Det är som alhsell - katalogpriset (webbpriset utan inloggning - om man ser något alls) och det som företaget betalar är inte ens nära inom faktor 5 ibland...

Sedan inga prislappar på produkterna i affären och det händer ibland att man köper orimligt dyr produkt bland de som har stor rabatt, sedan är det ofta kickback men senare och det ser bara de som hanterar fakturorna...

hela den här biten är rätt rutten och oärligt...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Biltema-kylsprayen fungerade perfekt i tillämpningen, hade fullt ös i AC i flera år efter åtgärden. Har litet svagt funderat på om jag skulle ge mig på en annan gammal bils AC, bmw E39 -97. Nästan veteranbil så varför inte prova om jag nu har gas, manometerställ osv, litet lockande att få tillbaka kyla i den gamle bimmern till typ noll kronor :) Betvivlar att kompressorn gett upp det är troligen bara att det är litet för litet gas för att det ska funka.
Har hemkokt HC-blandning i min Corolla sedan 5 år tillbaka (utbytes-kondensor står fortfarande ouppackad...) och en kamrats lätta lastbil går på 10:e året på HC och toppas typ per 5 år, den vakumsögs ordentlig i jakt på läckor så den vet jag inte har några spår av R134a. - typisk laddning drygt 100 gram i corollan och lite mer men under 200 gram i aktuella lätta lastbilen.

Det går så bra med HC-blandning att även om jag bytte kondensor så det vetefasen om jag skulle fylla systemet med R134a igen - allt går bättre och framförallt svalare runt kondensorn och kompressor med HC-blandning än motsvarande R134a vid ungefär samma (förvisso upplevda) kylan i kupén.

Varför vet jag inte men en skarp misstanke är mycket att värmeledningsförmågan både i vätska och gas är mycket bättre i HC än HCF och det behövs inte sugas lik hårt i evaporatorn eller trycka med högre övertryck för kondensering i kondensorn som det behövs med R134a... - mindre tryckdiff över kompressorn ger mindre med värme helt enkelt och drar också mindre med arbete från motorn. Det är sällan man hör kondensorfläkten arbeta på högsta farten med HC men det gick mest hela tiden med R134a vid varma dagar.



Diagram som visar tryck jämfört med temperatur för olika kylmedier, där röda, blå, gröna och svart linjer representerar R134a och olika HC-blandningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En P/T-diagram med biltemas gasolblandning 17-613 som är toppad med propan till 60% viktmässigt (gröna kurvor), och har alltså en ganska stor del n-butan i sig, blåa kurvan är 60% propan/40% isobutan, röda kurvan är R134a för jämförelse

Spetsade biltemasoppan har en del glide men runt 3-4 grader mot varmare brukar försvinna när det passerat expansionsventilen och det är kring 4 grader kvar på kondensatet direkt efter expansionsventilen till att sista delen av vätskan kokat bort (har inte räknat ut exakt för just HC-blandningen i diagrammet och baserat resonemanget på hur R407C fungerar med över 7 i glide som blandning men ca 4 grader effektivt glide i evaporatorn efter expansionsventilen)



Men det var inte det som skulle illustreras utan titta hur R134a ökar i tryck vid allt högre kondensationstemperatur gentemot HC-blandningen vid samma kondensatortemperatur - ökat dryck innebär tyngre gång på kompressorn och mer värme på hetgasen - däri tror jag är en del av min känslan att bil-AC går svalare i fronten med HC-gaser gentemot R134a utan att det skiljer sig så mycket i upplevd kylkapacitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
D
Dracula Dracula skrev:
Din ton och bemötande är under all kritik.
Noterat.

Om du vill ha feedback själv så meddela detta skriftligen.
 
Krilleman
Cruzze Cruzze skrev:
Biltemas spray indikeras som icke miljöpåverkande, eftersom lagstiftningen för freoner inte är 100% på plats ännu, men det kommer, var så säker.
Det här är ytterligare ett sorgligt exempel på att EU kommer att köra Västeuropas tillverkningsindustri ännu mer i botten och Kina och Indien - vilka högaktningsfullt skiter i allt vad miljötänk heter - avancerar...

- USA uppfinner
- Kina kopierar
- EU reglerar...
Jag slår fortfarande ett slag för ispåsen. Enkelt och billigt.
Oerhört skönt på naken hud.

Och om man är så oerhört stort behov av kylning så bör man inte vara på planen.

Det är väldigt mycket placeboeffekten som spelar in här.
Trots allt är denna effekt bevisad många gånger om i massor med studier.
Förväntan är den faktor som främst styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är.

Och ja, jag har spelat fotboll på bättre nivå än många tidigare.

Och hur kall är egentligen kylspray när den väl träffar den nakna huden i en aerosol?
Har det forskats på det faktumet?

Fryser huden omedelbart vid kontakt? 🤔
 
Krilleman Krilleman skrev:
Och ja, jag har spelat fotboll på bättre nivå än många tidigare.

Och hur kall är egentligen kylspray när den väl träffar den nakna huden i en aerosol?
Har det forskats på det faktumet?

Fryser huden omedelbart vid kontakt? 🤔
kokpunkten för HFO1234ze vid 100 kPa absolutryck (vid atmosfärstryck) så ligger den ungefär vid -19 grader C om modellen i refprop är korrekt - den är jättegammal och och kan vara mindre justeringar efter det.

nu kan det bli kallare för att aerosolens droppar avdunstar mot luft ungefär som att man har spritbaserad handdesinfektion utsmord på handen och viftar i luften för att det är lägre ångtryck (och ofta den temperatur man skriver på förpackningen - de temperatur typ -45 grader C stämplat på förpackningen är väldigt krystat då om man skulle blåsa i en liten kopp eller termos så att det fins lite flytande köldmedel kvar så kommer den förmodligen inte visa mer än runt -20, medans R134a skulle ligga på -26 grader C)

om du får brännskada av kyla handlar om hur kall ytan du får av duschen och där handlar det rätt mycket om mängdförhållande.

förångningsvärmen (entalpiskillnaden mellan vätska och gas vid samma temperatur) verkar ligga runt 195 kJ/kg vilket motsvara ungefär 54 Wh för att koka upp 1 kg av köldmedlet vid -19 grader C

som jämförelse har R134a 212.3 kJ/kg eller 58 Wh/kg

R410A har 242,6kJ/kg eller 67.3 Wh/kg

R32 har 342,7 kJ/kg eller 95,1 Wh/kg (gasen är betydligt lättare per volym än föregående)


isobutan 372 kJ/kg eller 103.5 Wh/kg - nu skall man komma ihåg att butan är volymmässigt ungefär halva vikten som R134a.


DME (dimetyleter) ligger på 454 kJ/kg eller 126.3 Wh/kg och det är också ungefär halva vikten volymmässigt mot R134a

smälta is till vatten 334 kJ/kg eller 92.8 Wh/kg och här riskerar man inte kylbrännskador eftersom det inte går under 0 grader C

alla temperaturer vid -19 grader, inte för att det ändrar sig sådär jättemycket vid andra temperaturpunkter heller.


man förstår varför man använde DME som vårtfrysare...
 
Redigerat:
Krilleman
X xxargs skrev:
an förstår varför man använde DME som vårtfrysare...
Nja, lite som samma varför man kan doppa ner fingrarna i flytande kväve (<-196ºC) utan att du får skador.

Kylsprayen har samma egenskaper.

Jag slår fortfarande ett fast slag om ispåsen.
Enkelt & oerhört billigt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, lite som samma varför man kan doppa ner fingrarna i flytande kväve (<-196ºC) utan att du får skador.

Kylsprayen har samma egenskaper.

Jag slår fortfarande ett fast slag om ispåsen.
Enkelt & oerhört billigt.
jo editerade ovan för entalpin att smälta is, se ovan - dessutom ingen frysrisk

vårtfrysning så är avsikten att kyla ned det väldigt hårt så efter inledande skinnkokning (dvs utan att beröra huden) så kommer det snart koka på själva vårtan för att dra ut värmen ur inre vårtan när ytan är kall (frysningsvärmen av vattnet i vårtan)

DME ligger på -25 grader C vid atmosfärstryck + extra kylan av avdunstningseffekt - ligger bara 1 grad ifrån R134a... medans HFO1234yf ligger faktiskt på -29 grader C med den modellen jag har
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, lite som samma varför man kan doppa ner fingrarna i flytande kväve (<-196ºC) utan att du får skador.

Kylsprayen har samma egenskaper.

Jag slår fortfarande ett fast slag om ispåsen.
Enkelt & oerhört billigt.
Kylpåse ger en mer direkt värmebortförsel. I mitt jobb behöver jag ibland frystorka olika vattenlösningar och kyler dem med flytande kväve innan de sätts på frystorken för att sublimera bort vattnet. Det tar ca fem minuter att frysa 100 mL vatten till is då det blir stor gasavgång närmast kolven innan allt fryst.
Lite humor när man ser Wesley Snipes bli fryst till is på nån sekund i "Demolition Man"😛
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.