Hej

Kan man prel beställa ett Eksjöhus? Och hur nära färdigdatum kan det i så fall avbokas?
//Midsjö
 
Njae, så gör man nog inte. Man hittar det hus man vill ha, sen beställer man det. Sedan har du ett antal veckor fram till avropet som du kan fundera på tillval, söka bygglov m.m. sen låses ordern fram till leverans.
 
När du beställer ett hus så börjar det byggas i fabriken och allt material för inredning beställs. Det är inget du kan avboka i en sväng, det handlar ofta om någon miljon kronor.
 
jo men om lev tiden är 16 veckor tar det verkligen så lång tid att bygga huset innan det kommer?
Tänkte att nån anna´n har den erfarenheten med just beställning av detta hus.
Anledning till att jag undrar är att vi kanske har en tomt men får inte svar förrän i september så vi tänkte bara att om det går att beställa så vinner vi ganska mycket tid i slutändan.

Men det kanske inte går därav min fråga..

MVH/

Midsjö
 
Jag antar att du bl.a måste ha ett beviljat bygglov för beställningen ska godkännas. Har du då ingen tomt kan du ju givetvis inte söka något bygglov. Det som tar stor del av leveranstiden, förutom alla andra beställare, är alla ritningar som ska göras för just ditt specifika hus. Det är grundritning, vvs-ritning, el-ritning m.m.

Lycka till!
//Impossible
 
Men jag har hört att man kan söka bygglov på tomt (som ska säljas senare i år) utan att jag äger den(än) eller att den är avstyckad. Har man det så kan man väl gå vidare.Måste man visa upp detta för Eksjöhus då innan beställningen görs?

Som sagt jag är mest ute efter att vinna en hel del tid til inflyttning.

Tack för svaren

//Midsjö
 
Lite rätt har du, för du kan lägga första beställningen på huset. När det är gjort så ska du skicka in din tomtritning till Eksjöhus som då ritar in hus och ev. garage på tomten, och det är denna du sedan söker bygglov på.
Först när du fått bygglov så kan du göra avropet på huset, och i avropet gås allt igenom, verenda liten detalj i huset som du vill ha eller inte vill ha. Sen är ordern låst fram till leveransen (ca 16 veckor i normalfallet).
MEN, även om du bara kör första steget så kommer det att börja kosta dig, för först ska kommunen ha ca 5000:- för tomtkartan och sen vill Eksjöhus ha 30000:- för att de börjat behandla din order och ritar på huset. Efter att man betalat dessa 30´ så vill man ju inte häva köpet direkt... om man inte vunnit nödvändigt mycket pengar på lotto förstås... :)
 
Hej

I våran komun (Vårgårda) så var de tvungna att ha tomtkarta från Lantmateriet (från avstyckningen) för att kunna få bygglovet beviljat.

Vi har precis fått vårat Eksjöhus stomrest, gjorde avropet i Augusti. Var även på besök i fabriken för 2 veckor sedan, och just nu är det fullt i deras bestälningskalender till och med September, så det är lite längre än 16 veckor efter avrop.

/Fredrik
 
Ni måste ha ett bygglov el förhandsbesked på kommunen innan ni kan avropa huset på Eksjöhus Leveranstiden på eksjöhus är just nu betydligt längre än 16 veckor, vi gjorde slutlig beställning(avrop) på vårt hus v 4 och vi har fått lev. v. 36
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.