Min gamla cistern har spruckit så jag behöver en ny stol. Den här verkar vettig: https://www.hornbach.se/p/toalettstol-gustavsberg-nautic-1500-hygienic-flush/5661130/

Så här ser det ut nu när gamla stolen är borta. Röret i golvet är 125mm, ca 110 mm mellan vägg och avlopp. Vattnet kommer ut ca 22cm ovan golv, ca 15mm på detta rör.

Golv med avloppet där en gammal toalettstol har stått, ett vattenrör sticker ut från väggen. Avloppshålet är täckt med plast och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad behöver jag köpa på byggvaruhuset för att undvika flera resor dit?

Toalettstolen
Våtrumssilikon
Lim? (den gamla var bara skruvad och silikon - brukar hålen sitta på samma ställe på nya och gamla toaletter från Gustavsberg?)
Muff?
 
Krilleman
P Peter321 skrev:
Vad behöver jag köpa på byggvaruhuset för att undvika flera resor dit?
Är det rakt rör ner i golvet eller är det böj direkt?

Och vilket byggvaruhus tänker du handla på?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är det rakt rör ner i golvet eller är det böj direkt?

Och vilket byggvaruhus tänker du handla på?
Det är rör rakt ner i golvet. Blev lite bråttom så jag har faktiskt redan hunnit iväg till Hornbach och fick lite hjälp där. Det jag fick med mig var en gummimanschett, silikon (Sikasil C), själva toalettstolen och en anslutningsslang.

Allt monterat nu och tror det blev ok. De två saker jag kunde gjort bättre var att haft en lite kortare anslutningsslang och mitt avlopp var 125mm så manschetten fick tvingas på men tror det blev tätt ändå. 😅
 
Krilleman
P Peter321 skrev:
Vad behöver jag köpa på byggvaruhuset för att undvika flera resor dit?
P Peter321 skrev:
Det är rör rakt ner i golvet. Blev lite bråttom så jag har faktiskt redan hunnit iväg till Hornbach och fick lite hjälp där. Det jag fick med mig var en gummimanschett, silikon (Sikasil C), själva toalettstolen och en anslutningsslang.

Allt monterat nu och tror det blev ok. De två saker jag kunde gjort bättre var att haft en lite kortare anslutningsslang och mitt avlopp var 125mm så manschetten fick tvingas på men tror det blev tätt ändå. 😅
Uppsticket ovan golv är ju även det av intresse då det bör vara minst 6cm för att gummimanschetten skall täta ordentligt
Avloppsrör som sticker upp ur klinkergolv, omslutet av plast och tätningsmaterial. Text och pil markerar 6 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke var att kapa och sätta en form av WC-ansluting som är godkänd efter (befintliga?) klinkret ligger på plats.

Likt:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_96_2316848.pdf

Vattnet är ju även av intresse då du ser ut att ha klämringsända på din ballofix.
Inget bra om du kör en anslutningsslang direkt på det.

Närbild på vattenventil (ballofix) ovanför golv med klämringsända, inringad i rött, fäst vid ett kaklat vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Uppsticket ovan golv är ju även det av intresse då det bör vara minst 6cm för att gummimanschetten skall täta ordentligt
[bild]

Min tanke var att kapa och sätta en form av WC-ansluting som är godkänd efter (befintliga?) klinkret ligger på plats.

Likt:
[länk]

Vattnet är ju även av intresse då du ser ut att ha klämringsända på din ballofix.
Inget bra om du kör en anslutningsslang direkt på det.

[bild]
Tack för detta! Jag mätte den inte men tror att den var högre än 6 cm och det satt en gummimanschett där tidigare så hoppas att det blev bra ändå.

Det följde med en ny ballofix med toaletten så den byttes ut. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.