I InsidersUnited skrev:
Elektronik i alla former har blivit billigare de senaste 30 åren. Det är för att produktionen automatiserats och fabrikerna flyttat längre och längre Österut. Det är därför vi inte haft någon större inflation senaste 10 åren. Men du har också rätt i att de inte har något att göra, jag har hört att några större solcellsinstallatörer tappat halva omsättningen jämfört med förra året. Men deras insatskostnader har nog bara gått ner marginellt med tanke på kronans försvagning och löner har nog snarare gått upp.
Det verkar som kineserna trycker iväg paneler för några enstaka hundringar styck, det produceras helt enkelt för mycket. Panelkostnaden är åtminstone halverad jämfört med för ett år sedan. Samma kommer nog hända med batterier nu. Men jag misstänker att avdraget på 50% kommer sjunka kanske redan nästa år så inte säkert att det blir så mycket billigare för kunden. Sen är det ju oslagbart att installera batteri i samband med solcellerna, annars är det nog omöjligt att få ekonomi i det alls.

Stödtjänster verkar bara vara att glömma, checkwattkunder har rapporterat ersättning kring 100 kr för juli månad med typ 10kwh batteri…
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S
J Jeppan skrev:
Det verkar som kineserna trycker iväg paneler för några enstaka hundringar styck, det produceras helt enkelt för mycket. Panelkostnaden är åtminstone halverad jämfört med för ett år sedan. Samma kommer nog hända med batterier nu. Men jag misstänker att avdraget på 50% kommer sjunka kanske redan nästa år så inte säkert att det blir så mycket billigare för kunden. Sen är det ju oslagbart att installera batteri i samband med solcellerna, annars är det nog omöjligt att få ekonomi i det alls.

Stödtjänster verkar bara vara att glömma, checkwattkunder har rapporterat ersättning kring 100 kr för juli månad med typ 10kwh batteri…
100kr för juli?? Är det så illa.
Jag fick 149 kr av Tibber för att stödja elnätet med elbilen och då var bilen bara hemma i 1,5 vecka.
 
S sinuslinus skrev:
100kr för juli?? Är det så illa.
Jag fick 149 kr av Tibber för att stödja elnätet med elbilen och då var bilen bara hemma i 1,5 vecka.
Ja det ska vara riktigt illa, checkwatt har helt sumpat sitt upplägg med utspädning verkar det som
 
S sinuslinus skrev:
Tibber för att stödja elnätet med elbilen
Vad har du för elbil som stödjer dubbelriktning ?
 
J Jeppan skrev:
Ja det ska vara riktigt illa, checkwatt har helt sumpat sitt upplägg med utspädning verkar det som
Större kommersiella aktörer lär vara en bidragande faktor också.
 
S
I InsidersUnited skrev:
Vad har du för elbil som stödjer dubbelriktning ?
Ingen. Men med Tibber snartladdning så kan den pausa aktiv laddning eller starta laddning vid behov.
Fick betalt alldeles nyss. Se bild.

Skärmdump av smartladdningsplan med detaljer om laddningstider, förbrukning, pris per kWh och total kostnad inklusive Grid Rewards för den 6 augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått 32 kr senaste två dagarna och då har den laddat ca 12-14 kWh vid tre-fyra olika tillfällen. Täcker nätavgifterna (1,3 kr/kWh)plus ca 20-30 öre per kWh.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Priserna på solceller har gått ner kraftigt senaste tiden. Företagen har fått sänka sina marginaler betydligt, och resultatet är att många företag har gått omkull. Med räntesänkningar inför dörren är min spaning att vi ligger på botten prismässigt just nu, jag har sett att flera företag börjat höja priserna. Att skatteverket nu tillåter dig att installera ett batteri med grönt avdrag även om det används till elprisarbitrage/stödtjänster och egen användning ökar efterfrågan igen och med det kommer priserna höjas. Till er som står i valet och kvalet att installera solceller skulle jag säga att gör det så snart som möjligt för priserna kommer gå upp.
 
P På grön kvist skrev:
Priserna på solceller har gått ner kraftigt senaste tiden. Företagen har fått sänka sina marginaler betydligt, och resultatet är att många företag har gått omkull. Med räntesänkningar inför dörren är min spaning att vi ligger på botten prismässigt just nu, jag har sett att flera företag börjat höja priserna. Att skatteverket nu tillåter dig att installera ett batteri med grönt avdrag även om det används till elprisarbitrage/stödtjänster och egen användning ökar efterfrågan igen och med det kommer priserna höjas. Till er som står i valet och kvalet att installera solceller skulle jag säga att gör det så snart som möjligt för priserna kommer gå upp.
Menar du att priserna på enbart batterilagring kommer öka också ?
 
Solcellen.nu gick i konkurs precis. Brael likaså.
Stora företag skär ned med stora varsel. Att fortsätta bedriva företag med liknande marginaler är ohållbart utan tillskott av kapital.
Riskkapitalisterna har krav på lönsamhet = ökade marginaler/priser. Allt pekar på höjda priser. Stålbadet och vågen av konkurser i branschen har pågått hela året. Snart landar vi i ett nytt normalläge med mer långsiktiga prisnivåer= högre priser. Skulle tro att företagen kommer behöva höja priserna med 10-15 %
 
M mortimer skrev:
Menar du att priserna på enbart batterilagring kommer öka också ?
Ja absolut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.