Kan det varit så enkelt att jag skulle vrida på värmen vid pannan?
Den stod på lägsta och vred jag på den nu så verkar det hända något iaf. En röd pannan med vridbar temperaturreglage och lysande indikatorlampor markerade med "kw6" och "kw3" bredvid en av/på-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H
Innan ni börjar renovera något annat i huset.
Köp en värmepump omedelbart. Ni kommer annars att bli ruinerad i vinter.
Köp bergvärme eller luft vattenvärmepump.
 
H H-Thomasson skrev:
Innan ni börjar renovera något annat i huset.
Köp en värmepump omedelbart. Ni kommer annars att bli ruinerad i vinter.
Köp bergvärme eller luft vattenvärmepump.
Absolut. Rörmokare är kontaktad, då det är förbud för att borra så satsa vi på luft/vatten.
Ska bli gjort innan vintern 😀
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…

Bästa svaret

P Pappa1986 skrev:
Kan det varit så enkelt att jag skulle vrida på värmen vid pannan?
Den stod på lägsta och vred jag på den nu så verkar det hända något iaf.[bild]
Ja så kan det vara.
Det du har där i pannrummet är igentligen enkla lättförståeliga prylar även om det kanske inte känns så just nu.
Den röda elpannan är "faktiskt bara en kastrull med vatten". Den värms med en enkel värmeslinga instoppad i kastrullen.
Typ kastrull med inbyggd spis.
Och så har man en termostat som håller temperaturen på lagom nivå så det inte "kokar över". Typ.
Innan elpannan fanns så var det kastrullen till vänster som kokade vatten. Det vill säga oljepannan. Precis samma sak som elpannan men eldad med olja istället.
Varmvattnet från dessa två kastruller skickas till beredare och element för att värma huset. Sen går vattnet tillbaks till kastrullerna för att värmas upp igen .
Thats it. Simpelt.
Jo lite rörigt kan det bli med alla rör , kranar och ventiler för att koppla ihop allt och få de två pannorna att hålla sams i pannrummet. Men vet man det grundläggande syftet med alla apparater så går det lättare att bena ut vart alla rör går till.
Vattnet i pannorna blir med tiden smutsigt. Inga problem för värmesystemet i sig då det mår bra av dött syrefattigt vatten som hindrar metallen att rosta. Men det varma smutsiga vattnet duger inte att duscha i.
Därför har man installerat varmvattenberedaren som i princip är en stor kastrull med smutsigt värmevatten i och en mindre kastrull inuti med rent duschvatten. Helt tätt så smutsigt och rent vatten inte blandas.
Och så lite kranar och ventiler så varmt och kallt vatten inte blandas och så att det går att stänga av.
Rätt simpelt?
 
B Bjober skrev:
Ja så kan det vara.
Det du har där i pannrummet är igentligen enkla lättförståeliga prylar även om det kanske inte känns så just nu.
Den röda elpannan är "faktiskt bara en kastrull med vatten". Den värms med en enkel värmeslinga instoppad i kastrullen.
Typ kastrull med inbyggd spis.
Och så har man en termostat som håller temperaturen på lagom nivå så det inte "kokar över". Typ.
Innan elpannan fanns så var det kastrullen till vänster som kokade vatten. Det vill säga oljepannan. Precis samma sak som elpannan men eldad med olja istället.
Varmvattnet från dessa två kastruller skickas till beredare och element för att värma huset. Sen går vattnet tillbaks till kastrullerna för att värmas upp igen .
Thats it. Simpelt.
Jo lite rörigt kan det bli med alla rör , kranar och ventiler för att koppla ihop allt och få de två pannorna att hålla sams i pannrummet. Men vet man det grundläggande syftet med alla apparater så går det lättare att bena ut vart alla rör går till.
Vattnet i pannorna blir med tiden smutsigt. Inga problem för värmesystemet i sig då det mår bra av dött syrefattigt vatten som hindrar metallen att rosta. Men det varma smutsiga vattnet duger inte att duscha i.
Därför har man installerat varmvattenberedaren som i princip är en stor kastrull med smutsigt värmevatten i och en mindre kastrull inuti med rent duschvatten. Helt tätt så smutsigt och rent vatten inte blandas.
Och så lite kranar och ventiler så varmt och kallt vatten inte blandas och så att det går att stänga av.
Rätt simpelt?
Tack för förklaringen.
Blir absolut lättare att förstå när du är så utförlig i din kommentar. Uppskattas 😀
Allt som har med VVS att göra är riktigt tråkigt tyvärr men blir lite roligare när man förstår systemet och ska sätta mig in hur allt fungerar sen när vi få luft/vatten.
😀
 
Även fast du skaffar en värmepump tycker jag du ska lägga 30 minuter på att faktiskt förstå vad du har där i pannrummet och hur det fungerar.
Det kommer du ha mycket nytta av den dagen värmepumpsgubben frågar var du vill ha pumpen nånstans. Eller när det krånglar om några år.
Värmepumpen är för övrigt också "bara en simpel kastrull" fast med ett kylskåp ihopbyggt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Även fast du skaffar en värmepump tycker jag du ska lägga 30 minuter på att faktiskt förstå vad du har där i pannrummet och hur det fungerar.
Det kommer du ha mycket nytta av den dagen värmepumpsgubben frågar var du vill ha pumpen nånstans. Eller när det krånglar om några år.
Värmepumpen är för övrigt också "bara en simpel kastrull" fast med ett kylskåp ihopbyggt.
Ja jag ska försöka förstå mig på det. Nu när jag kom hem så är elementen igång. Jäkligt varmt och gott men onödigt men ska ner och kolla igen. 😀
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Det är mycket vatten i systemet så det tar tid från att man slår igång tills varmvattnet kommit upp i temperatur.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är mycket vatten i systemet så det tar tid från att man slår igång tills varmvattnet kommit upp i temperatur.
Ja exakt. Borde väl finna en shunt någonstans i källaren för att stänga av värmen till elementen. Annars får jag använda vreden på elementen. Men är såna här gamla slottsvred men det ska nog gå 😀
 
Ska finnas en shunt som ska styra värmen till elementen och den ska finnas jämte påfyllnadskranen.... Vilken jävla påfyllnadskran?

Det är ju pinsamt att man inte förstår detta......
 
Krilleman
P Pappa1986 skrev:
Ska finnas en shunt som ska styra värmen till elementen och den ska finnas jämte påfyllnadskranen.... Vilken jävla påfyllnadskran?

Det är ju pinsamt att man inte förstår detta......
Pinsamt är det långt ifrån.
Det är bara fråga när man inte kan något. 👍👍

Påfyllnadskranen har jag ringat in i gult.
Dess funktion är att släppa in tappvatten i värmesystemet om man måste fylla på.
Denna ska alltid vara stängd. Det var därför det rumlade runt i ditt öppna expansionskärl du har på vinden när du öppnade den. Detta kärl har ett skvallerrör som indikerar nivån, detta skvallerrör mynnar ofta ovan en golvbrunn. När det kommer vatten här så är expansionskärlet fullt och då stänger man påfyllningsventilen. Även ett rör går ut på taket från det öppna expansionskärlet, avslutas ofta förr med 180º böj utvändigt.

Shunten (om än väldigt ålderdomlig) har jag ringat in i rött.
Denna ser ut att vara för självcirkulation du vi inte ser någon cirkulationspump, samt att det verkar vara 2" ut på anläggningen. Vrider du detta vred till vänster så bör det inte längre bli varmt på radiatorerna.

Jag har dock inte råkat på denna varianten tidigare i mitt yrkesliv. 🤔😊

Bild på ett rörsystem med påfyllnadskran inringad i gult och en ålderdomlig shunt inringad i rött. Inlägg från diskussionsforum om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Pinsamt är det långt ifrån.
Det är bara fråga när man inte kan något. 👍👍

Påfyllnadskranen har jag ringat in i gult.
Dess funktion är att släppa in tappvatten i värmesystemet om man måste fylla på.
Denna ska alltid vara stängd. Det var därför det rumlade runt i ditt öppna expansionskärl du har på vinden när du öppnade den. Detta kärl har ett skvallerrör som indikerar nivån, detta skvallerrör mynnar ofta ovan en golvbrunn. När det kommer vatten här så är expansionskärlet fullt och då stänger man påfyllningsventilen. Även ett rör går ut på taket från det öppna expansionskärlet, avslutas ofta förr med 180º böj utvändigt.

Shunten (om än väldigt ålderdomlig) har jag ringat in i rött.
Denna ser ut att vara för självcirkulation du vi inte ser någon cirkulationspump, samt att det verkar vara 2" ut på anläggningen. Vrider du detta vred till vänster så bör det inte längre bli varmt på radiatorerna.

Jag har dock inte råkat på denna varianten tidigare i mitt yrkesliv. 🤔😊

[bild]
Underbart. Älskar byggahus. Alla hjälper till och får en att förstå. Stort tack.
Cirkulationspumpen sitter väl nere till vänster på den bilden du skickade? Eller ser man den mer tydligt på denna bild va?
Röd Valor A9-enhet placerad nära en vägg i ett rum med grått golv, kopplad till en cirkulationspump ansluten till kopparrör. En flerfärgad matta ligger i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
P Pappa1986 skrev:
Underbart. Älskar byggahus. Alla hjälper till och får en att förstå. Stort tack.
Cirkulationspumpen sitter väl nere till vänster på den bilden du skickade? Eller ser man den mer tydligt på denna bild va?
Nja, fast med stort nja. 🤔😊
Den pumpen tolkar jag bara att den laddar VVB (Stora saken som hänger i taket) sommartid för att få varmvatten.

Tänk i banorna om du skulle hosta igång oljebrännaren, och inte alls nyttja systemet med elpannan, då finns det ingen cirkulationspump som jag ser saken.

Men det kanske finns fler cirkulationspumpar som inte syns på bild??!

Och hur gick det med vredet på shunten? löste sig problemet med värme ut på radiatorerna?
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, fast med stort nja. 🤔😊
Den pumpen tolkar jag bara att den laddar VVB (Stora saken som hänger i taket) sommartid för att få varmvatten.

Tänk i banorna om du skulle hosta igång oljebrännaren, och inte alls nyttja systemet med elpannan, då finns det ingen cirkulationspump som jag ser saken.

Men det kanske finns fler cirkulationspumpar som inte syns på bild??!

Och hur gick det med vredet på shunten? löste sig problemet med värme ut på radiatorerna?
Hittar nog bara den cirkulationspumpen. Har precis vridit 1/2 varv på shunten så ska se vad som händer.
Jag hoppas det ska hjälpa.
Däremot ser man ju temperaturen på följande bild och det är värmen I beredaren kanske?
Temperaturmätare på en varmvattenberedare som visar en temperatur på 60 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har fan nästan 28 grader i huset. Än har det inte hjälpt men vänts nån timme så får vi se 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.