Tänkte odla vindruvor och platsen jag överväger är på södergaveln av växthuset, utanför alltså. Sen tänkte jag bygga en spalje för den att klättra på.

Har ingen erfarenhet av vindruvor så tar gärna emot tips om sort, läge, spaljens utformning osv.

Bor i zon 2 men väljer gärna en härdigare sort eftersom vintrarna ibland blir kalla just där jag bor.
 
Vi har 3 rankor. Den som får absolut mest vindruvor är planterad vid en stolpe tillhörande altanen. Sydväst läge.
Sen har den växt in under altantaket (plast) och vidare in i uterummet.
Uterummet blir som ett växthus på sommaren och det blir mer vindruvor än vi kan äta och göra juice av per säsong.
 
Jag har provsmakat 2-3 olika sorters staketdruvor (vindruvor som är härdiga i Sverige) och ingen har nått upp till en godtagbar nivå. Dom smakar helt enkelt inte bra och jag skulle inte rekommendera någon att odla staketdruvor.
Fördelen med staketdruvor är att dom växer kraftigt även i medioker jord och skuggar mycket efter några år.

Minikiwi låter som en mycket roligare klätterväxt.
 
Jag vill ha en vinranka, men om inte staketdruvor är goda, är det nån ide att testa nått annat?
Eller funkar enbart staketdruvor i sverige?
 
Jag har rankor i växthus, zon 4, och de smakar bra. Dock tar det flera år innan de smakar bra och väljer man fel sort för zonen så smakar de kass.
Jag skulle fara på en lokal mindre trädgårdshandel för hjälp att välja sort som passar där man bor.

Har bekanta med rankor i zon 2 som smakar suveränt, långt bättre än affären erbjuder, som odlar på altangavel.
 
  • Gilla
Pyka och 1 till
  • Laddar…
O Onkelberry skrev:
Jag har rankor i växthus, zon 4, och de smakar bra. Dock tar det flera år innan de smakar bra och väljer man fel sort för zonen så smakar de kass.
Jag skulle fara på en lokal mindre trädgårdshandel för hjälp att välja sort som passar där man bor.

Har bekanta med rankor i zon 2 som smakar suveränt, långt bättre än affären erbjuder, som odlar på altangavel.
Vet du vilken sort du har?
 
Min sambo hade koll på det tydligen, druvorna jag odlar är Vitis "Boskoop glory"
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
O Onkelberry skrev:
"Boskoop glory"
Intressant!
"Boskoop glory is a disease-resistant, cold-tolerant grape variety from the Netherlands. It is thought to be a hybrid between Vitis vinifera and Vitis labrusca."
https://en.wikipedia.org/wiki/Boskoop_Glory
Kanske inte 100% staketdruva (Vitis labrusca) alltså.

Jag har en Vitis labrusca "Veldze". Som jag minns det så smakar vindruvorna i princip bara sött, ingen vindruvssmak att tala om.

Ett intressant foruminlägg:
"Staketvindruvorna har lite mindre klasar + lite mindre bär fast med ganska stora kärnor. Staketvindruvorna har också lite annorlunda smak själv har jag ännu bara fått klasar på zilga (ca 90st iår) och de smakar lite blåbärsaktigt och sött. Staketvindruvorna är mycket härdiga och brukar inte behöva skyddas i zon 2-3.

Vill du ha en druva som är mera dessertdruva, kärnfri, söt, grön och smakar lite mera som druvorna i affären prova Himrod den är härdig till zon 2-3 det är nog den härdigaste kärnfria sorten, den är även mjöldaggsresistent."
https://forum.odla.nu/index.php?s=&showtopic=400&view=findpost&p=1435
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
O Onkelberry skrev:
Min sambo hade koll på det tydligen, druvorna jag odlar är Vitis "Boskoop glory"
Tack! Vilken slump, satt just och läste om nån Boskoop druva!
 
G
Funderar lite på hur eftertraktade vindruvor som odlas utomhus är av andra djur, tex fåglar?
 
När ska man plantera en druvplanta?
 
S
G Grannens Häck skrev:
Funderar lite på hur eftertraktade vindruvor som odlas utomhus är av andra djur, tex fåglar?
Inte alls vad det verkar. Vi har vindruvor mot en husvägg på landet och dessa verkar inte vara av intresse för något djur.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Funderar lite på hur eftertraktade vindruvor som odlas utomhus är av andra djur, tex fåglar?
Koltrastar gillar sno våra druvor.
 
Om du är efter druvorna så klipp vinet så de ser ut som hos odlarna, så lågt att det går att beskära och skörda. Jag släppte upp mina längs garageväggen så de fick fortsätta under takutsprånget. Vackert och jättegoda druvor, men omöjligt att sköta om
 
T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag vill ha en vinranka, men om inte staketdruvor är goda, är det nån ide att testa nått annat?
Eller funkar enbart staketdruvor i sverige?
Jag har flera baltiska sorter (staketdruva) och dom smakar precis som vanliga vindruvor.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.