Se bilder, den minsta PEM under kulventilen och själva kulventilen frös sönder i höstas. Fanns när vi flyttade in.

Ser inte optimalt ut med dubbla kulventiler etc… . Hur skulle ni gjort om detta?
 
  • Kulventil med blått handtag och PVC-rör mot betongvägg. Omfattande skador och dåligt utförande med dubbla kulventiler syns på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand visar trasig kulventil och rörledning under diskbänk; synliga böjda rör och andra installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbla ventiler kan ju vara att de används som övergångar om den som installerade inte hade tillgång till övergångar men hade dessa liggande. Jag skulle byta det som läcker, men om det är en av de dubbla ventilerna sätta en övergång istället om jag ändå behövde handla. Skulle också säkerställa redan nu att det finns möjlighet att tömma på vatten.
 
S Svante Svenson skrev:
Dubbla ventiler kan ju vara att de används som övergångar om den som installerade inte hade tillgång till övergångar men hade dessa liggande. Jag skulle byta det som läcker, men om det är en av de dubbla ventilerna sätta en övergång istället om jag ändå behövde handla. Skulle också säkerställa redan nu att det finns möjlighet att tömma på vatten.
Tack för inspel. Mm men har svårt att komma åt att tömma på lägsta punkt. Skulle det ens vara lönt att sätta en tömning här ändå? Och hur isf?
 
Khashi Khashi skrev:
Tack för inspel. Mm men har svårt att komma åt att tömma på lägsta punkt. Skulle det ens vara lönt att sätta en tömning här ändå? Och hur isf?
Ja alltså det har ju visat sig frysa sönder om man inte tömmer. Du behöver inte ha en lägsta punkt utan kan blåsa tomt med tryckluft, men du behöver ha en inkoppling för detta någonstans där det inte fryser, du får då ut tillräckligt av vattnet så att det förmodligen inte fryser sönder igen.
 
S Svante Svenson skrev:
Ja alltså det har ju visat sig frysa sönder om man inte tömmer. Du behöver inte ha en lägsta punkt utan kan blåsa tomt med tryckluft, men du behöver ha en inkoppling för detta någonstans där det inte fryser, du får då ut tillräckligt av vattnet så att det förmodligen inte fryser sönder igen.
Ja, sant, bra idé att kunna blåsa ur. Vi har ju avstängning inne i pannrummet så borde gå att sätta något efter avstängningen som går att öppna för att blåsa ut och sedan stänga igen… men vad sätter man då? Kapar och sätter en rak/trevägs PEM-koppling i plast..? Eller finns någon proffsigare lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.