Jag har en ganska stor yta med plattor av dansk sjösten.

Det har samlat sig en del alger, smuts och jord på dem och de är inte så fina längre (vita stenar från början).

Har ni tips på hur man bäst rengör dem?

Det är väldigt effektivt att göra rent dem med högtryckstvätt, men nackdelen är att alla andra stenar runt om blir smutsiga istället. Den enorma gyttjemängden som bildas då har nämligen ingenstans att ta vägen, så i slutändan blir det bara värre när jag gör på detta vis.

Har ni några tips på hr man kan få rent dem och samtidigt på nåt sätt få bort geggan/smutsen sen?

Hur gör ni?
 
  • Gilla
Karinsvedlund
  • Laddar…
Jag kör med högtryckstvätt (med roterande terass-tillsats ibland).
Tvättar systematiskt så att smutsvattnet trycks över det otvättade området.
En förutsättning är ju dock att plattorna ligger i nivå med gräsmattan och inte sjunkit ner för mycket.
Då är det dags för en omläggning, och påfyllning av undermaterial.

Plattor med dansk sjösten blir fort skitiga, så vill man ha dem snygga så får de tvättas ofta.
 
När man tvättar med högtryckstvätt behöver man kunna rikta sprutet någonstans där det går att ta hand om det eller där det inte smutsar ner. Geggan brukar inte vara svår att ta hand om när den fått torka en stund.
Ett problem jag upplever är att husväggar i närheten blir helt nedsmutsade. Därför har jag köpt billig plast hos Biltema som jag tejpat upp på fasadbädorna som skydd. Ganska omständligt men det fungerar.
Sen är det ju tyvärr ett faktum att sjöstensplattor snart behöver rengöras igen.
 
Några idéer hur jag ska få mina stenplattor rena som det spillts "stenklarlack" på?
Försökt med handsprit, t-röd, såpa, ättika och label remover.

Bäst resultat blev det av handsprit och karva bort med en gammal gaffel (!)
 
  • Stenplattor med spilld "stenklarlack" på marken, omgivna av cykelhjul och leksakshjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En burk lack med texten "Fernissa Lakk Vernissa Fernis" och ett rött handtag på en pensel, placerad på en träram på en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henkson skrev:
Några idéer hur jag ska få mina stenplattor rena som det spillts "stenklarlack" på?
Försökt med handsprit, t-röd, såpa, ättika och label remover.

Bäst resultat blev det av handsprit och karva bort med en gammal gaffel (!)
Kan nog bli svårt att få som tidigare men ett alternativ kan vara att vända på de fläckiga stenarna?
 
J Jeppson skrev:
Kan nog bli svårt att få som tidigare men ett alternativ kan vara att vända på de fläckiga stenarna?
Tanken har slagit mig också!
Men är rädd att inte få det plant :/
 
Får nog bli mekaniskt. Stålborste på nåt verktyg. Vinkelslip, borrmaskin....
 
  • Gilla
henkson
  • Laddar…
R
H henkson skrev:
Några idéer hur jag ska få mina stenplattor rena som det spillts "stenklarlack" på?
Försökt med handsprit, t-röd, såpa, ättika och label remover.

Bäst resultat blev det av handsprit och karva bort med en gammal gaffel (!)
Ganska enkelt att vända stenen, du behöver två knivar eller plattmejslar för att få upp en sten inuti läggningen..
 
  • Gilla
henkson
  • Laddar…
uff, syntetisk fernissa... - hade det baserats på naturämnen så hade stark alkali funkat på det

provat ändå att lösa kaustiksoda i vatten (typ 40 gram/liter) med tapetklister för rätt konsistens (hemmagjort 'bums' eftersom originalet som faktiskt fungerade, inte går att få tag på sedan väldigt många år) - lägga på ett tjockt lager på just fernissa-delarna och lite gladpack ovanpå för att det inte skall torka ut och sedan ge lite tid. obs. kaustiksoda kan ge sig på stenen genom att börja lösa ut kiselsyra och det ger i sin tur märken/fläckar om det är under för lång tid.

Andra fulsoppor är tex. bromsvätska (polyglykoler) och POE-olja som brukar vara ordentligt lackskadande/lacklyftande/får lack att bubbla om det är lite under längre tid.

Ytterligare att prova på chans är med aceton, även torr ättika (dvs med väldigt lite vatteninnehåll) kan lösa plaster och epoxy - men idag svårt att köpa som privatperson

Aceton ökänd för att kunna skada/mjuka upp en del sorters plaster som PC-plaster och ABS-plaster liknande de som användes i legobitar, speciellt när man inte vill att ytan skall skadas...
 
  • Gilla
henkson
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Tror jag gör ett försök att vända stenarna,
Pluspoäng till @xxargs för det absolut mest tekniska och utförliga svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.