För att göra en lång historia kort så kom inte servicetekniker via Electrolux ut till vår krånglande frys (från ca 2004) pga ”saknas reservdelar för att reparera”. Dom sket bara i att komma på bokad tid, hörde inte av sig att dom inte tänkte komma. Fick beskedet när jag ringde kl 14 efter att ha väntat hela dagen.
Kylen i samma årgång lagade dom förra sommaren (kondensorn byttes).

Frysen har funkat felfritt, kyler och håller tempen -18. Men för nån månad sen började den larma då och då för hög temp. Displayen fick fnatt också. Avhjälptes genom att öppna och stänga dörren… Men det blev mer o mer frekvent. Inte skönt att vakna till larmet kl 4 på morgonen… men den har kylt som den ska hela tiden. Till slut slocknade displayen helt samma dag vi skulle vara borta från huset ett par veckor. Verkade död förutom nåt svagt pip då och då.

Så den har stått strömlös under den perioden. Kopplade in den nu och den gick igång igen efter ett par försök. Tempen på väg ner och inga larm än. Får se hur den funkar efter ett par timmar.

Nån som har en gissning eller vet vad som felar? Nåt med det elektroniska är det ju men det är inte min starka sida…
 
Återkom med typnummer/produktnummer (PNC) på frysen så är chansen större för ett bra svar.

Elektronikmoduler kan börja spöka pga defekt komponenter, typiskt defekta kondensatorer. Går att fixa, kräver lite lödvana.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
E etompau skrev:
Återkom med typnummer/produktnummer (PNC) på frysen så är chansen större för ett bra svar.

Elektronikmoduler kan börja spöka pga defekt komponenter, typiskt defekta kondensatorer. Går att fixa, kräver lite lödvana.
Tack för tips och idéer
Misstänker nåt sånt också. Löda kan jag, om det handlar om kondensatorer i normal storlek… gjort det i andra gamla apparater.
PNC är 92204516600
Kretskortet verkar vara 2082948197 och finns ej att köpa nytt.

Hur kommer man åt kretskortet? Inifrån eller ovanifrån på nåt sätt? Lyckas inte få loss ”innertaket” inifrån…
 
A Aderpale skrev:
Tack för tips och idéer
Misstänker nåt sånt också. Löda kan jag, om det handlar om kondensatorer i normal storlek… gjort det i andra gamla apparater.
PNC är 92204516600
Kretskortet verkar vara 2082948197 och finns ej att köpa nytt.

Hur kommer man åt kretskortet? Inifrån eller ovanifrån på nåt sätt? Lyckas inte få loss ”innertaket” inifrån…
din är så gammal att du troligtvis har en stor 1uF kondensator på kretskortet som du lätt byter och löder om
-ta bort dörren och övre gångjärnet
lossa hela panelens framkant så kommer kretskortet med
lossa hakarna som håller kretskortet i panelen
lossa kretskortet från hållaren
börja löd
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
returen returen skrev:
din är så gammal att du troligtvis har en stor 1uF kondensator på kretskortet som du lätt byter och löder om
-ta bort dörren och övre gångjärnet
lossa hela panelens framkant så kommer kretskortet med
lossa hakarna som håller kretskortet i panelen
lossa kretskortet från hållaren
börja löd
Tusen tack för svar. Frys och kyl sitter ihop, har en enda lång panel upptill. Räcker det bara med att ta av frysdörren för att komma åt? Integrerat kyl- och frysskåp med metalliska dörrar och en lång panel upptill i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aderpale skrev:
Tusen tack för svar. Frys och kyl sitter ihop, har en enda lång panel upptill. Räcker det bara med att ta av frysdörren för att komma åt?[bild]
aha du har en sånn......
du måste ta bort skarvstycket ovanför dörrhandtagen oxå
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Elektronikkretskort med olika komponenter inklusive kondensatorer, resistorer och anslutningskablar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön kretskort till kyl och frys med flera lödpunkter och anslutningar. Texter på kretskortet lyder "GE Power Controls".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut iaf. Ser väldigt fräscht ut, tillverkat 2004 tyckte jag mig se. Men behöver inte ha suttit i så länge såklart (vitvarorna fanns i huset när vi flyttade in). Tänkte prova byta kondingarna innan vi köper ny kyl o frys. Nån som vet var man kan köpa kondingar över disk i Stockholm/sörmland?
 
Redigerat:
Hos elektrokit i malmö kan man.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Hos elektrokit i malmö kan man.
Sorry skulle varit tydlig med att det är Stockholm/sörmland som funkar
 
Lugnt. Går säkert att beställa också. Har för mig att frakten är human och att det går relativt fort.
Om du nu inte hittar något bättre alternativ.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Lugnt. Går säkert att beställa också. Har för mig att frakten är human och att det går relativt fort.
Om du nu inte hittar något bättre alternativ.
byt de två grå
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
returen returen skrev:
byt de två grå
Menar du de blå? Dessa? Närbild på två blå kondensatorer på ett kretskort, märkta med 400V och 105°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Kondensatorn som jag ringat in i rött är märkbart svullen, så jag råder dig att byta samtliga elektrolyter på kortet, en liten kostnad i sammanhanget:

Svullen kondensator inringad i rött på ett kretskort, tillsammans med andra elektroniska komponenter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pyka och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kondensatorn som jag ringat in i rött är märkbart svullen, så jag råder dig att byta samtliga elektrolyter på kortet, en liten kostnad i sammanhanget:

[bild]
Ja tänkte helst byta alla, om inte annat för att slippa rodda igen med att plocka ur kretskortet…
 
  • Gilla
Pyka
  • Laddar…
A Aderpale skrev:
Ja tänkte helst byta alla, om inte annat för att slippa rodda igen med att plocka ur kretskortet…
byt vad du vill men det räcker att byta de som ger symptomen, men då måste man förstå vad som händer
i detta fallet att det inte blir konstant spänning till alla delar av elektroniken dvs de kondensatorerna som stabiliserar spänningen på ingången
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.