Hej,
Jag besökte huset idag tillsammans med ett företag och märkte att det finns ett vattenläckage (se bifogad bild). Eftersom jag inte kommer att ha tillgång till huset förrän nästa månad, vill jag veta om det är säljarens ansvar att åtgärda problemet innan överlåtelsedatumet, eller om jag själv behöver ta hand om det när jag har fått tillträde till huset.
Tack
 
  • Nära bild på en gammal ventil med rostsymptom i en rörledning mot träpanel, möjligen ett resultat av ett vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Ansvaret ligger på säljaren fram till köparens tillträde. Du bör meddela säljaren.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ansvaret ligger på säljaren fram till köparens tillträde. Du bör meddela säljaren.
Och om de fixar inte det ?
 

Bästa svaret

Så tar du upp det när ni gör upp hos mäklaren/banken. Der är nog smidigare om du idag tar upp problemet med mäklaren som går vidare till säljaren - allt beror på vilken kontakt du har med säljaren - eftersom du fått tillgång till huset.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Tack 👍
 
Meddela mäklaren och informera denna att ni vill gå igenom huset med säljaren (och gärna mäklaren) innan ni skriver papperna för att kontrollera skicket (städning osv)
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag får nog säga att det faller på dig som köpare att byta ut denna väldigt gamla läckande ventil efter tillträdet. Det ser ut som en uråldrig vattenmätarplats som behöver bytas ut. Och det kan ju inte ha kommit som en överraskning att den är väldigt gammal med risk för läckage när som helst. D v s dess skick faller inom undersökningsplikten.

Säljaren har naturligtvis ansvar för att se till att huset inte försämras och skadas om det nu droppar vatten från ventilen.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 15 till
  • Laddar…
Som jag uppfattar frågan så har du köpte ett hus, skrivit kontarkt, men ännu inte tillträtt?

Strikt formell kan nog den där läckan vara en gråzon. På bilden syns inte ett pågående läckage, men missfärgningar som visar att det har läckt, eller läcker väldigt lite.

Detta har i så fall pågått under lång tid, vilket borde ha upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt.

OM detta är ett läckage av en storleksordning som kan skada huset, eller om det faktiskt har uppstått efter att ni skrev kontrakt, så är det starkare ansvar för säljaren att åtgärda innan tillträde.

Men grundprincipen är att brister som fanns när du skrev kontrakt, sådana brister har du köpt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag uppfattar frågan så har du köpte ett hus, skrivit kontarkt, men ännu inte tillträtt?

Strikt formell kan nog den där läckan vara en gråzon. På bilden syns inte ett pågående läckage, men missfärgningar som visar att det har läckt, eller läcker väldigt lite.

Detta har i så fall pågått under lång tid, vilket borde ha upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt.

OM detta är ett läckage av en storleksordning som kan skada huset, eller om det faktiskt har uppstått efter att ni skrev kontrakt, så är det starkare ansvar för säljaren att åtgärda innan tillträde.

Men grundprincioen är att brister som fanns när du skrev kontrakt, sådana brister har du köpt.
sant , vi får nickarna den första september. Jag var där igår och det var torrt
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Kan det ens klassas som en vatten läcka? Ser inte blött ut undertill, vanligt med kondens på dessa stora tunga ventilerna.

Visst skadar nog inte att packa om den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Kan det ens klassas som en vatten läcka? Ser inte blött ut undertill, vanligt med kondens på dessa stora tunga ventilerna.

Visst skadar nog inte att packa om den.
Vattnet droppar. Jag satte en hink under den. men som jag sa ovan har det inga problem igår. men det har det idag
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Vattnet droppar. Jag satte en hink under den. men som jag sa ovan har det inga problem igår. men det har det idag
Så igår läckte det inte men gör det idag? Tror ändå på kondens. Kan vara rätt lurigt det där.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Vattnet droppar. Jag satte en hink under den. men som jag sa ovan har det inga problem igår. men det har det idag
Har det spolats vatten så att ledningen blivit kall samt är det varmt och fuktigt i rummet?

För om röret håller rumstemperatur så kan det inte vara kondens.
 
Påtala det till mäklaren/säljaren. Vill de inte fixa det så ta en offert. Det kostar inte många hundralappar att fixa ny ventil och fixa till det.

Bytte allting i min källare, men det var för att jag var klumpig och råkade slå av röret efter mätaren :D Känns skönt att ha nytt när man flyttar in.
 
ByggNV ByggNV skrev:
Hej,
Jag besökte huset idag tillsammans med ett företag och märkte att det finns ett vattenläckage (se bifogad bild). Eftersom jag inte kommer att ha tillgång till huset förrän nästa månad, vill jag veta om det är säljarens ansvar att åtgärda problemet innan överlåtelsedatumet, eller om jag själv behöver ta hand om det när jag har fått tillträde till huset.
Tack
Detta är det första jag byter när jag har köpt ett hus, jag skulle aldrig våga ha en gammal armatur som man inte vet om den håller ihop vid en akut avstängning.
Byt till kulventiler och motionera dem några gånger om året.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.