Jag har alltid trott att granitkeramik är betydligt mer tåligt än natursten men så berättade en vän för mig som har badrum i marmor och ett med granitkeramik som ser ut som marmor att granitkeramiken inte alls är särskilt tålig. Vad är egentligen bäst?
 
Tålig mot vad? Lösningsmedel? Tappade glasflaskor? Fettavlagringar i dusch?

Bäst är ju sällan svart eller vitt..
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vore intressant att se din väns olika badrum och vad som hänt med de olika materialen.

Jag tänker att en marmor kanske nöts så ett snyggare sätt än granitkeramik, men jag tror inte att det egentligen är tåligare. Marmor påverkas ju av syror väldigt lätt.
 
Det är nog rätt ovanligt att man använder två badrum lika mycket också.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tålig mot vad? Lösningsmedel? Tappade glasflaskor? Fettavlagringar i dusch?

Bäst är ju sällan svart eller vitt..
Jag tänker inte på tappade glasflaskor utan snarare på att det håller sig snyggt år efter år. Vi vill ha ett badrum som man så att säga inte behöver vara rädd för att använda.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Vore intressant att se din väns olika badrum och vad som hänt med de olika materialen.

Jag tänker att en marmor kanske nöts så ett snyggare sätt än granitkeramik, men jag tror inte att det egentligen är tåligare. Marmor påverkas ju av syror väldigt lätt.
De är rätt nya båda två men vad jag förstår så var det något ”vanligt” rengöringsmedel för badrum som påverkar granitkeramiken negativt.
 
MrJay
Vi har 2cm tjock granitkeramik vid entréerna. Tål vad som helst
 
BirgitS
Misse Misse skrev:
De är rätt nya båda två men vad jag förstår så var det något ”vanligt” rengöringsmedel för badrum som påverkar granitkeramiken negativt.
Vanliga rengöringsmedel för badrum, t.ex. för duschväggar, innehåller ofta en syra för att ta bort kalk. Marmor är känsligt för syror men inte keramik. Kan de ha blandat ihop badrummen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vanliga rengöringsmedel för badrum, t.ex. för duschväggar, innehåller ofta en syra för att ta bort kalk. Marmor är känsligt för syror men inte keramik. Kan de ha blandat ihop badrummen?
Jag tror inte det men skall fråga nästa gång vi har kontakt med varandra! Har även fått två provplattor på vit granitkeramik (verkar inte vara helt lätt att hitta för övrigt), en matt och en blank, som jag skall testa att "misshandla". Däremot så insåg jag att granitkeramik kan vara nästan orimligt dyrt. Vad sägs om plattor i hexagon-form för över 10 kSEK/m2?!
 
BirgitS
Misse Misse skrev:
Jag tror inte det men skall fråga nästa gång vi har kontakt med varandra!
Det bara låter så konstigt att de skulle ha helt andra erfarenheter än "alla" andra.
 
Nu har vi tittat vidare och på ett ställe där vi var idag så hade de Dekton och Silestone. Hur är detta om man jämför med granitkeramik? Jag tittade på en mycket snygg Dekton (och hittade en rätt "naturtrogen" granitkeramik också men Dekton var nog snäppet snyggare)
 
Dom marknadsför sig ju som att dom ska tåla allt (utom hög värme, tex heta kastruller). Av vad jag hört från bekanta så är de tåliga i kök, men jag har det inte själv.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Dom marknadsför sig ju som att dom ska tåla allt (utom hög värme, tex heta kastruller). Av vad jag hört från bekanta så är de tåliga i kök, men jag har det inte själv.
Jag kommer ihåg det där med hög värme från när vi renoverade köket i vårt förra hus men jag har inte hört talas om detta som material för ett helt badrum. Väldigt snyggt var det i alla fall. Frågan är vad som är bättre/sämre än granitkeramik?
Bild av en beige yta med en naturlig stenliknande struktur som kan vara ett alternativ till granitkeramik för användning i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är nog en rätt ny användning av de produkterna eller ovanligt för det har inte heller jag hört talas om.

Men Dektron är en keramikprodukt (porslin) precis som granitkeramik, men jag känner inte till ev. skillnader.

Silestone är ju en helt annan typ av produkt som innehåller mycket plast (akryl) så vitt jag minns.

Silestone verkar känsligt för blekmedel, om någon vill bleka håret, här: https://www.cosentino.com/sv-se/silestone/maintenance/#1653573068110-9f3771b5-8e8b
Motsv. info för Dektron: https://www.cosentino.com/sv-se/dekton/maintenance/#1653409641158-b9bd857a-3c65
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Sen är väl silestone och dekton betydligt dyrare än en granitkeramik, eller kan iaf vara.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.