snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan det bara vara så att det funkar på samma sett som för mig på flera banker men de som jobbar med suporten inte rikitgt har koll eller förstår frågan? OM jag minns rätt så va det först efter första betalningen med byte till det gemensama kontot som frugan började se mina fakturor.
Exakt så är det.

/M
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi har båda Handelsbanken och ett gemensamt konto där som efakturor betalas från, fakturor som är utställda till mig ser också min fru och kan även godkänna.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
P
Låter som man borde fundera på en kontoflytt till HB. Men undrar hur länge dom får ha det så. FI kommer väl säkert sätta stopp för det.
De kommer säga något om banksekretessen med inblandning av ordet penningtvätt .

Alltså jag har kunnat öppna min frus pappersfakturor sedan jag fick den första i handen med orden "det där får du sköta".

Jag tror det är bankernas problem. Som någon ovan nämnde så har ju företag attestering. Borde vara rätt lätt att även ha liknande för privatpersoner.
 
Unikt namn
Skandia har även möjlighet att hantera efaktura via fullmakt.

Det handlar nog mer att de gamla storbankerna är tekniskt tröga än att FI skulle vilja reglera möjligheten att agera via fullmakt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag ringde min bankman nu på en Sparbank och frågade. Han var väl medveten om problemet och kunde bara konstatera att Swedbank inte har någon lösning.
När jag nämnde Handelsbanken, Skatteverket, företagsdelegation hörde jag nästan hur han skruvade på sig.
Men Swedbank ligger alltså efter här.

/Höghus
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skandia har även möjlighet att hantera efaktura via fullmakt.

Det handlar nog mer att de gamla storbankerna är tekniskt tröga än att FI skulle vilja reglera möjligheten att agera via fullmakt.
Aha, så via fullmakt kan man komma åt varandra efakturor i Skandia?
Syns dom som vanligt då och båda kan signera dessa?
 
Unikt namn
K Kanelbullen123 skrev:
Aha, så via fullmakt kan man komma åt varandra efakturor i Skandia?
Syns dom som vanligt då och båda kan signera dessa?
Yes. Lite osäker om det hänger ihop med "grundfullmakten" för åtkomst till kontot eller om det är ett extra val. Var många år sedan jag ordnade detta.

Alla efakturor syns i samma gränssnitt (appen eller webben), men de är summerade per konto, och går att godkänna per konto.

Vi har i praktiken varsitt räkningskonton dit alla efakturor går, och båda har fullmakt till de andra kontot för att kunna hantera alla räkningar.
Det funkar smidigt.
 
Höghus Höghus skrev:
Jag ringde min bankman nu på en Sparbank och frågade. Han var väl medveten om problemet och kunde bara konstatera att Swedbank inte har någon lösning.
När jag nämnde Handelsbanken, Skatteverket, företagsdelegation hörde jag nästan hur han skruvade på sig.
Men Swedbank ligger alltså efter här.

/Höghus
Swedbank är alltid sist på bollen, med allt.

/M
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Blir ett litet trådlyft, men tänkte kika hur ser det ut 2024?

Bytte ni till Handelsbanken, och fungerade det som önskat?
Hej. Du verkar ha fått svar från andra att det fungerar med HB. Vi själva tyckte det var för "jobbigt" att behöva öppna konto på ytterligare en bank, så vi fortsätter som tidigare med att vara skyldiga varandra pengar hit och dit.

Stötte på samma typ av problem med hemförsäkring. Vi äger huset gemensamt, men bara en av oss kan stå för försäkringen, och den andra får inte upp hemförsäkringen på listan över tecknade försäkringar. Det går inte heller att nyttja samlingsrabatter för försäkringar som gäller gemensamma saker såsom barn, husdjur, bilar och hus, om det är olika försäkringstagare från samma hushåll.

För hemförsäkringen gick det att delegera roddandet av ett försäkringsärende till någon annan, men det fungerade sådär. Hälften av meddelandena hamnade fel, och utbetalningen hamnade på hustruns konto trots att det var jag som haft all kontakt med bolaget.

Känns som att det är enklare att driva familjen som ett företag istället, med flera firmatecknare...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Swedbank är alltid sist på bollen, med allt.

/M
Nej då, Nordea är sämre. Swedbank har bl.a. funktionen att det går att läsa av belopp, OCR pch mottagre på en pappersfaktura med mobilkameran, något som saknas på flera andra banker. Man kan ju tycka att en sådan användbar funktion borde vara standard numera.
 
Den funktionen finns hos Nordea även om den fungerar lite som den själv vill.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
I Danske bank har vi ett gemensamt konto (eller rättare ett av mina konton som hustrun har full tillgång till).

De klarar inte av att lägga olika konton som förvalt, trots att alla fakturor från den leverantören alltid betalas från samma - alla med mig som fakturamottagare är förinställda på mitt huvudkonto.
 
kashieda kashieda skrev:
I Danske bank har vi ett gemensamt konto (eller rättare ett av mina konton som hustrun har full tillgång till).

De klarar inte av att lägga olika konton som förvalt, trots att alla fakturor från den leverantören alltid betalas från samma - alla med mig som fakturamottagare är förinställda på mitt huvudkonto.
Samma på SEB.

/M
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Nej då, Nordea är sämre. Swedbank har bl.a. funktionen att det går att läsa av belopp, OCR pch mottagre på en pappersfaktura med mobilkameran, något som saknas på flera andra banker. Man kan ju tycka att en sådan användbar funktion borde vara standard numera.
Möjligt. OCR-läsning finns både på SEB och SHB och fungerar utmärkt.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.