Om man har en ren limträbalk, omålad, för uteplats.


Jag vill gärna täcka den med en minst 170mm bred "överliggare" , helst 200. Enklast vore att ta vindskiva typ. Ska målas vit.

Men, vad tror vi om att lägga obehandlat trä som sen målas alla sidor utom sidan som ligger direkt på limträbalken? Vill helst ha den direkt mot, så man kan skruva räcken och annat i den och få stabilitet.

Klarar det sig med ev fuktvandring från 170-200-brädan ner till limträ som sen torkar ut båda? Båda ovansida limträ och undersida bräda som ligger mot varandra är väl hyvlade.

Tryckt finns inte i dom dimensionerna, även om man kan klyva, men sen vill jag måla direkt också.

Plasten kommer såklart inte vara där sen. Trallen är bara tillfälligt utlagd.
 
  • Staplade obehandlade träplankor på en uteplats med en skyddande plastfilm under, omgivna av trätrallar och stenläggning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger med en skiss. Ser vi något galet? Det enda vattnet här som möjligen kan komma åt limträbalken är det som landar mellan trallen och 45x220 och rinner ner i balkskon och lägger sig mellan limträbalk och änden på 45x120. Skulle man kunna fixa genom att borra hål i balkskons bakant bara så vattnet tar sig ut samt lägga en tunn vinklad plåt ovanpå 45x220 mot trallen som går ut en bit över trallen?

Teknisk skiss av byggkonstruktion som visar limträbalkar, balksko, trallmed 10 mm luft, plåt med dropkant och staketstomme med infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallfäste med flera hål, används för att ansluta träbalkar vid byggkonstruktioner.
 
K
Har nog missat något men måla limträt är uteslutet eller? Känns både jobbigt och dyrt att klä in med plåtar och fibrecementskivor
 
K kniv skrev:
Har nog missat något men måla limträt är uteslutet eller? Känns både jobbigt och dyrt att klä in med plåtar och fibrecementskivor
Vill biffa upp pelarna lite för att matcha huset. Är 160x160 men ser klent ut. Sen är inte alla infästningar och sånt något jag vill lämna synligt. Skulle byggt annorlunda isf. Vill också åt mera av puts/sten-känslan.
 
Ingen som har någon input runt själva konstruktionen med tanke på fukt och väta? 😊
 
Om du ska klä in med skivor så behöver du bra luftning bakom skivorna, annars riskerar du röta.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Om du ska klä in med skivor så behöver du bra luftning bakom skivorna, annars riskerar du röta.
Ja precis. Funderar om 5mm distanser räcker annars får det bli 10mm. Sen en ventil uppe och nere på ena sidan in mot huset på pelarna. Borde väl räcka?
 
Är nog lite långsam här men hur ser designen ut i övrigt? Hur tjocka är limträpelarna och ska de kläs runt om med fibercement och ska de skruvas in i det obehandlade limträt? Och vad är spännvidden (avstånd mellan upplagen) på t.ex den tryckta 45x120-regeln. Och vad finns mellan limträpelarna och det du kallar överliggare?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Är nog lite långsam här men hur ser designen ut i övrigt? Hur tjocka är limträpelarna och ska de kläs runt om med fibercement och ska de skruvas in i det obehandlade limträt? Och vad är spännvidden (avstånd mellan upplagen) på t.ex den tryckta 45x120-regeln. Och vad finns mellan limträpelarna och det du kallar överliggare?
160x160 är pelarna. Ja precis, kläs runtom. Men är öppet nedåt mot plintskon med 10cm till plinten. Tanken är att lägga pallbrickor mellan fibercement och limträpelare, dvs skruva igenom pallbrickorna.

Det är CC40 på bärverket. Dom sitter i balksko som är skruvad i 270x115 limträbalk. Syns lite bättre på bild.
 
  • Byggnad med en pergola av träbjälkar på baksidan, fäst med balkskor. Blå presenning är delvis täckt över pergolan, och ett trästaket syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Ok, nu är det klarare! Ska limträbalken längs till vänster i bild också kläs in? Om bärlinorna hade vilat ovanpå denna så kunde staketstolparna fästas mer stabilt i dessa istället för genom överliggaren. Men du verkar mer bekymrad över avrinningen har jag förstått det som.
Och hur blir det med de lodräta skarvarna mellan fiberskivorna?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Ok, nu är det klarare! Ska limträbalken längs till vänster i bild också kläs in? Om bärlinorna hade vilat ovanpå denna så kunde staketstolparna fästas mer stabilt i dessa istället för genom överliggaren. Men du verkar mer bekymrad över avrinningen har jag förstått det som.
Och hur blir det med de lodräta skarvarna mellan fiberskivorna?
Ja precis, mest fukt och avrinning jag klurar på. Jag kan ev flytta ut staketstolparna lite och skruva igenom överliggare och ner i limträbalken.

Ska sätta trall eller ngt glesare kanske som innertak, så inte bestämt mig för hur jag klär in limträbalken. Kommer också sätta plasttak med lätt fall för avrinning av vatten från trallen uppe ner i en hängränna som kommer gå längs med kanten på balkongen så fångar upp både vatten från balkongen men då också från trallen.

Vilka skarvar tänker du på? Längs med limträbalken eventuellt?

Fibrecementskivorna på pelarna får man väl skarva/lägga i plåtband på höjden och sen köra glasfibernät som man tunnputsar på med något cemenbaserat handbruk tänker jag?
 
Jo det var skarvarna där fibercementen möter varandra jag tänkte på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.