Hej!

Har en shunt på ingående varmvatten till elementen. Trots att den är i stängt läge får jag 50 gradigt vatten efter shunten. Ungefär samma temp som i tanken. Är det så att shunten är trasig eller finns det något annat fenomen som kan göra att varmvatten tar sig ut i elementen?

Mvh Anders
 
  • Närbild av rörsystem med olika ventiler och en temperaturmätare, en del av ett värmesystem för element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Prova att stänga shunten manuellt och låsa den l stängt läge.

Den står i öppet läge enligt bilden för övrigt.
 
H H-Thomasson skrev:
Prova att stänga shunten manuellt och låsa den l stängt läge.

Den står i öppet läge enligt bilden för övrigt.
Är du helt säker? För dioden som blinkar i läget som visas på bilden så indikerar den stängt läge.
 
Om den gula dioden blinkar betyder att CBJ försöker stänga shunten och att motorn ska snurra. Hör du inget från motorn så är något trasigt med drivningen av motorn.
Det finns en knapp att trycka in för att frikoppla motorn från shunten så du kan dra den långa pinnen från öppet läge till stängt läge.
 
Ibland släpper infästningen som är kopplad till axeln på shuntventilen, gör som sägs, prova att stänga manuellt och se om shuntaxeln rör sig.
 
Min hade samma fel men växellådan hade kraschat. Gjorde som Jonas sade nyss för att verifiera. Fick dock köpa ny av samma märke men modernare och robustare med digital display inne.
 
Krilleman
Jag tvivlar också att den är stängd.

Snabb zoomning på bilden ger detta:

Närbild på en pump med rör kopplade till den; pumpens ventil är markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H
A anders.hg.persson skrev:
Är du helt säker? För dioden som blinkar i läget som visas på bilden så indikerar den stängt läge.
Det är bara att läsa på märklappen som sitter på schunten så ser jag att sen står fullt öppen. Sedan att dioden blinkar, det betyder att motorn vill stänga men sedan att inte det inträffar av någon orsak är en annan historia.

Antingen går shunten i sig för trökt eller så har växellåda / motorn i shuntstyrningen gått sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.