Jag fäste ett tillknölat hönsnät med skruv i väggen som armering.

Med bara kalkbruk får jag det inte att orka hållas uppe om man putsar i ett tjockt lager. Med gips och kalk blandat så går det, men jag tror det går utmärkt att putsa i flera omgångar...
 
För alla hemmasnickrare så kan jag göra en kort uppdatering kring hur jag som novis gjorde. Så här gick jag tillväga;

- Först och främst så beslutade jag att inte använda armerking (bistål som tipsat om tidigare), vi får se om några år om det spricker eller inte. Det gick iaf bra att fästa gipsspackel utan armeringen.

- Dagen innan jag började fästa gipsputs målade jag ett tunt lager med startprimer. Ca. 5 cm bred både på tak och vägg. Använde samma primer som det tipsat om tidigare i denna tråd. Jag använde ca. 1 dl primer på 8 meter hålkäl.

- Blandade gipsspackel enligt anvisningarna på förpackningen. Blandade satser om 1-2 kg gipsputs åt gången. Till 1 kg gipsputs använde jag ca. 6,5 dl vatten. Vattnet ska fyllas i hinken först, sen adderas gipsputs. Konsistensen ska inte vara för hård, då blir det tungt/svårt att trycka ut, men heller inte för rinnig. Det fungerade för mig att addera lite vatten efter ca. 15 min när jag märkte att den var för hård. En sats om 2 kg räcker till ungefär 3,5-4 meter hålkäl.

- Värt att notera att gipsputs blir hård ganska fort. Ca. 30-45 min skulle jag säga. Det innebär dels att den blir torr och tung att jobba med, och dels att den härdar fort efter att man applicerat den på väggen. Vilket i sin tur gör att man måste vara ganska snabb att putsa med en svamp, så att den inte stelnar. Gissar på att det är dags att putsa ca. 30 min efter applicering på väggen.

- För att lyfta upp och fästa gipsspacklet använde jag mig av en stekspade i metall. Är säkert bättre med tungslev som flera tipsat om i tråden, men min lokala järnhandel hade ingen hemma. Utöver stekspade köpte jag ett krökt avloppsrör som andra tipsat om i tråden. Det fungerade utmärkt.

- Jag fäste ca. 1 meter gipsmassa med stekspade åt gången. Därefter använder jag avloppsröret och tryckte ut den metern gipsmassa jag hade fäst.

- Efter det så tog jag en spackelspade och skrapade bort överflöd mot tak och vägg för att undvika onödig slipning när gipsmassan torkat (den blir väldigt hård när den torkar).

- Efter ca. 30 min gick jag på med en fuktig tvättsvamp (sån man städar/diskar med hemma) och polerade så att ytan blev jämn och fin. Eftersom det är ganska svårt att få en perfekt yta med avloppsröret (det blir lite hål här och där) är det viktigt att inte glömma detta moment, och inte vänta för länge. Som sagt, ca. 30 min, kanske mindre, men vänta inte för länge helt enkelt, då blir det svårt att polera ytan då gipsmassan torkar fort.

- Mitt första försök gick inte helt smidigt då jag väntade för länge att polera med en tvättsvamp. Då fick jag helt enkelt slipa dagen efter så att den blev någorlunda jämn. Därefter drog jag på ett lager med finspackel som jag slipade när spacklet torkat.

Gipsputsen jag använde vår från Bauhaus av märket Knauf
https://www.bauhaus.se/rotband-handgipsputs-20-kg

Startprimer
https://www.bauhaus.se/startprimer-kiilto-1-l

Hoppas detta var till hjälp!
 
Redigerat:
  • Gilla
Christian Bergquist och 1 till
  • Laddar…
J jompet skrev:
Jag använde informationen i denna gamla tråd för att putsa egna hålkäl i mitt vardagsrum med totalt 10 innerhörn. Trots noll erfarenhet blev det oerhört bra! Hålkälen har suttit uppe i snart två år och än så länge är det sprickfritt. Själva projektet var dessutom ganska kul, särskilt att skicka in gipsputs med sleven!

Min ”Kanitz” var ett vinklat avloppsrör(?) 11 cm i diameter. Fungerade perfekt! Här är några bilder på materialet jag använde (det är en 25 cm Mäster spackelspade om det inte syns) och hur jag fäste bistålet. Jag använde givetvis sandpapper också men det finns inte med på bilden:
Jättefint!

Hur fäste du bistålet? Den sitter i 45 grader i hörnet?

Vilken del av den vinklade avloppsröret använde du? Själva hörnet? Fast det ser ut som på bilden att det är mycket gips på kanten på avloppsröret. Kan man använda hörnet på avloppsröret för att göra fina runda innerhörn?
 
J JohanLun skrev:
Jag fäste ett tillknölat hönsnät med skruv i väggen som armering.

Med bara kalkbruk får jag det inte att orka hållas uppe om man putsar i ett tjockt lager. Med gips och kalk blandat så går det, men jag tror det går utmärkt att putsa i flera omgångar...
A andem038 skrev:
Jättefint!

Hur fäste du bistålet? Den sitter i 45 grader i hörnet?

Vilken del av den vinklade avloppsröret använde du? Själva hörnet? Fast det ser ut som på bilden att det är mycket gips på kanten på avloppsröret. Kan man använda hörnet på avloppsröret för att göra fina runda innerhörn?
Frågan var inte till mig men svara på det jag kan.

Jag struntade i armeringsjärn/bistål, men är säkert bättre att använda. Har inte spruckit ännu iaf. Får se vad som händer efter sommaren om huset rör på sig.

Jag använde böjen av avloppsröret hela tiden. Både i hörn och på de raka delarna. Avloppsröret jag använde var väldigt kort på båda sidor. Cirka 15 cm fram till kröken.
 
  • Gilla
andem038
  • Laddar…
A andem038 skrev:
Jättefint!

Hur fäste du bistålet? Den sitter i 45 grader i hörnet?

Vilken del av den vinklade avloppsröret använde du? Själva hörnet? Fast det ser ut som på bilden att det är mycket gips på kanten på avloppsröret. Kan man använda hörnet på avloppsröret för att göra fina runda innerhörn?fäste bistålet med spik som spikades in halvvägs och sedan veks runt stålet.
A andem038 skrev:
Jättefint!

Hur fäste du bistålet? Den sitter i 45 grader i hörnet?

Vilken del av den vinklade avloppsröret använde du? Själva hörnet? Fast det ser ut som på bilden att det är mycket gips på kanten på avloppsröret. Kan man använda hörnet på avloppsröret för att göra fina runda innerhörn?
Ja, 45 grader i hörnet. I större delen av rummet var det råspont bakom gipsskivorna och då spikade jag in spik halvvägs och vek dem sedan runt stålet. På en vägg var det betong och där virade jag upp ståltråd mellan skruvar i stället för bistål.

Jag använde inte böjen på avloppsröret utan snarare änden (som är till höger i min bild). Jag missförstår säkert vad du menar med ”fina runda innerhörn”, i mitt huvud är det matematiskt omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.