostar inte heller speciellt mycket mer än en reperationssats som man aldrig hittar igen när den behövs 😉
👍
 
Ä Äpplesnö skrev:
Är det just vulkande lim man ska leta efter och just cykelbutiker man ska köpa det från? Samma lim finns inte i byggvaruhandeln under något annat namn?
Finns gummilagning (lim) hos Biltema för 40kr. Om det är bättre än limmet som följer med en reparationssats som kommer med lappar och också kostar 40kr vet jag inte. Men slang kostar bara 70kr och brukar vara att föredra då gamla slangar brukar gå sönder fort igen - gummi är färskvara.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Finns gummilagning (lim) hos Biltema för 40kr. Om det är bättre än limmet som följer med en reparationssats som kommer med lappar och också kostar 40kr vet jag inte. Men slang kostar bara 70kr och brukar vara att föredra då gamla slangar brukar gå sönder fort igen - gummi är färskvara.
Ok. Säg att jag skulle vilja limma en bit gummi väst ( från en gammal gammal slang) på en bit trä, är det detta lim jag jag skulle använda då?
 
Ä Äpplesnö skrev:
Ska försöka laga slang till skottkärrans hjul, med lapp från gammal cykelslang, vilket lim ska jag använda?

(Mest går det är kul).

Vilket lim funkar generellt när man vill första gummi/gummi liknande material?

Vilka lim är det bra att ha hemma generellt?
Vanlig solution borde fungera. Men dagens slang innehåller kanske inte ens gummi. Att göra egna lappar av annan slang var inte helt ovanligt förr men man vill gärna ha tunna kanter på lappen.
Att ha solution hemma brukar resultera i att tuben är tom nästa gång eftersom det flyktiga lösningsmedel (toluen) dunstar från öppnade tuber.
Idag köper de flesta en ny slang.
 
Ä Äpplesnö skrev:
Ok. Säg att jag skulle vilja limma en bit gummi väst ( från en gammal gammal slang) på en bit trä, är det detta lim jag jag skulle använda då?
Vulkaniserande lim är gjort för att lappa ihop 2 gummibitar. Det löser upp gummit och de två materialen blandas ihop och när de torkar sitter de ihop. Lite som plastlim (cement) när man limmar ihop plastdelar för modeller.

Jag skulle tippa mer på samma lim de använder i pingisracket då det är trä och gummi som ska fästas.
 
Jag provade först med superlim, funka inte! Sen körde jag med det på bilden. Funkar än så länge men kändes inte som att det var perfekt, släppte lite i kanterna på lappen.

Kanske skulle ha väntat en längre sund mellan applicering av lim och sammanförande av däck och lapp.

Vi får se.
 
  • En flaska Cascol Polyurethane trälim med grön kork och orange etikett, använd för att limma trä och andra material, volym 300 ml.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte funka.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Jag provade först med superlim, funka inte! Sen körde jag med det på bilden. Funkar än så länge men kändes inte som att det var perfekt, släppte lite i kanterna på lappen.

Kanske skulle ha väntat en längre sund mellan applicering av lim och sammanförande av däck och lapp.

Vi får se.
Du får nog läsa på hur man lagar en punka. Om nu informationen finns på internet. Annars köp en ny slang som alla andra...
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du får nog läsa på hur man lagar en punka. Om nu informationen finns på internet. Annars köp en ny slang som alla andra...
Bakis?
 
Min erfarenhet av att laga cykelslangar är att det bara är vulk som gäller. Har lagat slang med lappar och avsett klister, men det klistret håller på sin höjt något år.

Tack vare @MultiMan kanske jag äntligen kan få tag på vulkmedel.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.