J
  • Närbild av kanten på en vit altandörr med metalllister, där ett handtag diskret syns i bakgrunden.
  • Öppen altandörr av glas med trä- och plåtkarm, monterat med ett metallhandtag på insidan, och visad med trallgolv i bakgrunden.
Redigerat:
Lossa handtaget på insidan.
Ta sedan en 8mm borr och stoppa in genom roddaren i spanjoletten och knacka på borren med en hammare så får du ett "körnslag" i mitten av hålet som du använder när du borrar igenom för handtaget.
Jag plockar ur spanjoletten när jag borrar eller åtminstone lossar det mesta så den endast sitter fast i ena kanten så jag kan lyfta ur låshuset ur dess urtag när jag borrar.
Jag börjar med att borra med en mindre borr 4-5mm från insidan i "körnslaget" och är då noggrann att allt är i vinkel och inte trycka hårt när jag borrar för då kan det spricka ur på utsidan.
Sedan borrar jag upp hålet från utsidan till önskad dimension.

Fästskruvarna kan vara genomgående eller enväsgskruv, jag föredrar genomgående då det underlättar om något måste bytas.
De genomgående skruvar har samma fästpunkt som de två nedre skruvarna i behöret du har idag, om det finns en plastbit sittandes i spanjolletten (Fix 806 Handtagsfäste) så kan du ta bort det och sedan borra hål för genomgående skruvar.
Jag brukar styra efter fyrkantspinnen genom spanjoletten och trä på handtaget på utsidan, rikta det rätt och märka ut skruvhålen för att sedan borra hålen från utsidan in till spanjolettens urtag och som alltid när jag borrar så håller jag undan spanjoletten och borrar sedan upp fästhålen från insidan om det behövs.
Sedan kan du montera handtaget.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
J
Tack för utförligt svar! Kan man skruva fast uttaget på utsidan sen i plåten eller måste man använda något annat?
 
J Json_ skrev:
Tack för utförligt svar! Kan man skruva fast uttaget på utsidan sen i plåten eller måste man använda något annat?
Bara det sitter kvar och inte går att skruva bort men som jag skrev föredrar jag genomgående fastsättning.
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
Aldrig förstått behovet av handtag på utsidan av en altandörr.

Jag har 3 helglasade 90 dörrar och en helglasad dubbeldörr med aluminium utsida hemma och två liknande på landet. Samtliga från Elitfönster.

Skulle aldrig förstöra utsidan med ett handtag.

Fungerar ju perfekt att öppna med handen ändå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker det är nödvändigt med handtag på utsidan så har också fixat det i efterhand med mycket pyssel. Man vill ju kunna stänga dörrarna ordentligt så man slipper flugor, myggor, getingar, pollen etc och dessutom förstörda ventilationsflöden i huset. Däremot kan man väl diskutera om det är nödvändigt med låsning även från altandörrarnas utsida.
 
Sidospår, men har du kollat hur mycket dörren kan röra sig när man trycker in en fet mejsel bredvid spanjolettens haspar, har du något annat som låser?

Jag hade inbrott där boven bröt med tre mejsla, en på varje hasp och spanjolettens haspar flyttade sig så mycket att dom hoppade ur slutblecken i karmen och dörren kunde öppnas.
 
J
B Boende45 skrev:
Aldrig förstått behovet av handtag på utsidan av en altandörr.

Jag har 3 helglasade 90 dörrar och en helglasad dubbeldörr med aluminium utsida hemma och två liknande på landet. Samtliga från Elitfönster.

Skulle aldrig förstöra utsidan med ett handtag.

Fungerar ju perfekt att öppna med handen ändå.
Vill kunna stänga efter mig när jag gått ut. Som det är nu åker dörren upp igen så fort man trycker till den, så får alltid en glipa på typ en decimeter vilket är störigt när det är massa djur och pollen ute.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Trist med inbrott. Jag eftermonterade kraftiga stålprofiler från låssmeden som inte går att bryta isär och som täcker glappet mellan karmen och spanjoletten. Dörrarna blev dock lite tyngre av det. [länk]
Det var tyska PVC-plastdörrar som tidigare ägare handlat billigt nånstans.

Jag satte in två Assa 2830 fönsterlås uppe och nere på insidan dörren så den är "omöjlig" att öppna.

Fönsterlås av modell Assa 2830 i silverfärg, med en nyckel isatt i låscylindern och ett rakt, platt låsreglage utsträckt åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade spanjoletten haft reglar som gått uppåt och nedåt hade det aldrig kunnat hända.
 
J Json_ skrev:
Vill kunna stänga efter mig när jag gått ut. Som det är nu åker dörren upp igen så fort man trycker till den, så får alltid en glipa på typ en decimeter vilket år störigt när det är massa djur och pollen ute.
Magnet som håller dörren stängd..
En lina med en vikt..
 
J
D Dilato skrev:
Magnet som håller dörren stängd..
En lina med en vikt..
Har du tips på någon med rätt styrka samt stilren lösning så skicka gärna, alla förslag uppskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.