K Karriärmamman skrev:
Vad är det som haltar?

MIna begränsningskablar och guidekalbar fläks upp under mark, efter ca 7-8 års installation. Ingen yttre påverkan på annat sätt än att stationen inte känner av slingan. Hänt vid 2 tillfällen efter att det har åskat. Nej jag varken är på semester eller jobbar i mitt hem där gräsklipparen är installerad och jag kan därför inte bevaka ev åska 24 h per dygn.

Det som är nytt senaste ca 2 åren är solceller på mitt ena tak och en flaggstång. Båda med samma avstånd till slingorna, ca 15-20 meter.
Det som haltar är att du säger dig få förstörda slingkablar med rejäla skador och kopplar det till åska och inte fått stationen skadad vid något tillfälle. Det är att halta omkring med diverse kopplingar till flaggstänger, solceller osv dvs i stort mycket dålig koppling mellan olika tänkbara orsak - verkan samband.

Skulle det ha grund i vad Martin visar dvs induktion pga blixtström mot din slinga är det mycket liten chans att stationen klarar sig och särskilt inte gång på gång. Samma om blixtströmmen skulle ta vägen i mark någorlunda nära slingan i de fallen sprids den ganska snabbt och om den varit så stark att du får dina skador skulle du med stor sannolikhet märkt det i andra delar av din installation.

Som sagt bör du i så fall inrikta dig på bättre kabeltyp om den har tagit upp vatten över lång tid och ledaren oxiderat finns en liten möjlighet att du skulle kunna få en skada även vid lite mer måttlig påverkan via åska men det är inte speciellt troligt. Har du som sagt inte fått andra fel elektriskt sett och inte ens stationen och upprepade gånger är det ett udda fall oavsett.

Du får visa lite bilder på det i stället då kan man kanske säga något mer konkret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

När blixten slår ner i marken då bildas ett kraftigt magnetfält runt strömbanan som går mellan molnet och marken.

Om det då finns en sluten ledningsloop i närheten så kan (starka) strömmar induceras in i denna loop och orsaka skada.

Se bland annat figur 1, i denna länk till en beskrivning gällande fenomenet och solcellsanläggningar; ”Lightning protection for solar installations”

[länk]
Det är lite feltänkt. Anta att blixtens strömbana är rakt vertikal så är magnetfältet runtom med blixten i mitten. Slingan är i stort sett i samma plan som magnetfältet så det blir ingen induktion. I ditt exempel från solarvärlden är delar av den exponerade slingan vertikal, dvs parallel med blixten. Magnetfältets linjer skär genom den ytan som loopen bildar, och därav kommer induktionen.
TS understryker sin frånvaro från huset påg arbete/resor. Det gör varken till eller från. Vad ska hon göra om åskan annalkar? Gräva upp slingan och ta in i huset? Bre sina vingar över slingan?
Ett nedslag genom grannens flaggstång skulle lämna mycket tydliga spår av förkolning.
Nej, hon kan tyvärr inte göra någonting.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är lite feltänkt. Anta att blixtens strömbana är rakt vertikal så är magnetfältet runtom med blixten i mitten. Slingan är i stort sett i samma plan som magnetfältet så det blir ingen induktion. I ditt exempel från solarvärlden är delar av den exponerade slingan vertikal, dvs parallel med blixten. Magnetfältets linjer skär genom den ytan som loopen bildar, och därav kommer induktionen.
TS understryker sin frånvaro från huset påg arbete/resor. Det gör varken till eller från. Vad ska hon göra om åskan annalkar? Gräva upp slingan och ta in i huset? Bre sina vingar över slingan?
Ett nedslag genom grannens flaggstång skulle lämna mycket tydliga spår av förkolning.
Nej, hon kan tyvärr inte göra någonting.
Hej Thomas_Blekinge

En bra synpunkt.

Jag växte upp med trådradio och elnät som bildade loopar och där åskan bland annat brände sönder telefonledningar.
T.o.m. inne i huset där vi bodde.

När internet via televerkets ledningar användes återkom bekymret.

Har varit med om att kabel-TV-nät rensats på både ledningar, förstärkare och TV-apparater. När åskan huserade i närheten. Dessa ledningar låg huvudsakligen i markplanet.

Blixten tar kortaste vägen men kan skapa grenar så den går inte alltid precis 90 grader mot markplanet.

Alla gräsmattor är inte i våg med vattenytan och det finns ibland kullar mm.

Så erfarenhetsmässigt stämmer nog inte antagandet att blixtens strömbana alltid är 90 grader mot de ledningssystem som vi drar. Det behövs bara någon del av procent av blixtenergin för att skapa besvärliga strömmar i loopar.

Här kan du bland annat läsa om gräsklippare och begränsningskabel; “Robotic lawnmowers and thunderstorms: what can happen? Thunderstorms can cause problems for your robotic lawnmower in several ways. In a particularly bad thunderstorm it is possible that it may knock out the charging station or the circuit board inside the charging station. As the vast majority of robotic lawnmowers today utilise a boundary wire and guide wire installation, it is comparable to having a large conducting antenna in the lawn. The lightning tends to be caught in the live cable and causes damage to the charging equipment when the voltage becomes too high.”
https://www.gplshop.co.uk/en/gpl-help-center/robotic-lawnmowers-and-thunderstorms-what-can-happen
 
Redigerat:
Martin: du har rätt med att geometrin är inte alltid som i läroboken. Blixtar och efterföljande strömmar går konstiga vägar.
Men mina forskningsresultat i bakhuvud tror jag att följande har hänt:
1. En blixt slår ned direkt i jorden nära TS.
2 en hemisferisk potentialvåg utbreder sig från nedslagspunkten. Den kan vara några hundra kV mot vnalig jordpotential.
3. vågen möter kabeln som har en ledare på nära jordpotential. Det blir ett elektriskt genomslag genom kabelns isolering.
4. Potentialen skapar en elektrisk ström genom ledaren mot bortre jord. Den kan vara rätt stor och kan orsaka ett explosionslika förlopp som kan fläka upp kabeln nära inslagsstället.

Liknande har jag sett i labb.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Finns ju åskskydd till robotklippare.
Kan sånt fungera?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Martin: du har rätt med att geometrin är inte alltid som i läroboken. Blixtar och efterföljande strömmar går konstiga vägar.
Men mina forskningsresultat i bakhuvud tror jag att följande har hänt:
1. En blixt slår ned direkt i jorden nära TS.
2 en hemisferisk potentialvåg utbreder sig från nedslagspunkten. Den kan vara några hundra kV mot vnalig jordpotential.
3. vågen möter kabeln som har en ledare på nära jordpotential. Det blir ett elektriskt genomslag genom kabelns isolering.
4. Potentialen skapar en elektrisk ström genom ledaren mot bortre jord. Den kan vara rätt stor och kan orsaka ett explosionslika förlopp som kan fläka upp kabeln nära inslagsstället.

Liknande har jag sett i labb.
Tror du på det i TS fall? Finns givetvis en mängd mer eller mindre esoteriska teorier man kan roa sig med men ändå.

Kanske faller in under (lite fritt ur minnet från mina olika nedslag i DE jobbmässigt):
"Was man sich nicht erklären kann, möglicherweise Überspannung"
 
J jdaniels skrev:
Finns ju åskskydd till robotklippare.
Kan sånt fungera?
Nej det mesta är rent crap.

Det som hjälper är att ha koll på vädret och åskvarningar och dra ur sladden till laddaren.
 
GK100 GK100 skrev:
Tror du på det i TS fall? Finns givetvis en mängd mer eller mindre esoteriska teorier man kan roa sig med men ändå.

Kanske faller in under (lite fritt ur minnet från mina olika nedslag i DE jobbmässigt):
"Was man sich nicht erklären kann, möglicherweise Überspannung"
Hej

Vi har sedan ett tag även robotgräsklippare som inte har begränsningstråd, utan styrs med GPS.
Båda typerna har elanslutna laddstationer

Är det lika vanligt att de som styrs med GPS går sönder när det åskar?

Någon som vet?
 
GK100 GK100 skrev:
Det som haltar är att du säger dig få förstörda slingkablar med rejäla skador och kopplar det till åska och inte fått stationen skadad vid något tillfälle. Det är att halta omkring med diverse kopplingar till flaggstänger, solceller osv dvs i stort mycket dålig koppling mellan olika tänkbara orsak - verkan samband.

Skulle det ha grund i vad Martin visar dvs induktion pga blixtström mot din slinga är det mycket liten chans att stationen klarar sig och särskilt inte gång på gång. Samma om blixtströmmen skulle ta vägen i mark någorlunda nära slingan i de fallen sprids den ganska snabbt och om den varit så stark att du får dina skador skulle du med stor sannolikhet märkt det i andra delar av din installation.

Som sagt bör du i så fall inrikta dig på bättre kabeltyp om den har tagit upp vatten över lång tid och ledaren oxiderat finns en liten möjlighet att du skulle kunna få en skada även vid lite mer måttlig påverkan via åska men det är inte speciellt troligt. Har du som sagt inte fått andra fel elektriskt sett och inte ens stationen och upprepade gånger är det ett udda fall oavsett.

Du får visa lite bilder på det i stället då kan man kanske säga något mer konkret.
ok,
Flaggstång är ju kända för att bli högsta punkten och "dra till sig blixtarna" så därav min fråga om var blixtrarna då tar vägen.
Solceller är nytt men kanske finns ngn funktion som gör att man vill skydda anläggningen och istället leder ner sådan överskott i backen istället. Jag vet inte utan jag undrar. Därav min fråga.
Jag har fått andra elektirska saker på min fastighet i samband med detta men det hade inte med gräsklipparen att göra. Vi har ganska starka blixtrar här och tex så sprängdes en grannes elskåp, en granne fick blixtrar ut genom eluttagen. Flera grannar har fått sina gräsklippare helt förstörda, basenhter, kretskort etc. Min autosäkring har löst ut vid dessa tillfällen och få saker har blivit skadade, tack och lov.
Vet inte vad jag ska visa bilder på? en blåblinkande basstation? eller de kablar jag kastat sedan jag lagade förra gången.
Du menar att den kabel man lägger i backen börjar läcka och oxiderar med tiden, även om den är gjord för att vara under mark?
 
K Karriärmamman skrev:
Du menar att den kabel man lägger i backen börjar läcka och oxiderar med tiden, även om den är gjord för att vara under mark?
Japp, särskilt tidig Husqvarna efter vad jag förstått med alla inlägg om just den sorten.

Jag har Bosch utmärkta förtennade kabel med tjock isolering och den har fungerat i 13 år utan minsta problem och ser nästan ny ut om man drar upp den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
ok,
Flaggstång är ju kända för att bli högsta punkten och "dra till sig blixtarna" så därav min fråga om var blixtrarna då tar vägen.
Solceller är nytt men kanske finns ngn funktion som gör att man vill skydda anläggningen och istället leder ner sådan överskott i backen istället. Jag vet inte utan jag undrar. Därav min fråga.
Jag har fått andra elektirska saker på min fastighet i samband med detta men det hade inte med gräsklipparen att göra. Vi har ganska starka blixtrar här och tex så sprängdes en grannes elskåp, en granne fick blixtrar ut genom eluttagen. Flera grannar har fått sina gräsklippare helt förstörda, basenhter, kretskort etc. Min autosäkring har löst ut vid dessa tillfällen och få saker har blivit skadade, tack och lov.
Vet inte vad jag ska visa bilder på? en blåblinkande basstation? eller de kablar jag kastat sedan jag lagade förra gången.
Du menar att den kabel man lägger i backen börjar läcka och oxiderar med tiden, även om den är gjord för att vara under mark?
Du verkar bo i ett utsatt läge tydligen. Vad är det för andra saker som skadats är det samma tillfälle hör det ju på något sätt troligtvis ihop?

Det som kunde varit lite intressant att se är kablarna, det finns som Dilato skriver tidigare skillnader på dem som kan betyda mycket för långsiktig hållbarhet och även om de kommer utgöra svagpunkter där tex åsköverpänningar kan ställa till det onödigt lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.