Någon som vet om det går att flytta lådan i ett ugnsbänkskåp från Ikea. Jag har funderat på att ha den ovanför ugnen. Är detta möjligt?
Finns det några nackdelar med denna lösning?

någon som har sett det här hemma hos någon?
 
Rent konstruktionsmässigt är det väl bara att montera sidorna uppochner så hamnar väl mellanplanet i ovankant istället.

Ska du ha spishäll ovanför? Hällen går ju ner lite i skåpet vilket skulle kunna vara i vägen för lådan.
 
Vart skall du ha de sakerna som lådan är till för? Plåtar ?
Det är lite att fundera på om du flyttar lådan:
Luftspalt för ventilation till ugnen.
Du kommer inte se så mycket in i ugnen, kommer sitta lågt.
Skall du inte ha plåtarna i lådan så måste man tänka på att den är väldigt grund.
Jag kan nog lova att du måste göra om hålen för infästning av lådronten i lådan, så att den passar i överkant istället för underkant.
Finns säkert mer att fundera på.
 
Vi har precis byggt ihop vårt ugnsskåp och det borde inte vara några större problem att flytta lådan. Sidorna på skåpet är helt symmetriska uppe och nere (liksom på alla andra IKEA-skåp). Ugnen står ju på två lister av metall, så något hyllplan finns inte. Som sagt, själva infästningen till lådan och möjligen lådfronten måste antagligen göras om lite. Men tänk på att lådan kommer att bli ganska varm också.

Och som sagt, vad är egentligen fördelen med att byta plats?
 
Strunta i den här tråden nu:)

Jag har ändå insett att lådan inte är lika hög som översta lådan på en 3-lådorshurts så min idé faller ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.