Hej,

Tänkte sätta upp upp 2 st akustikpanel i ek i hallen i lägenheten. Väggen är av betong, så när jag köpte panelerna så fick jag förklarat att det lättaste var att limma upp dessa på väggen. Någon som har tips/erfarenhet av detta? Behöver man och skruva upp dessa? Panelerna väger en del, men blir en del jobb om man ska förborra och plugga i betongen.

tack på förhand
 
  • Modern sovrumsvägg med vertikala träpaneler, hängande glödlampa och elegant bäddning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ha limmat. Ta ett bra konstruktionslim
 
Hej, sitter i ungefär samma sitts. Hur gjorde du? och blev det bra?
 
Hej,

jag limmade upp dom. Köpte superfix-lim i en bygghandel, du kan säkert fråga vilken som är starkast så hjälper dom dig. Sen så använda jag fogpistol för att trycka ut över baksidan av panelen, satte den mot väggen och la tryck på den i ca. 20 min. Panelen sitter där än i dag :)
 
  • Träpanel limmad på vägg med horisontella linjer och spotlights ovanför i ett modernt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bip...bip och 3 till
  • Laddar…
S Soolid1992 skrev:
Hej,

Tänkte sätta upp upp 2 st akustikpanel i ek i hallen i lägenheten. Väggen är av betong, så när jag köpte panelerna så fick jag förklarat att det lättaste var att limma upp dessa på väggen. Någon som har tips/erfarenhet av detta? Behöver man och skruva upp dessa? Panelerna väger en del, men blir en del jobb om man ska förborra och plugga i betongen.

tack på förhand
Hej
Vart har du köpt dessa paneler, på jakt efter liknande


S Soolid1992 skrev:
Hej,

Tänkte sätta upp upp 2 st akustikpanel i ek i hallen i lägenheten. Väggen är av betong, så när jag köpte panelerna så fick jag förklarat att det lättaste var att limma upp dessa på väggen. Någon som har tips/erfarenhet av detta? Behöver man och skruva upp dessa? Panelerna väger en del, men blir en del jobb om man ska förborra och plugga i betongen.

tack på förhand
 
S Soolid1992 skrev:
Hej,

jag limmade upp dom. Köpte superfix-lim i en bygghandel, du kan säkert fråga vilken som är starkast så hjälper dom dig. Sen så använda jag fogpistol för att trycka ut över baksidan av panelen, satte den mot väggen och la tryck på den i ca. 20 min. Panelen sitter där än i dag :)
Hej,
Ska också montera akustikpanel mot betongvägg med lim men är rädd att det inte håller. Jag undrar om hur du gjorde för att hålla trycket mot väggen?
 
B bip...bip skrev:
Hej,
Ska också montera akustikpanel mot betongvägg med lim men är rädd att det inte håller. Jag undrar om hur du gjorde för att hålla trycket mot väggen?
Vi var två stycken, vilket underlättade. Men vi limmade på baksidan av panelerna, sen när vi lyft upp det mot väggen har man en liten stund på sig att justera placeringen. Sen la vi bara tryck mot väggen med att luta oss mot den. Limmet sätter sig väldigt fort, och efter 10 min sitter det som berget
 
  • Gilla
bip...bip
  • Laddar…
Tack så mkt! Har kommit igång nu med första panelen, få se hur det gå ☺️
Tänker vänta ett par timmar innan jag lägger nästa (totalt 6 paneler), för att låta limmet torka medans det pressas. Jag är själv så jag har fått hitta på en egen lösning (se bilden) 🤣
 
  • Panel lutad mot en grön vägg med en stege som stöd, en kartong och ett vattenpass står bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.