Vi har en kraftigt sluttande tomt som står på berg. Håller på att planera inför växthusbygge vilket är rätt svårplacerat på vår knepiga tomt. Den egentligen bästa ytan till detta är en yta med en del synligt (och antagligen osynligt under jorden) berg. För att kunna maximera ytan skulle vi allra helst behöva ta bort en del berg på två ställen.

Har tidigare försökt mig på att spräcka mindre berg/sten med en borrhammare och spräckkilar men det var ingen rolig upplevelse..

Hur gör jag enklast för att ta bort delar av detta berg? Handlar uppskattningsvis om ca 50cm djupt, eventuellt kan mer behövas efter ett vi testat gräva lite mer. Borde vara ca 50cm bredd av berget som skulle behöva tas bort

Är både den västra och norra sidan på bilden nedan där vi skulle behöva ta bort en del
 
  • Sluttande tomt med synligt berg och grönska, två spadar står i marken; område planerat för växthusbygge där berg behöver tas bort, enligt inläggstext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har enormt mycket tid kan du nog göra det själv.

Om du har mycket pengar kan du få nån att göra det men jag tror att den billigaste lösningen överlägset är att ställa växthuset på plintar fästa i berget.

Jag tror det är ett väldigt stort arbete, mycket större än du tror, att få en plan yta att ställa ett växthus på där.
 
  • Gilla
Mats och 3 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om du vill bygga ett växthus eller ett uterum med växter i ? Men kan du inte sätta växthuset på en upphöjd grund, tror det är lättare att mura upp än att ta bort.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du har enormt mycket tid kan du nog göra det själv.

Om du har mycket pengar kan du få nån att göra det men jag tror att den billigaste lösningen överlägset är att ställa växthuset på plintar fästa i berget.

Jag tror det är ett väldigt stort arbete, mycket större än du tror, att få en plan yta att ställa ett växthus på där.
” enormt mycket tid” är nog lite överdrivet. Jag har gjort ett gäng såna här grejer, det är inte svårt. Tungt ja, men inte svårt.

Hyr en bergborr och kompressor och borra ett gäng hål längs linjen du vi ha fritt från. Borra lite djupare än du vill ha fritt, typ. 34 mm hål, cc 40 cm. Häll i snigeldynamit och vänta. En dags jobb att få loss berget, och ytterligare någon dag eller två att få det jämnt (beroende på hur mycket tur man har med hur bitarna spricker). Det är kul att lära sig hur man ska tänka när man angriper berget

(Själv har jag licens för att spräcka med krut, det går fortare. Så känner du nån som har det så kan du kontakta hen)(eller ännu hellre nån som har riktig spränglicens såklart)

Själv hade jag aldrig byggt det på plintar, det finns i mitt tycke få konstruktioner som är så anskrämliga som just plintade små hus, men det är ju bara vad jag tycker.
 
Håller med övriga här som föredrar plintar eller gjut en plan yta. Personligen tycker jag spräcka stenar med kilar är ytterst tillfredsställande men jag skulle absolut inte försöka mig på en så stor yta som för ett växthus. Skulle kosta multum i slitna borrar och värkande rygg. För att inte tala om tidsåtgången, helt klart ovärt. Då får du göra som föregående föreslår att ta i med större doningar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och vad trist att det är svårare än vad vi tänkt oss..

Den stora anledningen till att vi skulle vilja jämna ut ytan istället för plint är att vi vill odla med markkontakt i växthuset.

Med det sagt så kanske det är en enklare manöver att gjuta en stödmur/klack istället?
 
D danne888 skrev:
Stort tack för alla svar och vad trist att det är svårare än vad vi tänkt oss..

Den stora anledningen till att vi skulle vilja jämna ut ytan istället för plint är att vi vill odla med markkontakt i växthuset.

Med det sagt så kanske det är en enklare manöver att gjuta en stödmur/klack istället?
Finns det ingen annan mer lättbebyggd plats att placera växthuset på tomten? Ni behöver inte lägga det i det soligaste läget.
 
M Mulvaden skrev:
” enormt mycket tid” är nog lite överdrivet. Jag har gjort ett gäng såna här grejer, det är inte svårt. Tungt ja, men inte svårt.

Hyr en bergborr och kompressor och borra ett gäng hål längs linjen du vi ha fritt från. Borra lite djupare än du vill ha fritt, typ. 34 mm hål, cc 40 cm. Häll i snigeldynamit och vänta. En dags jobb att få loss berget, och ytterligare någon dag eller två att få det jämnt (beroende på hur mycket tur man har med hur bitarna spricker). Det är kul att lära sig hur man ska tänka när man angriper berget

(Själv har jag licens för att spräcka med krut, det går fortare. Så känner du nån som har det så kan du kontakta hen)(eller ännu hellre nån som har riktig spränglicens såklart)

Själv hade jag aldrig byggt det på plintar, det finns i mitt tycke få konstruktioner som är så anskrämliga som just plintade små hus, men det är ju bara vad jag tycker.
Du har sett lutningen? Du kommer ha en rak vägg två meter hög när du är klar med den plana ytan för ett växthus. Det är flera kubikmeter sten att få bort.

Jag tror det hade tagit en ensam hemmasnickrare minst två veckors arbete.
 
Att odla med markkontakt blir ju svårt på berg, då måste du ju spräcka 50 cm till för att få tillräcklig jordmån
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Ja det är absolut ett rejält jobb men varför inte testa. Lägg några tusenlappar på att hyra en rejäl bergborr och köp ett flertal stora (över 30 mm) kilar. I bästa fall märker du att det går bra och får en massa träning på köpet. I värsta fall får du en lite lägre plats att bygga växthuset på.

Jag har gjort liknande jobb där jag spräckt och flyttat en massa sten, det var enda gången i mitt liv jag hade rejäla biceps :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det ingen annan mer lättbebyggd plats att placera växthuset på tomten? Ni behöver inte lägga det i det soligaste läget.
Det är svårt att hitta någon annan vettig plats för det tyvärr, vår tomt är riktigt kuperad. Alternativet är att gå på ett smalare växthus än vad vi hade önskat och ställa det lite längre österut på bilden, dvs nedanför berget. Där lutar det inte lika mycket - men vi får plats med ett ganska mycket mindre växthus
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har sett lutningen? Du kommer ha en rak vägg två meter hög när du är klar med den plana ytan för ett växthus. Det är flera kubikmeter sten att få bort.

Jag tror det hade tagit en ensam hemmasnickrare minst två veckors arbete.
Mja, om man ska ner till plan botten på berget, ja då blir det mycket, men jag tolkar det som skrivs som det är skrivet, 50 cm högt. Dom bitarna man får bort brukar gå utmärkt att ha som utfyllnad längre ner så säga, och liksom bygga sig en plan yta. Så har jag själv gjort ett gäng gånger med mycket bra resultat.
 
M Mulvaden skrev:
Mja, om man ska ner till plan botten på berget, ja då blir det mycket, men jag tolkar det som skrivs som det är skrivet, 50 cm högt. Dom bitarna man får bort brukar gå utmärkt att ha som utfyllnad längre ner så säga, och liksom bygga sig en plan yta. Så har jag själv gjort ett gäng gånger med mycket bra resultat.
Då får man ju fästa de på något sätt för i den lutningen kan man inte bygga växthus på lösa stenblock väl?
 
Det är ju lite lurigt att se exakt hur det ser ut men alternativet med att gjuta upp en stödmur tycker jag spontant om.

Kan ju även kombineras med sprängning/spräckning
 
Claes Sörmland
Kör igång med snigeldynamit, forumet behöver en motiverande markarbetartråd.

(Lustigt hur vi kulturellt har blivit så okunniga/rädda för just markarbete. Något som var och en gav sig på utan större tvekan för ett par, tre generationer sedan.

Grannskapet såg helt chockat ut när jag handgrävde fram min läckande inkommande vattenledning vid husfasaden. Typ 5 h arbete totalt. Som om man måste ha en grävmaskin till det. Och visst för min kontorskropp så var det slitigt men detta är arbete som vem som helst som inte är för skadad och åldrad kan genomföra. Fasiken, typ halva ungdomen går ju på gym varje vecka - varför går det bra att lyfta en hantel men inte en skyffel? Sorry for gubbranten!)
 
  • Gilla
  • Haha
trenchcoat och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.