E etompau skrev:
Ligger er fastighet på en utsatt plats för åska, högt och fritt?
En flaggstång är ofta eller alltid gjord i plast och lär inte påverka din gräsklippare.
En flaggstång är väl gjord av trä eller glasfiber (eller plast armerad med glasfiber)? Blixten bryr sig dock inte - den slår ner i träd och på kullar och spänningen är så hög att den leds ner i marken ändå, speciellt då det regnat och vatten leder ström.

Till TS: har du kollat blixtradar eller sett var blixtarna slår ner? Har någon annan elektronik i huset problem? Mitt överspänningsskydd slog ifrån när blixten slog ner 300 meter bort (flera längor)...
 
E etompau skrev:
OK, det är svårt på distans att avgöra detta.
Ta gärna en bild på den sprängda kabeln. Detta skulle betyda att blixten har slagit ner i direkt närhet av kabeln. Då brukar det bara bli sot och smulor kvar av kabeln.
Ja de förra kablarna är nu kastade. Men de var hel uppfläkta. plasten runt om var helt öppen och varje metall-tråd att lösgjorts från varandra. Uppfläkta och sönderslitna. som om man hamrat på dem med en slägga. Märk noga att detta var ca 10 cm under jord så det kan inte ha skett!

Jo kabeln hamnar 5-10 cm under jord på ca 8 år.
 
Jag har forskat en del på blixtnedslag och påverkan på kabel i jord. Det kan finnas mycket lokala blixtkoncentrationer som SMHI inte kan förutse. Blixtförekomsten i Sverige tycks ha ökat under åren. Så om dina kablar har drabbats ett par gångar under 1.5 år så är det ingen statistik som du kan skylla på flaggstången. Blixten slår ned i marken och strömmen breder ut sig i ett mönster som inte är förutsägbart. Ligger en kabel i vägen så ryker den.
Vad kan man göra? Inte mycket tyvärr.
Använd kabel med tjockare isolering eller lägga kabel i rör hjälper lite men inte mycket. Jord med hög elektrisk ledningsförmåga hjälper en del men knappt genomförbart för privat användning. Finkornig sand är bättre än matjord.
 
MultiMan
Bor man utsatt är nog de enda lösningarna att skaffa omfattande och kraftiga åskskydd, kanske t o m åskledare för att leda bort när det blir nedslag (eller uppslag 😉 åskan kan också utgå från marken/byggnader). Närmaste sjukhus har t ex omfattande åskledare monterade på alla byggnader, även de lägre entrédelarna.

Eller acceptera att man inte tycker det är värt pengarna och återgå till vanlig gräsklippare som man rullar in i garaget efter klippning. Man kan ju också leja någon att klippa åt en. Hittar man rätt firma eller t ex kreativ ungdom får man rätt många klippningar för vad en robot kostar (särskilt om den går sönder regelbundet). På den lilla orten jag bor finns ett kommunalt företag (typ Samhall) som gör sådana jobb till bra priser, även snöskottning på vintern, till priser som även passar pensionärer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
En flaggstång är väl gjord av trä eller glasfiber (eller plast armerad med glasfiber)? Blixten bryr sig dock inte - den slår ner i träd och på kullar och spänningen är så hög att den leds ner i marken ändå, speciellt då det regnat och vatten leder ström.

Till TS: har du kollat blixtradar eller sett var blixtarna slår ner? Har någon annan elektronik i huset problem? Mitt överspänningsskydd slog ifrån när blixten slog ner 300 meter bort (flera längor)...
tack det har jag glömt. Men var hittar jag historiska blixtnedslag. Jag var som sagt inte hemma när det hände och märkte det först efter ett par dagar. Behöver ha ca 7 dagar historik
 
MultiMan
7 dagar vet jag inte, men både SMHI och norska YR (som har bäst prognoser och appar för telefon enligt mig) har historisk data iaf några dagar bakåt. Där kollar jag alltid innan jag åker hemifrån.

Annars finns det rena blixtsidor som https://www.lightningmaps.org/

Här har jag valt 25 juli:


Karta över blixtnedslag i Skandinavien från 25 juli 2024 enligt Lightningmaps.org. Täta koncentrationer av blixtnedslag visas i bortre Norrland och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SMHI https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/q/norden/plats/Östersund/2685750:

Väderkarta över Norden med blixtnedslag markerade, centrering på Jyvaskyla den 25 juli kl 14.30. Platser som Östersund och Umeå är markerade på kartan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sjoelund skrev:
En flaggstång är väl gjord av trä eller glasfiber (eller plast armerad med glasfiber)? Blixten bryr sig dock inte - den slår ner i träd och på kullar och spänningen är så hög att den leds ner i marken ändå, speciellt då det regnat och vatten leder ström.
Ett levande fuktigt varmt träd har hög ledningsförmåga, så en blixt dras till trädet som en åskledare.

Textdokument om träets resistans i relation till fuktighetsnivåer och deras påverkan samt referens till James, 1988.
Resistansen i trä minskar med stigande temperatur, detta är tvärt emot än för metaller.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1079722/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ett levande fuktigt varmt träd har hög ledningsförmåga, så en blixt dras till trädet som en åskledare.

[bild]
[bild]

[länk]
Ja flaggstänger är ju kända för att dra till till sig blixtar och leda dem ner i jorden. Detta understyrker ju det. Sjoelund verkar inte veta det.
 
K Karriärmamman skrev:
Ja flaggstänger är ju kända för att dra till till sig blixtar
Har du belägg för det? Alla åskavledare både på privata hus som i elektriska ställverk och runt raketavskjutningsramper är gjorda av metall. Om en billig plaststång skulle hjälpa hade man valt detta.

Leta du efter en syndabock?
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Jag har också lite svårt att tro att en plastflaggstång skulle dra till sig blixten. Om den nu skulle få ett nedslag, som hittar vägen i en blöt yta, borde det vara tydliga spår i den efteråt.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
TS beskrivningar i tråden haltar betänkligt och därför svårt att säga något vettigt. Flaggstänger och åska mm blir mest att peka iväg mot något okänt som kan ha någon liten punkt gemensam med problemen man har. Skulke det uppstå så svåra skador ute i slingan lokalt skulle i de flesta tänkbara fall även stationen gett upp.

Majoriteten fel i de här fallen har sin väg via nätmatningen av stationen och kan skyddas genom korrekt utförda överspänningsskydd. Problem som skulle likna TS får man då parallellt angripa genom bättre slingkabel.
 
K Karriärmamman skrev:
Hej igen. I våras lagade jag alla trasiga begränsningskabel-delar och bytte hela guidekabeln. Runt 100 meter kabel under jord drogs upp och ny monterades.
I helgen åskade det rejält och nu hittar klipparen inga slingsignaler igen.

Detta är nytt fenomen, kan det ha att göra med grannens hyfsat nya höga flaggstång som leder ner blixten i marken?
Eller har det att göra med ungefär lika nya/gamla solceller på mitt tak?

Orkar inte byta mer kablar. Funderar på om man kan köpa nytt kretskort med gps i istället. För det är väl det enda som behöver bytas gissar jag.
Är åskskydd skydd även för kablaget under mark?
Hej

När blixten slår ner i marken då bildas ett kraftigt magnetfält runt strömbanan som går mellan molnet och marken.

Om det då finns en sluten ledningsloop i närheten så kan (starka) strömmar induceras in i denna loop och orsaka skada.

Se bland annat figur 1, i denna länk till en beskrivning gällande fenomenet och solcellsanläggningar; ”Lightning protection for solar installations”

https://electricalconnection.com.au/lightning-protection-for-solar-installations/
 
GK100 GK100 skrev:
TS beskrivningar i tråden haltar betänkligt och därför svårt att säga något vettigt. Flaggstänger och åska mm blir mest att peka iväg mot något okänt som kan ha någon liten punkt gemensam med problemen man har. Skulke det uppstå så svåra skador ute i slingan lokalt skulle i de flesta tänkbara fall även stationen gett upp.

Majoriteten fel i de här fallen har sin väg via nätmatningen av stationen och kan skyddas genom korrekt utförda överspänningsskydd. Problem som skulle likna TS får man då parallellt angripa genom bättre slingkabel.
Vad är det som haltar?

MIna begränsningskablar och guidekalbar fläks upp under mark, efter ca 7-8 års installation. Ingen yttre påverkan på annat sätt än att stationen inte känner av slingan. Hänt vid 2 tillfällen efter att det har åskat. Nej jag varken är på semester eller jobbar i mitt hem där gräsklipparen är installerad och jag kan därför inte bevaka ev åska 24 h per dygn.

Det som är nytt senaste ca 2 åren är solceller på mitt ena tak och en flaggstång. Båda med samma avstånd till slingorna, ca 15-20 meter.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

När blixten slår ner i marken då bildas ett kraftigt magnetfält runt strömbanan som går mellan molnet och marken.

Om det då finns en sluten ledningsloop i närheten så kan (starka) strömmar induceras in i denna loop och orsaka skada.

Se bland annat figur 1, i denna länk till en beskrivning gällande fenomenet och solcellsanläggningar; ”Lightning protection for solar installations”

[länk]
Frågade specifikt om detta vid beställning och de sa att det inte behövs, men att det finns spänningsskydd så att ström inte ska "komma ut/läcka" från solcellansläggningen. Den fungerar för övrigt som den ska.
 
K Karriärmamman skrev:
MIna begränsningskablar och guidekalbar fläks upp under mark, efter ca 7-8 års installation. Ingen yttre påverkan på annat sätt än att stationen inte känner av slingan. Hänt vid 2 tillfällen efter att det har åskat. Nej jag varken är på semester eller jobbar i mitt hem där gräsklipparen är installerad och jag kan därför inte bevaka ev åska 24 h per dygn.

Det som är nytt senaste ca 2 åren är solceller på mitt ena tak och en flaggstång. Båda med samma avstånd till slingorna, ca 15-20 meter.
Hej Karriärmamman

Om starka strömmar induceras i sluten ledningsloop så uppstår samtidigt starka strömkrafter som vill flytta på ledningarna där strömmen flyter.

Se; “Magnetic Force”
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/magnetic/magfor.html

Är blixten kraftig så kan inducerade strömmar uppstår i slutna slingor på flera hundra meters avstånd från blixtnedslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.