Varit dags sedan länge att byta vindskivorna och funderar på om jag klara att göra det själv. Ställning känns som ett måste men vilken sorts och hur hög? Det är ca 6m från mark till nock. Jag är inte superglad i höjder så gärna något stabilt. Tv antennen ska ner och jag funderar lite på att byta gavelfönstret också så kanske behöver 3-5 dagar på mig för att slippa stressa.
Tegelhus med en gavelfasad täckt av klätterväxter, tv-antenn på taket och ett takfönster. Gräsmatta och stenbeläggning längs husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt område verkar det mest finnas alu ställningar på Hygglo. Hur är de att jobba med/från? Kostar ca 1200kr för 5dagar.



Aluminiummodulställning med hjul och stödstänger, cirka sex meter hög, med arbetsplattform och skyddsräcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Idealet är att ha ställning längs hela vindskivans längd, men en sån där rullställning funkar, lite vanskligt men det går att lösa med lite fantasi.

De är lite vingliga, så det tar ett tag innan man känner sig bekväm med att jobba på den.

De är också rätt jobbiga att montera när man kommer upp på lite höjd, i och med det är lite bängligt att få upp delarna. I synnerhet om man jobbar ensam.
 
Krilleman
Ensamjobb är alltid förenat med en risk.

Fönstret byter du lätt utan ställning.
tryck i lite kilar i glipan i isoleringen så kan aldrig nya fönstret ramla utåt.

Vindskivorna bytte jag faktiskt utan ställning på gavlarna vid takbytet.
Jag hade bara ställning på långsidorna.

OBS, detta är inte att rekommendera för den höjdrädda! 😐😐
  • Fördra tre skruvar på inre vindskivan, yttre x2 + mitten.
  • Mittersta skruven skall verkligen sitta på mitten.
  • Balansera "plankan" i ena handen över kanten.
  • Dra den mittenskkruven i trekantslisten hjälpligt. (Den behöver bara fästa)
  • Dra en av dom andra två.
  • Finsåga
  • Gör samma sak med den yttre vindskivan.
  • Klart.
👍👍✅✅
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Ensamjobb är alltid förenat med en risk.

Fönstret byter du lätt utan ställning.
tryck i lite kilar i glipan i isoleringen så kan aldrig nya fönstret ramla utåt.

Vindskivorna bytte jag faktiskt utan ställning på gavlarna vid takbytet.
Jag hade bara ställning på långsidorna.

OBS, detta är inte att rekommendera för den höjdrädda! 😐😐
  • Fördra tre skruvar på inre vindskivan, yttre x2 + mitten.
  • Mittersta skruven skall verkligen sitta på mitten.
  • Balansera "plankan" i ena handen över kanten.
  • Dra den mittenskkruven i trekantslisten hjälpligt. (Den behöver bara fästa)
  • Dra en av dom andra två.
  • Finsåga
  • Gör samma sak med den yttre vindskivan.
  • Klart.
👍👍✅✅
Tack men nä, nog inte balanstrick för mig 😀
 
C cpalm skrev:
Idealet är att ha ställning längs hela vindskivans längd, men en sån där rullställning funkar, lite vanskligt men det går att lösa med lite fantasi.

De är lite vingliga, så det tar ett tag innan man känner sig bekväm med att jobba på den.

De är också rätt jobbiga att montera när man kommer upp på lite höjd, i och med det är lite bängligt att få upp delarna. I synnerhet om man jobbar ensam.
Ja, lite oklart om jag behöver sista höjden. Den jag tittat på når till 7m. Steget under är att plattan är på 3m höjd och då heter det arbetshöjd 5m så det är väl lite på gränsen. Behöver väl bara precis nå upp till nock och annars klättra upp på taket och ta det ovanifrån så kanske räcker med den mindre
 
Hyr en skylift istället
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
O olofh skrev:
Ja, lite oklart om jag behöver sista höjden.
Arbetshöjden är bomlagets höjd + 2 m. Är du lång kanske du når upp till 2,40 eller nåt sånt, men inte en chans att du når upp till 6 m om du står på 3 m.
Om nocken är 6 m över mark bygger du två plan på 2 m och 4 m.
 
Skall du hyra en , så hyr en med dubbla bomlag i bredd , alltså 140 bred . Det blir mycket stabilare och säkrare
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.