Har bytt alla huvudsäkringar ute i skåpet nu. Men problemet kvarstår.
 
J J.Rehnman skrev:
Okej, jag provade att ta bort taklampan helt. Satte en bordslampa i uttaget och det blev samma fenomen. På alla tre uttag i bilden ovan kan man nu tända och släcka bordslampan med lysknappen till taket.
Jag har flera obesvarade frågor i mina inlägg. En fråga är lysknappens läge. Tänder eller släcker du?

Är det möjligt att tidigare endast kört TM med lysknappen i släckt läge?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att några av mina frågor är besvarade. Jag tolkar det som att symptomen uppträder när TM "idlar" och väntar på att få starta en tvätt? Då är vi inne på "störningar", ett roligt område... Prova en annan ljuskälla i taket.
Ja men det verkar ju som felet är detsamma även om det är en lampa istället för tvättmaskin kopplat till uttaget.
 
H hempularen skrev:
Ja men det verkar ju som felet är detsamma även om det är en lampa istället för tvättmaskin kopplat till uttaget.
Ja men vadå??

Lysknappen påverkar uppenbarligen övriga tre uttag på något sätt. Det jag far efter är läget på lysknappen. Taklampan ska normalt tändas när övre delen av vippan är intryckt. På videon verkar TM då ström när nedre delen av vippan är intryckt. Det kan då vara en felkoppling. Men frågan är då bara hur det kunde fungera tidigare.
 
Redigerat:
Problemet löst!

Jag släkte säkringen och tog isär lampknappen, det visade sig att det var en kabel som farit ur. Förmodligen inte riktigt isatt från början, och den satt så dåligt så det precis blev lite lite kontakt.

Jag kontrollerade så det såg okej ut sedan satte jag tillbaka kabeln, nu ända till botten och allt fungerar som vanligt igen.

Jag vill tacka er alla här som engagerat sig i detta och kommit med tips och trix.
Guld värt!

Hoppas ni alla får en trevlig helg😊
 
  • En hand håller i en demonterad lampknapp med exponerade kablar, varav en kabel ser ut att ha varit lös och återansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Bra. Det har gått varmt där. Jag rekommenderar starkt att du skarvar denna fasledare i en Wago istället.

Det vore ändå intressent att förstå symptomet. Det kanske handlar om kapacitiv koppling som får en lampa och standby på TM att fungera.

Jag ser två andra trådar på strömbrytaren. Är taklampan trappkopplad? I så fall sparkopplad? Det kan ge fasledaren två vägar att gå till de andra tre uttagena, varav en väg försvann med denna ledare som lossnat och den andra vägen blev beroende av strömbrytarens läge.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bra. Det har gått varmt där. Jag rekommenderar starkt att du skarvar denna fasledare i en Wago istället.

Det vore ändå intressent att förstå symptomet. Det kanske handlar om kapacitiv koppling som får en lampa och standby på TM att fungera.

Jag ser två andra trådar på strömbrytaren. Är taklampan trappkopplad? I så fall sparkopplad? Det kan ge fasledaren två vägar att gå till de andra tre uttagena, varav en väg försvann med denna ledare som lossnat och den andra vägen blev beroende av strömbrytarens läge.
Ja jag såg det, men vad är en wago? Har du någon bild?

Vet inte vilken typ av koppling detta är men det du säger låter rimligt.
 
Du har några Wago 773 inne i dosan för skarv av skyddsledare och nolla. Köp en sån, eller bättre wago 221, trepolig. Du behöver då en kort stump ledare mellan toppklämman och strömbrytaren. Glöm inte att klippa bort de skadade kardelerna och skala fram ny fräsch koppar.

Har du två strömbrytare som styr samma taklampa? Om du vill gräva ner i detta så vore det intressant att veta hur kretslösningen ser ut från centralen och ut till uttagena. Fasledaren verkar passera strömbrytaren vilket är udda men kan förekomma då det finns folk som inte vill ha kopplingsdosor.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har några Wago 773 inne i dosan för skarv av skyddsledare och nolla. Köp en sån, eller bättre wago 221, trepolig. Du behöver då en kort stump ledare mellan toppklämman och strömbrytaren. Glöm inte att klippa bort de skadade kardelerna och skala fram ny fräsch koppar.

Har du två strömbrytare som styr samma taklampa? Om du vill gräva ner i detta så vore det intressant att veta hur kretslösningen ser ut från centralen och ut till uttagena. Fasledaren verkar passera strömbrytaren vilket är udda men kan förekomma då det finns folk som inte vill ha kopplingsdosor.
Tack så mycket för tips, ska köpa sådana och sätta dit, så kan jag då kika i andra strömbrytaren också och ta kort så får du se.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.