Hej,

Vi håller på och renoverar vår källare, där vi nu står inför en betydande kostnad.

Eftersom vi kan utnyttja ca. 200 000 kr i ROT-avdrag men endast har ca 100 000 kr kvar att använda funderar jag på om man inte skulle kunna ge bort 1% vardera till mina föräldrar (genom ett gåvobrev) av fastigheten, och på så sätt utnyttja deras ROT-avdrag till vårt hus?

För att det inte ska bli stämpelskatt så kommer vi behålla lånen.

Finns det någon som har erfarenhet om detta?
 
  • Haha
  • Arg
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
Bor dina föräldrar hos er? :)
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
R r91 skrev:
Hej,

Vi håller på och renoverar vår källare, där vi nu står inför en betydande kostnad.

Eftersom vi kan utnyttja ca. 200 000 kr i ROT-avdrag men endast har ca 100 000 kr kvar att använda funderar jag på om man inte skulle kunna ge bort 1% vardera till mina föräldrar (genom ett gåvobrev) av fastigheten, och på så sätt utnyttja deras ROT-avdrag till vårt hus?

För att det inte ska bli stämpelskatt så kommer vi behålla lånen.

Finns det någon som har erfarenhet om detta?
Är det inte så att för att kunna utnyttja ROT så måste man dels äga huset samt vara bosatt där.
Tycker att det är ett dåligt upplägg för att lura staten 👎
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 8 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Bor dina föräldrar hos er? :)
Det gör dom ibland :) ett par veckor om året iaf. Vad räknas som att bo?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Är det inte så att för att kunna utnyttja ROT så måste man dels äga huset samt vara bosatt där.
Tycker att det är ett dåligt upplägg för att lura staten 👎
Absolut, men vad räknas som att vara bosatt?
Mina föräldrar bor ca 50 mil ifrån och kommer hit på sina semestrar, samt kommer hit ibland och hjälper till med renovera huset.
Vad går gränsen?
 
  • Arg
  • Haha
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
"Arbete som en förälder låter utföra åt barn som de inte längre har underhållsskyldighet för enligt föräldrabalken och som bor i en egen bostad kan inte anses vara utfört i förälderns hushåll och ger därför inte rot- eller rutavdrag. Detta gäller även om föräldern äger hela eller del av bostaden och ofta besöker barnet. Denna typ av vistelse i en annans persons bostad får normalt anses utgöra besök och inte boende"

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/2943.html
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
R r91 skrev:
Absolut, men vad räknas som att vara bosatt?
Mina föräldrar bor ca 50 mil ifrån och kommer hit på sina semestrar, samt kommer hit ibland och hjälper till med renovera huset.
Vad går gränsen?
Att man är skriven på adressen, dvs tillbringar sin huvudsakliga nattvila där. Dvs mer än 185 nätter per år.
 
  • Gilla
lego byggare och 2 till
  • Laddar…
Nu blir jag betänksam. Hade tänkt föra över 50% av huset till ena dottern då huslånet omsätts om ca 2 år. Nödvändigt då min pension inte tillåter ytterligare lån och att taket måste läggas om.

Innebär detta (enl ovanstående) att vi inte kan utnyttja ROT gemensamt? Vad jag förstått får man även ROT för fritidshus.

??
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
"Arbete som en förälder låter utföra åt barn som de inte längre har underhållsskyldighet för enligt föräldrabalken och som bor i en egen bostad kan inte anses vara utfört i förälderns hushåll och ger därför inte rot- eller rutavdrag. Detta gäller även om föräldern äger hela eller del av bostaden och ofta besöker barnet. Denna typ av vistelse i en annans persons bostad får normalt anses utgöra besök och inte boende"

[länk]
Okej tack! Då är det svart på vitt
 
C
john68 john68 skrev:
Att man är skriven på adressen, dvs tillbringar sin huvudsakliga nattvila där. Dvs mer än 185 nätter per år.
Nä, man får ROT även på fritidshus, så det är lite mer komplicerat än så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nu blir jag betänksam. Hade tänkt föra över 50% av huset till ena dottern då huslånet omsätts om ca 2 år. Nödvändigt då min pension inte tillåter ytterligare lån och att taket måste läggas om.

Innebär detta (enl ovanstående) att vi inte kan utnyttja ROT gemensamt? Vad jag förstått får man även ROT för fritidshus.

??
Har du tänkt att hon ska få 50% av lånet också?
 
R r91 skrev:
Har du tänkt att hon ska få 50% av lånet också?
Har inte funderat hur vi gör det formellt men hon vill/ska ta över huset - så småningom.
 
yonna yonna skrev:
Nu blir jag betänksam. Hade tänkt föra över 50% av huset till ena dottern då huslånet omsätts om ca 2 år. Nödvändigt då min pension inte tillåter ytterligare lån och att taket måste läggas om.

Innebär detta (enl ovanstående) att vi inte kan utnyttja ROT gemensamt? Vad jag förstått får man även ROT för fritidshus.

??
Åt det hållet tror jag det funkar. Vet att barn får bekosta rut för föräldrar. Om jag tolkar skv rätt så bör det även funka med rot, om det är samägt. Oklart om det skulle funka om det inte är samägt med tanke på punkt 1.

En sida på Skatteverkets hemsida om ROT-avdrag med en gul markering på texten "Du, eller dina föräldrar, ska använda bostaden som permanentbostad, fritidsbostad eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Det ska väl funka bra. Dina föräldrar äger någon procent och använder då din bostad som fritidsbostad.

Min gamla mamma äger en fritidsbostad. Hon är för sjuk för att vara där. Hon är är väl där någon dag om året. Vi barn är där mycket mer än vad hon är. Men hon får rot på de arbeten vi beställer åt henne i hennes namn i stugan, inga problem.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
H humle63 skrev:
Det ska väl funka bra. Dina föräldrar äger någon procent och använder då din bostad som fritidsbostad.

Min gamla mamma äger en fritidsbostad. Hon är för sjuk för att vara där. Hon är är väl där någon dag om året. Vi barn är där mycket mer än vad hon är. Men hon får rot på de arbeten vi beställer åt henne i hennes namn i stugan, inga problem.
Detta står dock i länken jag postade ovan:

"En köpare kan ha sitt hushåll såväl i en eller flera permanentbostäder som i en eller flera fritidsbostäder.

En bostad där en eller flera personer bor permanent kan i normalfallet inte samtidigt vara en annan persons fritidsbostad."

Så ditt fall är inte samma som TS fall och bedöms annorlunda.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.